۰ نفر

۲۲۰هزار میلیارد تومان مالیات معوق در کشور احصا شد

۴ دی ۱۳۹۸، ۲۳:۱۹
کد خبر: 404773
۲۲۰هزار میلیارد تومان مالیات معوق در کشور احصا شد

رییس کل سازمان بازرسی کشور گفت: تا ابتدای آذر ماه امسال ۲۲۰هزار میلیارد تومان مالیات قطعی شده معوق در کشور شناسایی شده که از این مبلغ ۳۳هزار میلیارد تومان مربوط به کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام حسن درویشیان چهارشنبه شب در نشست اعضای شورای اداری خراسان رضوی افزود: یکی از اولویت‌های سازمان بازرسی پیگیری جدی برای راه‌اندازی کامل سامانه جامع امور مالیاتی است که اجرای آن از سال ۱۳۸۱ در کشور آغاز شده اما هنوز کامل نشده است.

وی ادامه داد: طی برگزاری چندین جلسه مکرر با مدیران سازمان امور مالیاتی کشور و الزام آنان به ارایه جدول زمانی برای تکمیل سامانه جامع امور مالیاتی، مقرر شد این سازمان تا پایان امسال اجرای این سامانه را کامل کند تا از طریق آن مودیان مالیاتی واقعی شناسایی شوند.

رییس کل سازمان بازرسی کشور گفت: فرار مالیاتی در کشور زیاد است که اگر شناسایی و پرداخت آنها الزامی شود، شاید دیگر نیازی به گرفتن مالیات از کارکنان دولت نباشد.

حجت الاسلام درویشیان افزود: سقف معافیت مالیاتی که مجلس شورای اسلامی آن را به تصویب رسانده، جوابگوی هزینه‌های مودیان در شهرهای بزرگی مانند مشهد و تهران نیست.

وی با تاکید بر آموزش ذیحسابان دستگاه‌های اجرایی ادامه داد: آگاهی نسبت به قوانین و مقررات و وظایف مدیران و دست‌اندرکاران به ویژه برای مدیران و ذیحسابان الزامی است و در این راستا سازمان بازرسی در حال برگزاری همایش‌ها و نشست‌های توجیهی در سطح ملی و استانی است.

رییس کل سازمان بازرسی، توسعه نظارت‌های الکترونیکی و هوشمند را از اولویت‌های این نهاد برشمرد و گفت: در این راستا فعال‌سازی سامانه‌های تجارت از سوی این سازمان در حال پیگیری است زیرا راه‌اندازی آنها منجر به شفاف سازی و رصد امور اقتصادی و جلوگیری از فساد در گمرک، واردات و صادرات کالا و مراودات تجاری خواهد شد.

نظام استخدام توصیه محور در کشور

حجت الاسلام درویشیان با بیان اینکه سال‌ها قبل سیاست‌های کلی اصلاح نظام اداری توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد افزود: در صورتی که به این سیاست‌ها عمل شود، بسیاری از اشکالات در عزل و نصب‌ها، استخدام‌ها و ارزیابی‌ها برطرف می‌شود، هم اکنون نیز قوانینی برای شایسته سالاری در انتصابات و استخدام‌ها وجود دارد اما به برخی از آنها عمل نمی‌شود.

وی ادامه داد: نظام استخدامی در کشور نخبه محور نیست بلکه توصیه محور است و دستگاه اجرایی وجود دارد که سه چهارم نیروی انسانی آن کارآمد نیستند زیرا با توصیه دیگران به کار مشغول شده‌اند.

رییس کل سازمان بازرسی کشور، تفویض اختیارات مدیران در سطح کلان کشور به مدیران استانی را بااهمیت دانست و گفت: اشکال این موضوع به نظام اداری فعلی در کشور بازمی‌گردد، وقتی در قانون برای یک وزارتخانه اختیاراتی پیش بینی شده است، مدیران آن وزارتخانه چندان مایل به تفویض این اختیارات به مدیران استان‌ها نیستند لذا در این زمینه باید دولت و مجلس شورای اسلامی به کمک هم تفویض اختیارات را افزایش دهند.

در نظارت فقط سازمان بازرسی مسوولیت ندارد

حجت الاسلام درویشیان نظارت را جزو لاینفک مدیریت مطلوب و اسلامی در کشور ذکر کرد و افزود: وقتی فردی به یک پست مدیریتی منصوب می‌شود، توانسته است اعتماد لازم را جلب کند، حال برای تداوم این اعتماد نظارت بر عملکرد وی ضروری است، در واقع نظارت برای کمک به دستگاه‌های اجرایی در انجام ماموریت‌ها و مسوولیت‌های‌ آنهاست.

وی ادامه داد: نظارت فقط وظیفه دستگاه‌های نظارتی بیرونی نیست، زمانی که مدیران به وظایف نظارتی خود عمل کنند و به انحرافات کارکنان نسبت به ضوابط و مقررات توجه کافی داشته باشند، نظارت سهل‌تر می‌شود زیرا در صورت بروز هرگونه فساد و انحراف از قانون در دستگاه اجرایی در وهله نخست مدیر آن دستگاه مورد بازخواست قرار می‌گیرد.

رییس کل سازمان بازرسی کشور گفت: نظارت به معنای توقف در انجام کار نیست بلکه کمک به تسریع در انجام مسوولیت‌ها و بررسی عملکرد دستگاه‌هاست، در این راستا قانون "ارتقای سلامت اداری"، هرگونه "ترک فعل" از سوی مسوولی را خسارت بر دستگاه اجرایی و کشور می‌داند، بطوریکه بروز سیل و آلودگی‌ها و تلفات جانی ناشی از آنها نتیجه همین "ترک فعل" از سوی برخی مدیران بوده است.

ضعف ساختارهای خصوصی سازی در کشور

وی پیگیری، شناسایی گلوگاه‌ها و اصلاح بسترهای فساد را از اولویت‌های این نهاد برشمرد و افزود: منشاء بسیاری از فسادها و ناکارآمدی‌ها به ضعف ساختارها و برخی قوانین بازمی‌گردد، همانطور که مشکلات کنونی در حوزه خصوصی سازی به دلیل ضعف ساختارهای آن است.

حجت الاسلام درویشیان اظهار داشت: اینکه در فرآیند صدور مجوز برای فعالیت‌های تولیدی در نقاطی که زمین ارزش بسیار دارد اما به قیمت نازل به متقاضی عرضه‌ می‌شود، فرد به بهانه‌های مختلف واحد را تعطیل نموده و منجر به بیکاری کارگران می‌گردد که در نهایت دستگاه اجرایی و قوه قضاییه باید پیگیر این موضوع شوند، این امر در نتیجه ضعف ساختاری است زیرا باید کارآفرینان واقعی در فرآیندهای تولید قرار گیرند.

وی گفت: خصوصی سازی اشکالات متعدد داشته و علل بسیار برای واگذاری‌های ناموفق وجود دارد اینکه برخی واحدها مثل هپکو تعطیل و کارگران آن بیکار می‌شوند، به ساختارهای خصوصی سازی برمی‌گردد که نیاز به اصلاح دارد.

ضرر بیشتر فسادهای غیرمالی برای مردم 

رییس کل سازمان بازرسی کشور فرآیندهای طولانی اخذ مجوزها، الزام به دریافت مجوزها و امضاهای متعدد در دستگاه‌های اجرایی برای شروع یک فعالیت اقتصادی را از اشکالاتی برشمرد که زمینه بروز فساد در کشور را فراهم می‌کند.

حجت الاسلام درویشیان افزود: سازمان بازرسی در کنار شناسایی بسترهای فساد و گلوگاه‌های آن با عواملی که به دنبال فرصت سودجویی و فساد هستند یا مدیری که به بهانه دور زدن تحریم‌های اقتصادی در شرایط دشوار اقتصادی به دنبال پر کردن جیب خود است، قاطعانه برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: همه فسادها در کشور مالی نیستند، سهل انگاری در انجام وظایف از سوی دستگاه‌های اجرایی نیز فساد محسوب می‌شود، زیرا گاهی این فسادهای غیرمالی ناامیدی را بین مردم افزایش می‌دهد.

رییس کل سازمان بازرسی کشور گفت: این نهاد به دنبال تقویت نظارت‌های درون دستگاهی و پیگیری انجام درست وظایف از سوی مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی است.

فعالیت مجدد بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی در کشور

حجت الاسلام درویشیان حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری سالم را اولویت سازمان بازرسی دانست و افزود: این سازمان از مدیرانی که سرمایه‌گذاران واقعی را مورد حمایت قرار می‌دهند و به دنبال تسهیل امور آنان هستند، پشتیبانی می‌کند، در این راستا دفتری در سازمان برای احصای مشکلات بخش تولید و بررسی آنها ایجاد شده است.

وی خاطر نشان کرد: از زمان حضور آیت الله رییسی در راس قوه قضاییه، بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی دارای مشکل در کشور با کمک دستگاه قضایی به عرصه تولید بازگشته‌اند.

تغییر رویکرد بازرسی به نظارتی

رییس کل سازمان بازرسی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی و پایش سلامت اداری در کشور را از دیگر اولویت‌های این نهاد  دانست و گفت: مقدمات اجرای این طرح فراهم شده و سال آینده به اجرا گذاشته می‌شود.

حجت الاسلام درویشیان تغییر رویکرد بازرسی به نظارتی را از برنامه‌های جدی سال آینده سازمان بازرسی عنوان و بیان کرد: نظارت به موقع و کارآمد بویژه در موضوعات مهم درسطح کلان کشور، پیشگیری از بروز فساد و اصلاح امور، "نظارت حین" بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی، کمک در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال آینده است.

وی اظهار امیدواری کرد مسوولان دستگاه‌های اجرایی از نظارت‌ها استقبال کنند و فرهنگ نظارت پذیری را در جامعه ترویج دهند.

در این مراسم حجت الاسلام فتوحی به عنوان رییس منطقه ۲ سازمان بازرسی کشور و مدیر کل اداره بازرسی استان خراسان رضوی معرفی و از خدمات "میرزاده" به عنوان سرپرست این اداره کل در سه ماه گذشته قدردانی شد.