۰ نفر

زیر و بم طرح کمک معیشتی دولت

۳۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۷:۴۲
کد خبر: 396334
زیر و بم طرح کمک معیشتی دولت

بامداد امروز (پنجشنبه) برای سرپرستان خانوار ۲۰ میلیون نفر کمک هزینه معیشتی واریز شد، اما برخی مردم هنوز نمی‌دانند این طرح چیست و چرا اجرا شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این روزها نام بسته حمایتی معیشتی دولت زیاد شنیده می‌شود اما برخی مردم هنوز نمی‌دانند این طرح چیست و چرا اجرا شده است.

بامداد روز جمعه (۲۴ آبان) بنزین بر اساس تصمیم سران سه قوا سهمیه‌بندی شد؛ تصمیمی که به گفته مسئولان مدت‌ها کارشناسی شده و نهایتا به مرحله اجرا رسید. سوال بسیاری از مردمی که از افزایش یک شبه قیمت بنزین غافلگیر شده بودند، این بود که چرا زودتر این خبر اعلام نشد و طرح به صورت ضربتی به اجرا درآمد؟ روز گذشته «علی ربیعی»، سخنگوی دولت درباره این موضوع گفته که «تمام شواهد نشان می‌دهد که اگر ما افزایش قیمت بنزین را زودتر اعلام می‌کردیم، در واقع باید قبل از طرح به استقبال درگیری می‌رفتیم.»

از مدت‌ها پیش کارشناسان نسبت به لزوم واقعی‌سازی قیمت سوخت هشدار داده بودند، چرا که یارانه پرداختی دولت به بنزین از یک سو باعث افزایش مصرف و حتی قاچاق به فراسوی مرزها شده بود و از سوی دیگر یارانه پنهانی بود که به جیب ثروتمندان سرازیر می‌شد.

حالا با اجرای سهمیه‌بندی سوخت، منبع درآمدی برای دولت بوجود آمده که این رقم بین ۲۹ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. تصمیم بر این است درآمد حاصل حاصل از افزایش قیمت بنزین بین  ۱۸ میلیون خانوار یعنی ۶۰ میلیون نفر تقسیم ‌شود تا از این طریق اقشار ضعیف و آسیب‌دیده حمایت شوند. این طرح که قرار بود ظرف ۱۰ روز و طی سه مرحله اجرا شود، از ۲۷ آبان ماه آغاز و بامداد روز دوشنبه اولین هزینه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. دومین مرحله آن بر اساس زمان تعیین شده، بامداد امروز صبح (پنجشنبه ۳۰ آبان) بود که مجددا بسته حمایتی معیشتی برای جمعیت ۲۰ میلیون نفری واریز شد و مجموع دریافت‌کنندگان به ۴۰ میلیون نفر رسید.  آخرین مرحله نیز روز شنبه دوم آذرماه اعلام شده که نهایتا برای ۶۰ میلیون نفر هزینه‌های مقرر پرداخت می‌شود.

کمک هزینه معیشتی برای خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره به بالا ۲۰۵ هزار تومان است. البته که این طرح ارتباطی به یارانه ندارد و یارانه آبان نیز در ۲۶ ماه جاری به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است.

در این میان برخی افراد نگران هستند که اگر کمک هزینه معیشتی برای آن‌ها واریز نشود باید چه اقدامی انجام دهند؟ بر اساس جدیدترین اطلاعات، افرادی که فکر می‌کنند مشمول این طرح هستند اما پرداختی به آن‌ها صورت نگرفته، می‌توانند از اواسط هفته آینده کدملی خود را از طریق تلفن همراه ثبت شده به نام سرپرست خانوار به سامانه #۶۳۶۹* ارسال کنند.

همچنین به مردم اطمینان خاطر داده شده که اگر پس از بررسی‌های انجام شده، که فرد مشمول این طرح تشخیص داده شود، وجه مورد نظر از ابتدای اجرای این طرح به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد و جای هیچ نگرانی نیست.