۰ نفر

سنگینی بار تورم بر دوش کم‌درآمدها

۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۹
کد خبر: 398316
سنگینی بار تورم بر دوش کم‌درآمدها

نرخ تورم کل کشور در آبان‌ماه 1398به 41.1درصد رسیده است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه 40.7درصد برای دهک فقیر تا 42.7درصد برای دهک ثروتمند نوسان دارد؛ اما بررسی میزان تغییر نرخ تورم ماهانه از افزایش فشار گرانی بر دهک‌های فقیر حکایت می‌کند؛ در آبان‌ماه، دهک اول درآمد در حالی تورم 1.9درصدی را متحمل شده که نرخ تورم ماهانه دهک دهم درآمدی فقط 1.5درصد بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در یک سال منتهی به آبان98 را 53.6درصد برای دهک فقیر و 61.5درصد برای دهک پردرآمد محاسبه کرده است. همچنین نرخ تورم سالانه گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» از 29.8درصد برای دهک اول درآمدی (فقیر) تا 38.5درصد برای دهک دهم درآمدی (ثروتمند) در نوسان بوده است. ظاهر این ارقام حاکی از این است که دهک‌های پایین درآمدی نسبت به ثروتمندان، فشار تورمی پایین‌تری را احساس کرده‌اند اما وقتی ضریب اهمیت گروه‌های عمده در تورم هر دهک مورد بررسی قرار بگیرد، حکایت فرق می‌کند و فشار هزینه‌های وارده بر دهک‌های فقیر آشکار می‌شود. از سوی دیگر بررسی تغییرات ماهانه نرخ تورم برای دهک‌های مختلف نیز افزایش فشار تورمی بر دهک‌های کم‌درآمد را تأیید می‌کند.

وزن گرانی خوراکی‌ها در سبد فقرا

براساس جداول منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، در آبان‌ماه امسال تورم گروه خوراکی‌ها 42درصد بالاتر از تورم گروه غیرخوراکی‌هاست اما ضریب اهمیت این 2گروه عمده در محاسبه نرخ تورم کل به‌گونه‌ای است که عملاً تورم بالای خوراکی‌ها در سایه تورم پایین گروه غیرخوراکی تعدیل شده است. به‌عبارت‌دیگر در شرایطی که ضریب اهمیت خوراکی‌ها در سبد شاخص تورم کل 27.24درصد لحاظ شده، ضریب اهمیت این گروه عمده در شاخص تورم دهک اول به 43.3درصد می‌رسد و به همین واسطه احساس‌ گرانی، تورم در سفره فقرا محسوس‌تر است.

فشار تورم ماهانه

بررسی تغییرات قیمتی کالا و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در آبان‌ماه نیز فشار تورمی بر کم‌درآمدها را تأیید می‌کند؛ به‌عنوان‌مثال در شرایطی که نرخ تورم آبان‌ماه، 1.6درصد محاسبه شده، دهک اول جامعه تورم 1.9درصدی را تجربه کرده و این موضوع در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» مشهودتر نیز بوده است. 

طبق آمار، درصد تغییر ماهانه شاخص قیمت این گروه در آبان‌ماه برای دهک اول درآمدی 2.4درصد و برای دهک دهم درآمدی فقط 0.8درصد بوده است؛ یعنی در شرایطی که فقرا در آبان‌ماه نسبت به‌ماه قبل 2.4درصد هزینه بیشتری برای تهیه یک سبد مشخص از خوراکی، آشامیدنی و دخانیات پرداخت کرده‌اند، هزینه ثروتمندان برای تهیه همین سبد فقط 0.8درصد رشد داشته است.