۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره شرایط حذف یارانه نقدی/ چگونه به قطع یارانه اعتراض کنیم؟

۲۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۵۱
کد خبر: 402283
همه چیز درباره شرایط حذف یارانه نقدی/ چگونه به قطع یارانه اعتراض کنیم؟

با حذف یارانه نقدی حدود یک میلیون و100هزار نفر از دهک‌های مخلف درآمدی در سال جاری، اعتراض به قطع یارانه نقدی توسط بخش زیادی از افراد نشان می‌دهد دولت در تشخیص این افراد درست عمل نکرده است.

اقتصاد آنلاین - صبا نوبری؛ در حالی که نزدیک به یک دهه است که بخش بسیار زیادی از مردم کشور ماهانه 45هزار و 500تومان یارانه نقدی دریافت می‌کنند شهریورماه سال جاری، وزیر تعاون و رفاه اجتماعی از برنامه دولت برای حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی جامعه خبر داد.

با قطع یارانه نقدی 700هزار نفر از مردم در همان ماه، دولت با هدف پیگیری اعتراض به قطع یارانه نقدی خانوار ، از راه اندازی یک سامانه خبر داد که افراد برای اعتراض به قطع یارانه می‌توانند با مراجعه به این سامانه اعتراض خود را ثبت کنند.

درحالی که بسیاری از حذف‌شدگان اعتراض به قطع یارانه نقدی خود را مطرح می‌کردند دولت اعلام کرد برای این کار تراکنش‎‌های مالی افراد و اموال و دارایی‌های آن‌ها را بررسی کرده است.

اعتراض به قطع یارانه نقدی خانوار

شرایط قطع یارانه مهر98 چه بود؟

احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که یکی از ملاک‌های حذف یارانه، داشتن خودروی بالای 250میلیون تومان است؛ البته به گفته وی ملاک عدم پرداخت یارانه معیشتی، تنها داشتن خودرو نبوده و دارا بودن ملک بالای یک میلیارد و 200 میلیون تومان در تهران نیز یکی دیگر از شروط حذف یارانه نقدی بوده است.

البته برای شفافیت و دقت بیشتر در حذف یارانه نقدی برخی پیشنهاد دسترسی دولت به اطلاعات حساب‌های بانکی افراد را مطرح کردند که با مخالفت‌های زیاد رو به رو شد و هنوز هم درباره آن اخبار جدیدی منتشر نشده است.

یارانه چند نفر قطع شد؟

وزیر کار ماه گذشته اعلام کرده بود که طی ماه‌های شهریور و مهر، یارانه نقدی 250هزار خانوار از مجموع خانوارهای پردرآمد کشور قطع شد که به عبارتی حدود یک میلیون و 100هزار نفر را شامل می‌شود.

چگونگی اعتراض به قطع یارانه؟

مهرماه امسال اعلام شد که برای همه کسانی که مشمول قطع یارانه نقدی شده‌اند یک پیامک ارسال خواهد شد که این افراد باید با در دست داشتن یک مدرک شناسایی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و کد رهگیری دریافت کنند.

ده ساعت پس از دریافت این کد افراد برای اعتراض به قطع یارانه نقدی خانوار خود می‌توانند با مراجعه به سامانه https://yaraneh10.mcls.gov.ir/prs بدون روشن بودن فیلترشکن مراجعه کرده و با وارد کردن کد ملی و کد رهگیری همه اطلاعات و تراکنش‌های بانکی خانوار را مشاهده کنند.

اعتراض به قطع یارانه نقدی خانوار

سرپرست خانوار در این مرحله و پس از مشاهده تراکنش‌های بانکی خود اگر اعتراض به قطع یارانه خود ندارد، باید گزینه «انصراف از اعتراض و خروج» و در صورت اعتراض نیز باید گزینه «ثبت اعتراض» را انتخاب کند تا پس از آن، اعتراض آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. در صورت پذیرش ثبت اعتراض خانوار، یارانه نقدی آن‌ها در ماهی که قطع شده، همراه با مرحله بعد به صورت یکجا واریز خواهد شد.

نتیجه اعتراض به قطع یارانه چه شد؟

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه کشور اعلام کرده بود که تا اواسط آبان‌ ماه نتایج اعتراضات در قالب پیامک به افراد معترض ارسال خواهد شد که البته بسیاری از افراد معترض اعلام کردند پیامکی در پاسخ به ثبت اعتراض خود دریافت نکردند و اخباری هم مبنی بر جزییات نتایج اعتراض به قطع یارانه نقدی منتشر نشده است.

سال آینده یارانه چند نفر قطع می‌شود؟

در حالی که طبق لایحه بودجه 99، 43هزارمیلیارد تومان منبع برای پرداخت یارانه نقدی به 78میلیون ایرانی در سال آِینده در نظر گرفته شده است اما بر اساس یکی از تبصره‌های همین بودجه وزارت کار موظف است که در سال آینده همچنان حذف یارانه نقدی 3دهک بالای جامعه  به استثنای روستائیان و عشایر را در دستور کار قرار دهد. البته رییس سازمان برنامه و بودجه اخیرا اعلام کرده است که قطع یارانه نقدی 24میلیون نفر را در بودجه سال99 پیش‌بینی نکرده اند و گفته "حذف یارانه به استرس آن نمی‌ارزد!"

محذوفان سفره یارانه درست انتخاب شدند؟

به نظر می‌رسد که در شرایط سخت تحریمی و روزهایی که دولت با خطر کسری بودجه مواجه است تصمیم گرفته که دیگر از پرداخت این مبلغ به بخش زیادی از افرادی که نیازی به آن ندارند خودداری کند اما مشخص نیست که در تشخیص این افراد درست و عادلانه عمل کرده است.