۰ نفر

رییس کل بانک مرکزی:

پذیرش FATF به صلاح سیستم بانکی کشور است/ تکذیب قیمت‌گذاری دستوری ارز

۴ دی ۱۳۹۸، ۱۷:۱۵
کد خبر: 404706
پذیرش FATF به صلاح سیستم بانکی کشور است/ تکذیب قیمت‌گذاری دستوری ارز

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پذیرش FATF به صلاح سیستم بانکی کشور است، گفت: چین و روسیه به ما اطلاع داده‌اند که وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF تاثیر منفی بر مبادلات بانکی کشورمان با آنها خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «عبدالناصر همتی» روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که با پذیرش FATF وضعیت اقتصادی و گردش مالی کشور بدتر نشود، اظهار داشت: «بهتر است که اینگونه سوال بپرسیم که چه تضمینی وجود دارد که با رفتن ایران به لیست سیاه FATF وضعیت مردم بدتر نشود؟»

رییس کل بانک مرکزی درباره این ادعا که با پذیرش FATF ، آمریکایی‌ها می‌توانند ما را هدفمندتر تحریم کنند، افزود: در مبادلات بانکی بین‌المللی برخی استانداردهایی وجود دارد که این استانداردها توسط FATF تعیین می‌شود و حضور ما در FATF هیچ مانعی را ایجاد نکرده و بلکه مبادلات بانکی، شفاف‌تر و روان‌تر انجام می‌شود.

همتی تصریح کرد: ما مساله‌ای نداریم که از آن نگرانی داشته باشیم. خودمان بیشتر از آنها مقررات پولشویی را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: من به صلاح سیستم بانکی کشور می‌دانم که عضو FATF شویم تا از قرار گرفتن در لیست سیاه آن جلوگیری کنیم.

رییس کل بانک مرکزی درباره توصیه روسیه و چین برای لزوم پدیرش FATF توسط ایران، گفت: همه بانک‌های کشورهایی که عضو FATF هستند الزاماتی دارند که این الزامات را باید رعایت کنند.

وی اضافه کرد: طبیعی است که در صورت رعایت الزامات FATF توسط چین، روسیه و سایر کشورهای عضو FATF ، در همکاری با آنها دچار مشکل شویم.

همتی اظهار داشت: چین و روسیه به ما اطلاع داده‌اند که وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF ، تاثیر منفی بر مبادلات بانکی کشورمان با آنها خواهد داشت.

تکذیب قیمت‌گذاری دستوری ارز

همتی در واکنش به ادعای دستور بانک مرکزی به صرافی‌ها برای پایین نگاه داشتن قیمت ارز و کاهش دستوری قیمت ارز و سکه، گفت: دخالتی در نرخ‌ها نداریم، بازار خودش نرخ را تعیین می کند. هیچ اجباری برای صرافی‌ها نبوده است.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: عرضه توسط صرافی‌های بانکی انجام می‌شود و بانک مرکزی نیز ارزی تاکنون نداده است. نرخ خرید و فروش در صرافی‌های بانکی بر اساس مشورت و متناسب با بازار است.

وی با تکذیب این ادعا که بانک مرکزی دخالت کرده و با زور قیمت را پایین آورده است، خاطر نشان کرد: حتی در سامانه نیما نیز نرخ حواله ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

وی اضافه کرد: نرخ صرافی‌های بانکی از قیمت برخی کانال‌های خبری پایین تراست. اما با وجود قیمت کمتر، خریداری برای آن وجود ندارد.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: اگر به صرافی‌های بانکی برویم می بینیم که برای دلار با نرخ ۱۲ هزار و ۹۵۰ که امروز اعلام شده، خریداری نیست. در واقع اکنون فروشنده بیشتر از خریدار است.

وی درباره رمزهای یکبار مصرف، گفت: بانک‌ها نرم‌افزارهایی را برای رمزهای یکبار مصرف راه‌اندازی کرده‌اند.

همتی ادامه داد: برای موبایل های غیر هوشمند نیز بانک مرکزی سامانه هریم را راه اندازی کرده است، که از طریق آن مردم می‌توانند پیامک رمز یکبار مصرف را دریافت کنند.

بازسازی بانک‌های آسیب دیده در اغتشاشات

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به افزایش سقف تسهیلات مسکن، گفت: جذابیت اوراق خرید مسکن کم شده بود که وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش سقف این وام ها را مطرح کرد که دیشب در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.

همتی درباره راه اندازی بانک‌های آسیب‌دیده در اغتشاشات اخیر گفت: تاکید کرده‌ایم که این بانک‌ها سریعتر بازساززی و راه‌اندازی شوند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: آسیب برخی بانک‌ها بسیار اساسی بود که بازسازی آنها زمانبر است. البته پیشنهادهای برای جابجایی مکان برخی بانک‌ها مطرح شده بود که اعلام شد سریعتر انجام و بانک‌ها راه اندازی شوند.

وی اضافه کرد: آن بانک‌هایی که آسیب اندکی دیده بودند به سرعت بازسازی و حتی راه‌اندازی شده‌اند، اما برخی دیگر نیاز به زمان بیشتری دارند.

خرید نفت توسط اروپایی‌ها، لازمه راه‌اندازی اینستکس

رییس کل بانک مرکزی درباره اینستکس گفت: ما از نظر مقررات و سازماندهی، اقدامات لازم را انجام داده‌ایم؛ اما تا زمانی که اروپایی‌ها نفت را از ایران خریداری نکرده و درآمد آن وارد اینستکس نشود، ادعاهای آنها در حد حرف خواهد بود.

وی درباره تغیر مدیران بانک ها، گفت: هر بانکی که نیاز به تغییر باشد تغییر می‌دهیم.

همتی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۱ میلیارد دلار واردات داشته ایم که پول آن با پشتیبانی بانک مرکزی تامین شده است.

وی درباره حذف سود مرکب گفت: از ابتدای سال ۹۹ همه امهال و محاسبات سود بر اساس اصول شرعی خواهد بود که در شورای فقهی بانک مرکزی به تصویب رسیده است.