۰ نفر

سهم حمل و نقل عمومی در بودجه کشور

۷ دی ۱۳۹۸، ۶:۲۰
کد خبر: 405153
 سهم حمل و نقل عمومی در بودجه کشور

افزایش نرخ بنزین، تقاضا برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی را به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، تنها در کلانشهر تهران مسافران مترو، 11 درصد افزایش یافته‌اند، اما حمل‌و‌نقل عمومی کشور همچنان از فرسودگی رنج می‌برد، به‌طوری که 70 درصد ناوگان خارج از چرخه نامیده می‌شود. از شش سال پیش تاکنون، هیچ اتوبوس جدیدی وارد ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نشده، اما بتازگی دولت قول داده تا 3 هزار دستگاه اتوبوس به تهران و سایر شهرها واگذار شود. 630 واگن مترو نیز همچنان در دست پیگیری است. بودجه حمل‌و‌نقل عمومی برای سال آینده هم 16 درصد رشد را نشان می‌دهد، با این‌همه کاهش برخی احکام همچون اوراق مشارکت، موجب شده تا چانه‌زنی‌ها برای افزایش آن در کمیسیون تلفیق مجلس آغاز شود. در این زمینه با مهدی جمالی‌نژاد، به‌گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که در زیر می‌خوانید؛

 باتوجه به اینکه همچنان آلودگی هوا و ترافیک یکی از پربحث‌ترین مسائل کلانشهرها هستند و بعد از گرانی سوخت هم ما با موج فزاینده متقاضیان مترو و اتوبوس مواجه شدیم، دولت چه سهمی برای این حوزه در بودجه قائل شده است؟

بله با افزایش تقاضا بالطبع باید میزان بودجه هم متناسب شود، بنابراین سهم حمل‌و‌نقل درون شهری اعم از ریلی و ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در بودجه سال آینده، مبلغ 10 هزار میلیارد و 450 میلیون ریال پیش‌بینی شده که در مقایسه با بودجه سال گذشته در حدود 8 هزار میلیارد و 970 میلیون ریال، یک رشد 16 درصدی را نشان می‌دهد که البته اگر به صورت کامل محقق شود، می‌تواند تا حدودی وضعیت حمل‌ونقل در کشور را بهبود ببخشد.

به‌نظر می‌رسد این میزان بودجه سهم قابل توجهی نباشد؟

 با توجه به شرایط سخت اقتصادی که شاهد هستیم، دولت حداکثر تلاش خود را انجام داده که مطلوب است، اما به‌دنبال این هستیم تا در جلسات تلفیق و صحن علنی برخی احکام در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی افزایش یابد. مثل سهم اوراق مشارکت که در بودجه 99، 5 هزار میلیارد ریال دیده شده، درحالی‌که امسال 8 هزار میلیارد و 500 میلیون ریال بود. ما معتقدیم با توجه به سهمیه‌بندی بنزین و استقبال مردم از حمل‌و‌نقل عمومی، برخی احکام مرتبط با این حوزه باید افزایش یابد.

 درباره سهم حمل‌و‌نقل عمومی از افزایش نرخ سوخت چطور؟

 خیر، موردی در بودجه نیامده است. اما در بحث جرایم راهنمایی و رانندگی هم بحث‌های زیادی است، علی‌رغم اینکه هر سال در بودجه دیده می‌شود، اما به طور کامل به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تخصیص نمی‌یابد، امسال هم رقمی به ما اختصاص پیدا نکرد. امیدوارم این رقم در بودجه سال آینده محقق شود.

 با توجه به منابع مالی محدود و افزایش هزینه‌ها در قیاس با بالا رفتن نرخ دلار، چگونه می‌توان به تحقق این بودجه امیدوار بود؟

ببینید درلایحه بودجه 99، بند تبصره 3 وجود دارد که می‌گوید دولت مجاز است در صورت تأمین 15 درصد از سهم دستگاه از سوی شهرداری‌ها، حداقل 2 میلیارد دلار از تسهیلات مالی خارجی را برای ساخت و بهره‌برداری از خطوط قطار شهری و طرح‌های کاهش آلودگی هوا اختصاص دهد. دولت موظف است نسبت به اصل و سود این تسهیلات اقدام کند. از طرفی امسال هم ما تجربه سخت مالی داشتیم، اما اکثریت تعهدات دولت عملیاتی شد، بنابراین امسال هم خوشبین هستیم.

 در سال گذشته هم‌چنین ‌بندی در بودجه وجود داشت؟

بله، در سال گذشته هم همین رقم پیش‌بینی شده بود.

 بودجه کل شهرداری‌های کشور چه میزان است؟

در سال‌جاری، بیش از 720 هزار میلیارد ریال بود.

 در لایحه بودجه سال آینده برای اجرای طرح کاهش چه میزان بودجه در نظر گرفته شده است؟

برای اجرای طرح کاهش آلودگی هوا که به‌ نام «ال‌ای‌زد» شناخته می‌شود، هم در تهران و هم در شهرهایی که دارای آلودگی هستند، در ردیف‌های متفرقه بودجه برای سال آینده مبلغ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که اگر بتواند محقق شود، رقم خوبی است.