۰ نفر

در همایش روز حسابدار مطرح شد؛

تاکید وزیر اقتصاد بر ایجاد نهاد مستقل ناظر و متولی حسابرسی

۱۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۷:۳۵
کد خبر: 399157
تاکید وزیر اقتصاد بر ایجاد نهاد مستقل ناظر و متولی حسابرسی

وزیر امور اقتصاد و دارایی باتاکید براین که اخلاق حرفه ای در حسابداری و حسابرسی نقش مهمی دارد گفت: از وقتی در این سمت قرار گرفتم ، دنبال این بودم تا حسابرس شرکت ها را دوره ای عوض کنم چرا که در برخی موارد حفره های اطلاعاتی را در حساب ها و صورت مالی دیدیم که لازم دانستم نظارت بیشتری صورت بگیرد تا به مرحله ای برسیم که سهم گزارش های مقبول بالا برود و سهم گزارش های مردود به کمتر از یک درصد کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، در سمیناری که امروز به مناسبت بزرگداشت روز حسابدار برگزار شد؛ فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز در این مراسم  حسابرس را به عنوان طبیب نظام مالی معرفی و  اظهار کرد: اگر این حرفه به جایگاه واقعی خود برسد نقش پر رنگی در تحقق و شکل گیری حکمرانی خوب، شفافیت مالی و  سالم سازی اقتصاد خواهد داشت. 

وزیر امور اقتصاد دارایی گفت: اگر می‌خواهیم جامعه به کارکردی که مورد هدف است برسد، باید اسنادی که به امضا جامعه حسابداران می‌رسد چنان قوت و قدرتی داشته باشد که جای تامل و تردید وجود نداشته باشد و حسابداران به دور از هرگونه نگاه سیاسی و حذبی به فعالیت بپردازند .

دژپسند به ایجاد نهاد مستقل ناظر و متولی حسابرسان اشاره و تصریح کرد: جامعه حسابداران رسمی نگران نباشد چراکه با ایجاد نهاد ناظر متشکل ازگروهی از متخصصین حوزه حسابداری ، بستر محکمی برای این حرفه فراهم شده  لذا باید درنظر داشته باشید که ارتباط بین این نهاد ناظر و حسابداران یک ارتباط طولی و تعاملی است نه تقابلی. 

وزیر امور اقتصاد و دارایی باتاکید براین که اخلاق حرفه ای در حسابداری و حسابرسی نقش مهمی دارد گفت: بنده از وقتی در این سمت قرار گرفتم به دنبال این بودم تا حسابرس شرکت ها را دوره ای عوض کنم چرا که در برخی موارد حفره های اطلاعاتی را در حساب ها و صورت مالی دیدیم که لازم دانستم نظارت بیشتری صورت بگیرد تا به مرحله ای برسیم که سهم گزارش های مقبول بالا برود و سهم گزارش های مردود به کمتر از یک درصد کاهش یابد.

دژپسند در پایان جامعه ای را توسعه یافته دانست که حسابداران و حسابرسان در بالاترین رتبه اهمیت و حساسیت قرار داشته و فساد در این حرفه ریشه کن شود.

حسابداری در جایگاه 10 شغل برتر براساس ملاک های بین المللی 

عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات نیز در آغاز صحبت خود 3 عنصر احترام، محبوبیت و درآمدزایی را به عنوان ملاک ارزیابی جایگاه و اهمیت شغل ها عنوان کرد و گفت: جایگاه پیشه حسابداری بر اساس این شاخص ، در رده ده شغل برتر قرار دارد.

 عادل آذر خلاهای موجود در وضعیت حسابداری در شرایط فعلی را عدم وجود ارتباط سیستمی بین واحدهای حسابداری و حسابرسی داخل دستگاه؛ وجود هزینه های هنگفت در این حوزه و عدم ورود به مرحله حسابرسی عملکرد و بودجه ریزی برمبنای عملکرد عنوان کرد و گفت: تازمانی که به حوزه حسابرسی عملکرد وارد نشویم  نباید انتظار تغییر بنیادین داشته باشیم. 

رییس دیوان محاسبات در پایان گفت: با توجه به ظرفیت ها و توانمندی موجود در کشور و بلوغ حرفه حسابداری، انتظار ارتباط بیشتر و موثرتر با نهاد دیوان محاسبات را داریم تا بتوانیم توسعه چشمگیری داشته و چالش های موجود را پشت سر بگذاریم.

علوی، عضو شورای جامعه حسابداران رسمی نیز ضمن تبریک روز حسابداری به حاضرین، بیان کرد با استناد بر آمارها، هم اکنون شاهد  500 هزار دانشجوی حسابداری درکشور هستیم که فرصتی بی نظیر در اختیار  نظام قرارداده است.

 وی ادامه داد: لازمه استقرار نظام حسابرسی ایجاد زیرساخت های لازم و برگشت دولت به خاستگاه اصلی خود است. دولت باید برج مراقبت باشد نه تصدی گر همه امور.

هدف حسابرسی، کمک به رفاه اجتماعی است

جمشیدی فر، ریئس جامعه حسابداران رسمی نیز اظهار دکرد: در نگاه متعارف، حسابرسی بخشی از نظام نظارتی است. در حالیکه هدف حسابرسی چیزی فراتر از این است.

 وی با تاکید بر نقش پررنگ حسابرسان گفت، هدف حسابرسی اطمینان بخشی صورت های مالی، تسهیل برنامه ریزی و افزایش موقعیت جهت جذب سرمایه گذاری و در نهایت کمک به رفاه اجتماعی است.

حاکمیت شرکتی برای ازبین بردن تقابل اطلاعاتی لازم است

محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با تاکید براین که عملکرد حسابداران با بازار سرمایه درهم تنیده است؛ گفت: پایه اصلی شفافیت در بازار سرمایه ، حسابداران و حسابرسان هستند .

وی ادامه داد: سازمان بورس اوراق بهادار سال گذشته اصول حاکمیت شرکتی را ابلاغ کرد و مقرر شده که امسال اجرایی شود زیرا برای از بین بردن تقابل اطلاعاتی لازم است.

پایبندی به حسابداری تعهدی، تنها راهکار بودجه ریزی مبتنی بر حسابداری عملکردی 

رحمت الله اکرمی، خزانه دار کل کشور ، نیز در این مراسم بر نقش پررنگ حسابرسان و حسابداران در مالیات تأکید کرد. 

وی در پاسخ به مخالفت عده ای در خصوص هرگونه دخالت وزارت امور اقتصادو دارایی در حرفه حسابداری گفت: ایده وزیر اقتصاد این است که به جای اینکه سازمان حسابرسی داشته باشیم که خود ذینفع است  و خودش هم برامور حسابرسی نظارت می‌کند ،   نهاد ناظر ایجاد کنیم و شرح وظایف برایش در نظر بگیریم به طوریکه خود این نهاد ذینفع نباشد. 

اکرمی شان نزول جلسه را ارتباط بین وزارت دارایی و جامعه حسابداران دانست و گفت: ما در حرفه حسابداری بخش عمومی و خصوصی را تفکیک نمی‌کنیم و از نظر ما همه حسابداران نظام مالی هستند.

اکرمی در پایان  تنها راه بودجه ریزی مبتنی بر حسابداری عملکرد را، حسابداری تعهدی دانست و گفت: پیشروی در روش حسابداری تعهدی نیاز به زمان و مراقبت دارد.