۰ نفر

پیوندی به استعفا نرسید

۱۴ آذر ۱۳۹۸، ۹:۰۵
کد خبر: 399532
پیوندی به استعفا نرسید

هنوز یک روز از استعفای علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر نگذشته بود که خبر بازداشت او خبر‌ساز شد. روز سه‌شنبه ناآرام‌ترین روز برای سازمان هلال‌احمر این نهاد غیر‌دولتی و بشردوستانه بود.

به گزارش اقتصادآنلاین، سمیرا حسینی در شرق نوشت: صبح آن روز نا‌آرامی‌‌ها با نامه استعفای بلند‌پایه‌ترین مقام این سازمان آغاز و در ساعات پایانی آن روز با خبر بازداشت پیوندی به اوج خود رسید؛ بازداشتی که به گفته برخی رسانه‌ها از سوی سازمان اطلاعات سپاه پیش از سفر ایشان به ژنو صورت گرفته است. روز گذشته نیز محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، با تأیید خبر بازداشت این مقام مسئول عنوان کرد «آقای پیوندی قصد خروج از کشور را داشتند. او چند روز پیش از ما اجازه گرفتند در اجلاسی در ژنو شرکت کنند؛ ولی ما نمی‌دانستیم ایشان ممنوع‌الخروج بوده؛ وگرنه می‌گفتیم معاون آقای پیوندی برای شرکت در اجلاس شرکت کند».

علی‌اصغر پیوندی سومین رئیس جمعیت هلال‌احمر در دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی بود. او افزون بر اخبار استعفا و تکذیبیه‌های مکرر در ماه‌های گذشته، مدت‌هاست که نامش با پرونده‌ فساد مالی در این سازمان گره‌ خورده است و به همین خاطر بود که چندی پیش ‌‌به مدت چند ساعت بازداشت و در نهایت با قید وثیقه آزاد شد؛ بازداشتی که ظاهرا در ارتباط با بازداشت یکی از منصوبان او یعنی مدیر سازمان تجهیزات پزشکی جمعیت هلال‌احمر و دستگیری یک فرد نزدیک به او در ماه‌های گذشته انجام شد.

هرچند مدت زیادی از خبر استعفا و بازداشت پیوندی نگذشته است؛ اما شنیده‌ها حاکی از آن است که شریعتی، استاندار خوزستان، کاندیدای بعدی ریاست هلال‌احمر است.

عبدالرسول وصال، مدیر‌مسئول سابق روزنامه شهروند، وابسته به جمعیت هلال‌احمر، با اشاره به اینکه مصیبت وارده بر هلال‌احمر در طول دو دوره ریاست‌جمهوری آقای روحانی خیلی سنگین‌تر از آن است که بخواهیم درباره یک فرد صحبت کنیم می‌گوید: پیش از هر چیز باید به این امر مهم توجه کنیم که یک نهاد عام‌المنفعه و معتبری که باید مورد اعتماد مردم و نهاد‌های بین‌المللی باشد، چقدر تحمل تغییر و تحول داشته است. در دوران رؤسای جمهور پیشین، هر رئیس‌جمهوری که روی کار آمد، در هر دو دوره خدمت‌شان (یعنی کل دوره هشت‌ساله) یک رئیس هلال‌احمر انتخاب می‌شد؛ اما اگر بخواهیم در دولت روحانی به کارنامه هلال‌احمر نگاهی بکنیم، به نظر می‌رسد نمره آن پایین است! آن‌هم به دلیل اینکه ایشان مبنای پایداری ثابت را در این سازمان نادیده گرفت و در انتصاب مدیران پی‌در‌پی دست‌ودل‌بازی کرد. به‌ویژه اینکه از دوره‌ای به بعد تعیین این مدیران منوط به افرادی شد که در سایه درباره سازمان هلال‌احمر تصمیم می‌گرفتند.

مدیر‌مسئول سابق روزنامه شهروند تصریح کرد: جمعیت هلال احمر که یک سازمان مردم‌نهاد که خودش پارلمان دارد و شش، هفت نفر نماینده داوطلبش در شورای‌عالی هستند و مجمع عمومی داوطلبان هم دارد و یک نهاد نیمه‌دموکراتیک است، به اندازه‌ای انتصاب دولتی در آن صورت گرفت که اعتبار جهانی خودش را ‌ زیر سؤال برد؛ یعنی همین که مدیری مناسبات جهانی خودش را با شورای حکام و دبیرخانه دائمی جمعیت هلال‌احمر برقرار کرد، از سمت خود برکنار شد. این نبود پایداری، ضربات مهلکی را به هلال‌احمر وارد کرد؛ به‌ویژه افرادی که در سایه برای هلال‌احمر تصمیم می‌گرفتند، چه در انتصاب مدیران میانی و چه مدیران اصلی آن حاشیه‌های سیاهی به وجود آوردند که ابهامات مالی و بی‌اعتمادی به این نهاد معتبر روز‌به‌روز بیشتر شد و متأسفانه دولت هم به هشدار دلسوزان و کسانی که مدت‌ها دست‌اندرکار‌ این سازمان بودند، اعتنایی نکرد و برخی از این افراد بار سفر بستند و از جمعیت هلال‌احمر رفتند.

وصال در ادامه افزود: کسانی که در زمان دکتر نوربالا دوران خوش هلال‌احمر با یک مدیریت سیستماتیک را که در آنجا برپا شده بود، دیده بودند، در مناسبات نادرستی که در طول دوره ریاست‌جمهوری روحانی به‌ویژه در دوره مدیریت دوره آخر به وجود آمد، از این نهاد رفتند و جمعیت هلا‌ل‌احمر را رها کردند. این شد که جمعیت هلال‌احمر وارد دوره‌ای شد که تدارکاتش بر‌اساس مناسباتی که در سایه صورت می‌گرفت، جلو رفت و اصل داوطلبی، برابری‌ و نوع‌دوستی و مداخله‌نکردن در امور سیاسی و شعار‌های اصلی هلا‌ل‌احمر همه مخدوش و تبدیل به ارزش‌های غیر‌داوطلبانه و دولتی شد. روز‌به‌روز این تشکیلات به جای اینکه مردمی‌تر شود، به سمت دولتی‌ترشدن پیش رفت؛ یعنی جایی که ذاتش غیردولتی بود و اساس تأسیس آن فرهنگ داوطلبانه بود، تبدیل به نهادی شد که منتظر بودجه دولت بود و حتی در صرف بودجه دولتی هم هنر صرفه‌جویی و کارآمدی را از دست داد. به‌عنوان مثال اگر فرض بر این بود که 50 هزار چادر میان زلزله‌زده‌ها توزیع کند، هیچ روش صحیحی برای نحوه توزیع این چادر وجود نداشت. 300 هزار چادر به منطقه ارسال می‌کردند و در آخر هم همه ناراضی بودند که چرا 50 هزار چادر توزیع نشده است.‌مدیر پیشین روزنامه شهروند با بیان اینکه مدیر اولی که در زمان شروع دولت روحانی از سوی شورای‌عالی هلال‌احمر انتخاب شد، مرد خوشنامی بود، گفت: آقای دکتر فرهادی سابقه خوبی در دولت میرحسین موسوی داشت، انسانی خوشنام و مردمی‌ بود که انتخاب بسیار مناسبی برای هلال‌احمر بود؛ اما تا ایشان شروع به چینش گزینه‌های مناسب برای هلال‌احمر کرد و افراد‌ی را که از هلال‌احمر رفته بودند، دوباره به خدمت دعوت کرد و تعدادی از هسته‌هایی که زمان نوربالا تربیت شده و زمان احمدی‌نژاد از کار بی‌کار شده بودند، جمع کرد و هلال‌احمر را داشت روبه‌راه می‌کرد، کارش نیمه‌تمام ماند و به وزارت علوم رفت. این جابه‌جایی در حالی اتفاق افتاد که ما راضی نبودیم.

من آن زمان در روزنامه شهروند بودم. ما معتقد بودیم که دولت برای پیداکردن وزیر علوم به قحط‌الرجال نخورده است که فردی را که در حوزه هلال کار کرده و نایب‌رئیس شورای حکام است و اعتبار جهانی دارد، هم در داخل و هم خارج مورد اعتماد است و درواقع مناسب‌ترین فرد برای هلال‌احمر است به وزارت علوم ببرد. اما آقای فرهادی از هلال رفت و بعد از او دکتر ضیایی مدیریت هلال‌احمر را برعهده گرفتند. ایشان فردی باهوش بودند و تا چم‌وخم کار را یاد گرفتند، روح هلا‌ل‌احمر را دریافت کردند و خواستند برای این سازمان برنامه‌ریزی کنند؛ نمی‌دانیم به چه دلیل برکنار شدند! هرچه هم تلاش کردیم که این پیام را به دولت برسانیم که این کار زیان‌بار است، نشد. من دوبار همراه دوستان به خدمت آقای جهانگیری رسیدم و به ایشان متذکر شدم دکتر ضیایی انسان فرهیخته و متخصصی است و هرطور شده ایشان را در جمعیت نگه دارید؛ اما در نهایت متوجه شدیم به خواسته‌های برخی افراد در سایه عمل نکرده است. افرادی که قصد داشتند مجموعه معاملات هلال‌احمر، اعم از دارو و ساختمان‌سازی را برعهده بگیرند، اما دکتر ضیایی زیر بار این کار نرفته است که در نهایت او را برکنار کردند. حتی صحبت شد که بگذارید دوره چهارساله آقای ضیایی تمام شود، اما اجازه ندادند تا اینکه مدیر بعدی آمد و همه‌چیز هلا‌ل‌احمر تغییر کرد. سرعت تغییرات به‌قدری بود که تیم آقای پیوندی نیز دچار اختلاف شد! چرا می‌گفتند در هلال‌احمر معاملات نامناسبی صورت می‌گیرد. بنابراین برخی از آنها از سمت خود استعفا دادند و از آن به‌بعد بود که جمعیت هلال‌احمر در زمان آقای پیوندی هم روز خوشی ندید.

او با اشاره به استعفای پیوندی گفت: آقای پیوندی سه‌شنبه استعفا دادند، اما ایشان بیش از یک سال بود که سوار یک کشتی پرتلاطم شده بود که هیچ‌گاه تلاطم این‌چنینی بر کشتی هلال حاکم نبود. در همین مدت نیز زلزله پشت زلزله می‌آمد و داخل هلال‌احمر ناپایداری ایجاد شده بود. از سویی کشور هم از نظر حوادث طبیعی دچار بحران شده بود. این در حالی بود که این نهاد در صف اول فعالیت‌های بشردوستانه در کشور است. حالا امیدوارم در انتخاب مدیر جدید برای جمعیت هلال‌احمر، آقای روحانی اشتباهات گذشته را تکرار نکند و هلا‌ل‌احمر را به دست کسی که نمی‌شناسد، ندهد.

سازمان هلال‌احمر مدت‌هاست‌ که روی آرامش به خود ندیده است، آن‌ هم نه به دلیل وقوع سیل یا زلزله، بلکه به دلیل حواشی ماه‌های اخیر مانند استعفا، بازداشت برخی از مدیران و مسئولان متخلف در این سازمان به دلیل فساد مالی و سوءاستفاده از موقعیت سازمانی. در حالی فساد در هلال‌احمر این نهاد بشردوستانه صورت گرفته است که وضعیت بازار دارو خوب نیست، تحریم‌های خارجی اوضاع را بد و فساد داخلی آن را بدتر کرده است. اگر تا چند‌وقت پیش تنها سازمان غذا و دارو در صدر این اخبار بود، حالا مدت‌هاست که سازمان هلال‌احمر نیز در صدر اخبار فساد در حوزه سلامت قرار گرفته است.

شهریورماه امسال بود که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، با تأیید خبر بازداشت رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر گفت: «به لحاظ برخی تخلفات در واردات دارو با ارز دولتی و گران‌نمایی دارو و فروش برخی داروها با نرخ آزاد در بازار پرونده‌ای تشکیل شد و اخیرا افرادی بازداشت شده‌اند. این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است. در این ارتباط تعدادی از افراد بازداشت شدند و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و در این پرونده و سایر پرونده‌های دارویی اهتمام به رسیدگی جدی داریم».

البته روابط‌عمومی سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر پس از بازداشت رئیس این بخش در تاریخ 28 مرداد امسال، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «صبح روز یکشنبه ۲۷ مرداد، مأموران با حضور در دفتر رئیس سازمان تدارکات پزشکی از وی خواسته‌اند برای پاسخ به سؤالات و ابهامات موجود درخصوص یکی از پرونده‌های مربوط به واردات یک نوع داروی موردنیاز کشور آنها را همراهی کند. بر اساس آنچه تاکنون به پیگیری‌های واحد حقوقی سازمان تدارکات پزشکی اعلام شده، این موضوع مرتبط با خرید و واردات داروی گلوکانتیم می‌شود که دارویی مهم در درمان بیماری لیشمانیوز (سالک) است».

ماجرا به همین‌جا ختم نشد و در ادامه رسیدگی به تخلفات مالی در سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر، یکی دیگر از سرشبکه‌های مربوط به واردات دارو در این سازمان بازداشت شد؛ خبری که ابتدا مهر آن را رسانه‌ای کرد و نوشت: ««ح. ا» در سال‌های اخیر از طریق نفوذ و شبکه‌سازی توانسته بود اعتماد برخی مدیران هلال‌احمر را جلب و به‌عنوان واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی خود را مطرح کند که در ادامه برخورد با عوامل متخلف در سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر نام‌برده توسط یکی از نهادهای ضابط قوه قضائیه بازداشت شد».

همان زمان اجتهادی، مشاور امور ارتباطات این سازمان در توییتر خود نوشت: «دوستداران هلال‌احمر نگران نشوند. رخدادهای اخیر نتیجه همکاریِ بخش حقوقی و حراست جمعیت با دستگاه‌های نظارتی است. شایعات اخیر را افرادی تهیه می‌کنند که به نتایج موردانتظار از استعفای‌ دسته‌جمعی نرسیده‌ یا منافعشان قطع شده است. توجه ما به انجام کار‌های بنیادین است، نه شایعات».