۰ نفر

روش جبران کسری ۴۰هزار میلیارد تومانی بودجه

۲ دی ۱۳۹۸، ۱۷:۲۶
کد خبر: 404140
روش جبران کسری ۴۰هزار میلیارد تومانی بودجه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: درصورت مقابله با فرارهای مالیاتی می توان درآمدی معادل ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان کسب و کسری بودجه را کاهش داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، صفرعلی اسماعیلی، درباره لزوم مقابله با فرارهای مالیاتی جهت جبران کسری بودجه کشور، اظهار داشت: برای اینکه بودجه کشور بدون نفت بسته شود، درآمدهای مالیاتی بسیار اهمیت دارد و تصمیم مسئولین در وزارت اقتصاد و دستگاه‌های نظارتی این است که بتوانند بخشی از فرار مالیاتی که به دلایل مختلف صورت می‌گیرد، شناسایی کنند و راه‌های فرار را ببندند. براین اساس می‌توان تقریباً ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد از این بخش تأمین کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ابزارهای مختلف فرار مالیاتی، تصریح کرد: حساب‌های نیابتی، مناطق آزاد و مناطق ویژه از جمله این ابزارها هستند که امکان جلوگیری از تداوم فرارهای مالیاتی آنها وجود دارد.

وی در خصوص تأمین نیازهای کشور از بازار داخلی، تصریح کرد: براساس رهنمون‌های رهبری، استراتژی ما باید خودکفایی و تولید ملی باشد. هرچه وابستگی به خارج کمتر باشد ارز کمتر از کشور بیرون می‌رود و این به نفع اقتصاد ماست. در حال حاضر مسئولین در حال فراهم کردن بسترهای آن هستند.

اسماعیلی تاکید کرد: اصل موضوع این است که ما به پول نیاز داریم تا کسری بودجه را جبران کنیم. دولت حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان از بودجه را صرف کمک به صندوق‌های برای پرداخت حقوق بازنشسته‌ها می‌کند، این مساله باید مدیریت شود تا کسری بودجه کاهش یابد.

وی افزود: همچنین ۱۴ شاخص جدید در بودجه دیده شده که یکی از آنها بودجه ریزی براساس عملکرد است. نکته مهم آنکه اگر موضوعاتی که رهبری فرمودند را دولت در بودجه لحاظ می‌کرد و بودجه واقعی بسته می‌شد، مشکلات بسیار کمتر می‌شد.