۰ نفر

اقشار مختلف چه میزان از تورم تأثیر می‌پذیرند؟

۹ آذر ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 398203
اقشار مختلف چه میزان از تورم تأثیر می‌پذیرند؟

در آبان ماه امسال نرخ تورم سالانه با 9 دهم درصد افت نسبت به مهر به 41.1 درصد رسید. برای کالاهای خوراکی و آشامیدنی نیز تورم سالانه 61.3 درصدی مهر به 58.6 درصد رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این درحالی است که این نرخ تورم برای هر دهک هزینه‌ای کشور متفاوت است به این معنا که هر دهک تأثیر و فشار متفاوتی از نرخ تورم می‌پذیرد. براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران فاصله تورمی دهک‌ها در آبان ماه به 2 درصد رسید که نسبت به ماه قبل (2.2 درصد) 2 دهم واحد درصد کاهش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه قبل 2 دهم واحد درصد افزایش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل 1.1 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

همانند ماه‌های قبل بالاترین نرخ تورم برای دهک دهم یا ثروتمندترین با 42.7 درصد بوده، نرخی که برای دهک اول یا فقیرترین 40.7 درصد بوده است. نکته جالب اینکه میزان تحمل تورم برای دهک دوم و هفت و هشت با 41.7 درصد برابر بوده است. البته در ضریب اهمیت گروه‌های مختلف و سهم کالاها در تورم، این نرخ برابر رنگ می‌بازد.

همچنین دهک‌های سوم تا پنجم نیز با 41.6 درصد تورم یکسانی داشته‌اند. پس از دهک اول، دهک ششم با 41.3 درصد کمترین نرخ تورم را داشته است. همان‌گونه که اشاره شد تورم دهک‌های هفتم و هشتم نیز 41.7 درصد بوده است. تورم دهک نهم نیز با 41.9 درصد بعد از دهک دهم بالاترین نرخ تورم را داشته است.

در تورم کالاهای خوراکی نیز همین وضعیت وجود دارد. دهک اول با 53.6 درصد کم‌ترین نرخ تورم و دهک دهم با 61.5 درصد بالاترین تورم را داشته است. نکته جالب توجه در این بخش این است که برخلاف تورم کل، نرخ تورم کالاهای خوراکی برای هیچ دهکی یکسان نیست. در حالی که دهک دوم تورم 54.8 درصد داشته این نرخ برای دهک سوم 55.8 درصد بوده است. افرادی که در دهک چهارم قرار دارند نیز تورم 56.5 درصدی، دهک پنجمی‌ها تورم 57.4 درصد، دهک ششمی‌ها 57.8 درصد داشته‌اند. در روندی صعودی تورم دهک‌های هفتم، هشتم و نهم نیز به ترتیب 58.3، 59.5 و 59.9 درصد اعلام شده است.

افت تورم نقطه‌ای تمام دهک‌ها

با بررسی نرخ تورم نقطه‌ای مهر امسال با آبان ماه شاهد کاهش شتاب نرخ تورم برای تمام دهک‌ها هستیم به‌طوری که این کاهش برای شاخص کل، کالاهای خوراکی و غیرخوراکی رخ داده است. بنابراین تورم نقطه‌ای 26.5 درصدی مهر ماه برای دهک اول به 25.6 درصد در آبان کاهش یافته است. سایر دهک‌ها نیز نسبت به تورم نقطه‌ای مهر شتاب کمتری را تجربه کرده‌اند. دراین ماه دهک دهمی‌ها نیز تورم نقطه‌ای 27.6 درصد داشته‌اند که در مقایسه با تورم 28.5 درصدی مهر 1.1 درصد افت نشان می‌دهد.

رشد تورم برای دهک‌های پایین

براساس گزارش مرکز آمار، درشرایطی که میزان رشد تورم ماهانه کل از 1.7 درصد مهر به 1.6 درصد در آبان کاهش یافته است، دهک‌های پایین هزینه‌ای یعنی دهک اول تا چهارم افزایشی، برای دهک پنجم ثابت و برای دهک‌های ششم تا دهم کاهشی بوده است. برهمین اساس درحالی که نرخ تورم مهر ماه برای دهک اول 1.3 درصد رشد داشته در آبان ماه این رشد به 1.9 درصد رسیده است. برای دهک‌های دوم تا چهارم نیز همین اتفاق افتاده است. به‌طوری که رشد تورم دهک دوم 4 دهم درصد، رشد تورم دهک سوم 2 دهم درصد و رشد تورم دهک چهارم یک دهم درصد نسبت به مهر بیشتر بوده است. دهک پنجم نیز همانند مهر ماه با رشد 1.5 درصد تورم روبه‌رو بوده است. اما رشد تورم دهک ششم تا دهک دهم به ترتیب یک دهم درصد، یک دهم درصد، 3 دهم درصد، 2 دهم درصد، یک دهم درصد و یک دهم درصد کمتر شده است. بدین ترتیب در آبان ماه دهک‌های پایین با رشد بیشتر تورم مواجه شده‌اند و برعکس دهک‌های پردرآمدتر تورم کمتری احساس کرده‌اند.

درمجموع می‌توان گفت هرچند شاخص کل تورم برای دهک‌های پایین هزینه‌ای کمتر از دهک‌های نهم و دهم بوده است، اما زمانی که پای کالاهای خوراکی به میان می‌آید این تناسب به هم می‌خورد. به‌گونه‌ای که دهک‌های پایین دراین بخش تورم بیشتری احساس می‌کنند. این درحالی است که به‌دلیل سهم بیشتر این دسته از کالاها برای کم درآمدهای جامعه، دهک‌های پایین فشار بیشتری نسبت به پردرآمدها احساس می‌کنند.