۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

بخش خصوصی موافق افزایش قیمت بنزین به شکل فعلی نبود/ اثر تورمی نامطلوب بر سبد معیشتی خانوار

۳۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۴۶
کد خبر: 396291
بخش خصوصی موافق افزایش قیمت بنزین به شکل فعلی نبود/ اثر تورمی نامطلوب بر سبد معیشتی خانوار

یک عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ضمن اینکه اصلاح قیمت بنزین به روش فعلی را مغایر با نظر بخش خصوصی دانست، گفت: این اقدام اثر تورمی نامطلوبی بر سبد معیشتی خانوار خواهد گذاشت.

اقتصادآنلاین فاطمه اکبرخانی؛ فرزان گلچین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در واکنش به افزایش سه برابری قیمت بنزین اظهار کرد: اگر اصلاح قیمت بنزین به صورت سنواتی در چند سال اخیر انجام می‌شد، حالا شاهد تحمیل فشار این اقدام به یکباره نبودیم.

او اضافه کرد: وقتی بهای تمام کالا‌ها و ارز نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته، نباید انتظار داشته باشیم قیمت سوخت تغییری نکند؛ تورم همیشه در اقتصاد ما وجود داشته و حالا اگر قیمت کالا‌ها از این اقدام متاثر شود بهتر از آن است که مدام شاهد قاچاق سوخت و سوءاستفاده از ارزانی قیمت بنزین باشیم.

گلچین با انتقاد از روش اجرا و اعلام طرح اصلاح قیمت بنزین تصریح کرد: با وجود اینکه طی ماه‌های گذشته مدام درمورد اصلاح قیمت بنزین صحبت می‌شد، اما دولت اعلام کرده بود که برنامه‌ای برای این موضوع ندارد درصورتی که افزایش ناگهانی قیمت بنزین نشان داد که این کار از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

به گفته این عضو کمیسیون انرژی، اگرچه بخش خصوصی همیشه معتقد بود که قیمت حامل‌های انرژی باید به نرخ بین‌المللی برسد تا موضوع مصرف و قاچاق آن اصلاح شود، اما با روش اجرای آن توسط دولت مخالف است.

این فعال بخش خصوصی همچنین درباره پرداخت یارانه مستقیم بنزین به مردم بیان کرد: اگرچه یکی از انتقادات دولت فعلی به دوره احمدی نژاد پرداخت یارانه نقدی بود اما خودش هم مرتکب همین اشتباه شد؛ مسلما پرداخت یارانه در کوتاه‌مدت برای مردم دلچسب است، اما در بلندمدت منجر به عادت شده و بازپس‌گیری آن بسیار دشوار خواهد بود.

او تاکید کرد: این یارانه اولا باید غیر مستقیم به افرادی که از قیمت پایین انرژی سودی نمی‌بردند تعلق می‌گرفت و ثانیا صرف تولید و بهبود زیرساخت کشور می‌شد چراکه پرداخت یارانه به شکل فعلی مسکن موقتی است که در کوتاه مدت منجر به آرامش شده و در بلندمدت آثار تورمی نامطلوبی بر قیمت همه کالا‌ها خواهد گذاشت.