۰ نفر

بودجه شرکت‌های دولتی ۱۶درصد افزایش یافت

۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۲۳:۳۹
کد خبر: 400983
بودجه شرکت‌های دولتی ۱۶درصد افزایش یافت

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بودجه شرکت های دولتی با ۱۶درصد افزایش از ۱۲۷۷هزار میلیارد تومان در سال ۹۸به ۱۴۸۴هزار میلیارد تومان در سال ۹۹رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمد خدابخشی» با بیان این که  رییس دیوان محاسبات و معاونانش در جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه حضور یافتند، اظهار کرد: این جلسه حول محور بررسی بودجه شرکت های دولتی در سال ۹۹ بود. با توجه به سند بودجه ای که توسط رییس جمهوری به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و گزارش دیوان محاسبات بودجه شرکت های دولتی با رشد مواجه بوده است.

وی اظهار کرد: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات نیز بودجه شرکت های دولتی در سال ۹۹ را به دیوان محاسبات ارسال کرد و از آنجایی که دیوان برای بررسی بودجه این شرکت ها ۲۰ روز زمان داشت، امروز گزارش آن را به کمیسیون برنامه ارائه کرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه شرکتی های دولتی پیش از ۱۵ آبان به مجلس تقدیم و برای بررسی به کمیسیون برنامه ارجاع شد.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که هزینه‌های جاری این شرکت‌ها بالا بوده و سرمایه گذاری آنها پایین است، ادامه داد: اگرچه شرکت های دولتی در ظاهر سودده هستند اما از نظر عملکرد باید نظارت بیشتری صورت گیرد که به سوددهی واقعی برسند.

وی تصریح کرد: اصلاح بودجه شرکت های دولتی توسط مجامع در اجرای ماده ۲ قانون تنظیم مقررات دولت از مهم ترین دلایل انحراف و ضعف عملکرد شرکت های دولتی است و ضرورت دارد این ماده قانونی اصلاح شود.

خدابخشی افزود: وابستگی مالیات و سود سهام دولت به بودجه شرکت های دولتی و احکام تکلیفی سبب زیان دهی این شرکت ها می شود و از سوی دیگر شرکت های دولتی تسهیلات را در موعد مقرر پرداخت نکرده و با تاخیر تسویه می کنند.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که پیشنهاداتی برای اصلاح عملکرد بودجه شرکت های دولتی ارائه شده است، اضافه کرد: این پیشنهادات باید در جریان بررسی بودجه کل کشور در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ بررسی و در قالب احکامی در بودجه سال آینده درج شود.