۰ نفر

۱۰۰هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی بر اثر معافیت‌های مالیاتی

۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۰:۱۱
کد خبر: 402424
۱۰۰هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی بر اثر معافیت‌های مالیاتی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت باید برخی معافیت‌های مالیاتی نابجا را کم کند زیرا این معافیت‌ها عامل ۱۰۰هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال جاری بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، در روزهای اخیر و پس از ارائه لایحه بودجه ۹۹ به مجلس ، کلیات این لایحه و خصوصا منابع تامین بودجه سال آتی ، مورد توجه و بررسی کارشناسان قرار گرفت.برخی کارشناسان اعتقاد دارند که لایحه واقع بینانه و مبتنی بر اسناد بالا دستی و نظرات کارشناسی تنظیم شده، برخی دیگر نیز آن را تاحدودی خوش بینانه و به دور از شرایط فعلی  اقتصادی کشورارزیابی میکنند.

در این راستا، برنامه «مناظره» شبکه اول سیما با حضور مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات شورای اسلامی، مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی، مرتضی زمانیان اقتصاددان و داریوش ابوحمزه کارشناس مالیات و بودجه برگزار شد.

مهرداد لاهوتی: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی بر اثر معافیت های مالیاتی است

مهرداد لاهوتی با اشاره به معایب و محاسن کلیات لایحه بودجه ارائه شده، گفت: مجلس باید تغییراتی را بر روی لایحه پیشنهادی دولت صورت دهد تا به قانون تبدیل شود؛ دولت برای این لایحه دو منابع درآمدی در نظرگرفته که  مهم ترین آن درآمد مالیاتی است. ۱۷۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که تنها ۴۰ هزار میلیارد تومان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در سال گذشته صادرات نفت با ۲.۵ میلیون بشکه فعال بود اما امسال دولت با احتیاط و با ۱.۵ میلیون بشکه به صادرات ادامه داد.

وی در ادامه اظهار داشت: شعار دولت برای لایحه ارائه شده سال ۹۹ عملیاتی بودن آن است که تکیه آن بیشتر بر روی مالیات و خصوصا مالیات بر ارزش افزوده می باشد. در صورتی که دولت میتواند برخی معافیت‌های نابجا را کم کند زیرا این معافیت‌ها عامل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان  فرار مالیاتی در سال جاری بوده است.
مهم ترین مسئله امروز اراده سیاسی برای گرفتن مالیات است

مرتضی زمانیان: اصلاحات ساختار بودجه بسیار سطحی است

مرتضی زمانیان اقتصاددان با برشمردن نکات مثبت لایحه بودجه ۹۹ گفت : مهم‌ترین بعد مثبت لایحه پیشنهادی ، بستر کارشناسی آن بوده که مشهود است تلاش شده تا لایحه با بررسی مسائل ارائه شود. دومین نکته این است که ایده‌های بسیار خوبی برای اصلاح ساختارها مطرح شده است. نکته‌ دیگر اصلاحات لازم برای هزینه‌های دولت است که ساختاری بوده و برای آن اقداماتی درنظرگرفته‌اند.

وی ادامه داد: اما در کل اصلاحات ساختاری در عمل آن چیزی نیست که دولت نشان می دهد و بسیار سطحی تر از تصورات است. بحث دیگر این است که کنترل و تنظیم هزینه‌های دولت مشکل را حل نمی‌کند ، مسئله اصلی عزمی است که بتواند به درآمدهای دولت کمک کند.

مهدی پازوکی: هنرمندانی که درآمدهای میلیاردی دارند باید مالیات بدهند

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در صحبت‌های خود به بی انضباطی اقتصادی حاکم در کشور پرداخت و افزود: اقتصاد ایران در امسال و سال‌های گذشته از بی انضباطی در حوزه‌های اداری ، پولی و مالی رنج می برد. اصلاح ساختار بودجه در قالب اصلاح مالی است اما دولت به تنهایی نمی تواند آن را به عمل آورد. این اصلاحات به کمک مجلس و قوه قضاییه نیاز دارد. اقتصاد حال حاضر ایران به شدت محدود و بسته شده است خصوصا با مسئله ای نظیر تحریم که تمامی تصمیمات دولت و فعالیت‌های اقتصادی آن را تحت الشعاع قرار داده است.

وی ادامه اظهار داشت: به نظر من در بودجه امسال اصلاحات ساختاری شروع شده اما کامل نیست و نیاز به هماهنگی‌های همه جانبه با سایر قوا را دارد. مسئله دیگر این است که باید اصل را بر وصول مالیاتی قرار دهیم و از معافیت ها بکاهیم و تبعیضی برای مردم قائل نشویم؛ کارمندان، هنرمندان و افرادی که درآمدهای میلیاردی دارند و همچنین تشکل ها و نهادهای  اقتصادی نظیر نهاد ریاست جمهوری، آستان قدس و ستاد اجرایی امام که درآمد دارند باید مالیات حقه خود را بدهند.

داریوش ابوحمزه: معافیت مالیاتی منطقه آزاد عامل فرار مالیاتی است

داریوش ابوحمزه، کارشناس حوزه مالیات و بودجه با اشاره به ضرورت اصلاح ساختاری بودجه گفت: نظام بودجه مشکلات ساختاری و دیرینه دارد که باید ساماندهی می شد. اما برای بودجه ارائه شده امسال اگر دولت میخواست مدبرانه عمل کند باید تا قبل از بهار سال ۹۷ که مشخص شد تحریم ها برداشته نمی‌شود اقداماتی صورت میداد. بسیاری از معافیت ها مثل معافیت هایی که برای منطقه آزاد در نظر گرفته شده است به فرار های مالیاتی دامن میزند و همچنان در لایحه وجود دارد و در مجلس نیز تداوم پیدا کرده و در حال اجراست.