۰ نفر

آغاز واریز اولین کمک معیشتی به مردم؛

2471 میلیارد تومان در حساب 60 میلیون نفر

۲۸ آبان ۱۳۹۸، ۶:۱۷
کد خبر: 395560
2471 میلیارد تومان در حساب 60 میلیون نفر

مرحله آبان‌ماه پرداخت کمک معیشتی طی سه نوبت انجام خواهد شد. سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد، دور نخست پرداخت یارانه حمایتی طی سه روز پرداخت خواهد شد، بر این اساس، مرحله اول روز دوشنبه 27 آبان، مرحله دوم، پنجشنبه 30 آبان و مرحله سوم شنبه 2 آذر پرداخت خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در روزهای اخیر بحث سهمیه‌بندی بنزین به محور اصلی رسانه‌‌ها تبدیل شده است. در حال حاضر 2 مطالبه اصلی چه از سوی سران قوا و چه از سوی رهبر انقلاب در خصوص مدیریت قیمت کالاها و همچنین تسریع در پرداخت منابع حاصل از این طرح به حساب خانوارها مطرح شده است.  برآوردها نشان می‌دهد، بر اساس کلیات طرح کمک معیشتی دولت، نزدیک به 2.7 میلیون خانوار 1نفره، نزدیک به 3 میلیون خانوار 2نفره، 4.5 میلیون خانوار 3نفره و 5 میلیون خانوار 4نفره کنار 2.6 میلیون خانوار 5نفره به بالا از مزایای این طرح بهره‌مند خواهند شد. به گفته مقامات دولتی، مبلغی نزدیک به 2500 میلیارد تومان به‌صورت تنخواه برای پرداخت دور اول کمک معیشتی دولت تهیه شده است.

براین اساس خانوارهای تک نفره با 55 هزار تومان یارانه بالغ بر 148 میلیارد و 500 میلیون تومان، خانوارهای دو نفره با یارانه 103 هزار تومان 309 میلیارد تومان، خانوارهای سه نفره با 138 هزار تومان 621 میلیارد تومان، خانوارهای چهار نفره با 172 هزار تومان یارانه 860 میلیارد تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر با یارانه 205 هزار تومان به ازای هر خانوار 533 میلیارد تومان در مرحله نخست یارانه می‌گیرند. درمجموع 2 هزار و 471 میلیارد تومان مبلغ یارانه‌ای است که در نخستین مرحله به حساب نزدیک به 18 میلیون خانوار پرداخت می‌شود.

 درآمد و هزینه سهمیه‌بندی جدید بنزین در بودجه ۹۹ گنجانده می‌شود

خبرها حاکی از درج هزینه و درآمد طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین در بودجه سنواتی است. حمید رضا عدل، معاون فنی و امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور در یک نشست خبری گفته است: درآمد اصلاح قیمت بنزین در سال حدود 30 هزار میلیارد تومان است و یک ریال آن در بودجه عمومی و جاری هزینه نمی‌شود. همچنین این درآمدها به حدود شصت میلیون نفر در قالب حمایت معیشتی پرداخت می‌شود.

 5 هدف اصلاح قیمت بنزین

به گزارش فارس، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در گزارشی مبسوط به زوایا و ابعاد اصلاح نظام یارانه بنزین پرداخته و هدف از این اصلاح را توضیح داده است.در این گزارش پنج هدف اصلی شامل موارد زیر برای اصلاح قیمت بنزین ذکر شده است.

1-کنترل قاچاق سوخت: علت اصلی قاچاق سوخت، اختلاف فاحش قیمت داخلی و جهانی بنزین است، انتظار می‌رود با کاهش هرچه بیشتر این اختلاف، فرآیند قاچاق بنزین از صرفه افتاده و کاهش یابد.

2 - توزیع عادلانه یارانه‌ها: اصلاح نظام یارانه بنزین باید به‌گونه‌ای باشد که بین افرادی که امکان استفاده بیشتری از بنزین دارند (دارندگان خودروی شخصی، افرادی که حجم مسافرت بیشتری دارند و...) و افراد دیگر، تبعیضی وجود نداشته باشد و یارانه به‌طور مساوی به همه برسد.

3- جلوگیری از اسراف و مصرف بی‌رویه بنزین در کشور: دلیل اصلی مصرف بالای سوخت، سرکوب قیمتی سوخت و پایین بودن قیمت نسبی آن است. با نزدیک شدن قیمت بنزین به قیمت واقعی خود و حذف یارانه آن، مصرف کل (خصوصاً از محل مصارف غیرضروری) به مرور زمان کاهش می‌یابد.

4- ایجاد منابع مالی برای اصلاحات ساختاری: اقتصاد ایران با چالش‌های متعددی مواجه است که دیر یا زود به آستانه بحرانی غیر قابل برگشت خود نزدیک خواهند شد. در صورت تداوم شرایط فعلی و منفعل بودن دولت، چالش‌هایی از قبیل بحران آب، بحران محیط زیست و آلودگی هوا، بحران انرژی، ضعف زیرساخت‌ها، بحران بانکی، ضعف نهادهای مرتبط با حکمرانی و... کشور را با مشکلات عمیق و حتی امنیتی مواجه می‌کنند.

5- افزایش بهره‌وری: یکی از مهم‌ترین متغیرهای قابل سنجش برای کارایی و بهره‌وری در کشورها، شدت مصرف انرژی است. این شاخص با تقسیم واحدی از انرژی بر واحدی از تولید ناخالص داخلی به دست می‌آید. ایران یکی از بالاترین شدت‌های مصرف انرژی در دنیا را دارد.

رصد و کنترل بازار و قیمت‌ها

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در ابلاغیه‌ای دستورالعمل عدم افزایش قیمت کالا و خدمات تا اطلاع ثانوی را ابلاغ کرد. به‌گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، عباس تابش در ابلاغیه‌ای به منظور تحقق دستور وزیر نفت مبنی بر اینکه در راستای اصلاح نرخ بنزین، هرگونه افزایش قیمت کالا و خدمات تا اطلاع ثانوی ممنوع است، دستورالعملی برای اجرا به همه انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، شرکت‌های تولیدی لاستیک و شرکت‌های پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ کرد.

نظارت بر بازار شدت گرفت

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از آغاز اجرای برنامه‌های گسترده برای تشدید اقدامات نظارتی ویژه، توسط بازرسان استان ها در برخورد با محتکران و گرانفروشان در سراسر کشور خبر داد. به‌گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، عباس تابش نظر به اجرایی شدن سیاست اصلاح قیمت بنزین اظهار کرد: سازمان حمایت در اجرای این طرح، با بهره‌گیری از توان بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان، سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌ها و ناظرین افتخاری و با همراهی تیم‌های مشترک متشکل از نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف استان‌ها و دیگر سازمان‌های مرتبط در سراسر کشور در راستای هم‌افزایی و حصول نتایج مطلوب در قالب گشت‌های مشترک، به‌منظور کنترل و رصد بازار، نظارت خود را بیش از پیش افزایش خواهند داد و با تمام کسانی که از عرضه کالا خودداری کنند یا محصولات خود را به بهانه‌های واهی احتکار کنند، بشدت برخورد خواهد شد.

تشکیل بیش از هزار پرونده تخلف در یک روز

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با تأکید بر اینکه هرگونه افزایش قیمت به بهانه تغییر نرخ بنزین در بازار غیرقانونی است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود، گفت: روز گذشته ۱۸ هزار و ۳۲ مورد بازرسی در سطح استان‌ها انجام و پرونده هزار و ۲۴۲ متخلف به تعزیرات حکومتی ارسال شده است. به‌گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت حسین مدرس خیابانی در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور تأکید کرد: تعزیرات حکومتی به‌صورت ویژه و در سریع‌ترین زمان ممکن، این پرونده‌ها را بررسی و رأی لازم را صادر می‌کند.

دریافت شکایات مردمی در سامانه ۱۲۴

قائم مقام وزیر صنعت با بیان اینکه بازرسی‌های شکایت‌محور در اولویت خواهد بود، ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، ستادهای خبری ۱۲۴ موظف هستند از هفت صبح تا ۱۰ شب شکایات مردمی را دریافت کنند و شکایت‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن از سوی بازرسان رسیدگی می‌شود.

اسامی متخلفان اعلام می‌‌شود

وزیر صمت گفت: برخورد‌ها با متخلفان و گرانفروشان در بازار باید جدی و مؤثر باشد و متخلفان بدانند با تخلفات، مماشات نخواهیم کرد. به‌گزارش تسنیم، رضا رحمانی در چهارمین جلسه ویژه ستاد تنظیم بازار بعد از تصمیم جدید دولت درباره مدیریت جدید مصرف سوخت افزود: با وجود اینکه ذخیره خوبی از کالا‌ها داریم، اما در کنار تمهیدات اولیه از تولید تا مصرف، حضور خود اصناف در نظارت‌ها لازم است، زیرا امروز هرگونه گرانفروشی و سوء‌استفاده، ظلم در حق مردم است بنابراین برخورد‌ها باید با متخلفان در محل و در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.

بازار آرام است

رئیس اتاق اصناف تهران گفت: تمام واحدهای صنفی بازار بزرگ تهران باز هستند و بازار در کمال آرامش به سر می‌برد. قاسم نوده فراهانی در گفت‌وگو با فارس با تأکید بر اینکه هیچ گزارشی از اغتشاش و ناامنی از بازار تهران گزارش نشده است، گفت: با مدیریت همه جانبه اصناف و نیروهای انتظامی خوشبختانه آرامش به بازار بازگشته است.

افزایش قیمت مسکن نداریم

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به اینکه احدی اجازه ندارد که در پی افزایش قیمت بنزین قیمت مسکن را افزایش دهد، گفت: هزینه هواپیماها نیز گران نمی‌شود. به‌گزارش ایسنا، محمد اسلامی در ششمین کنفرانس بین‌المللی منطقه‌ای تغییر اقلیم در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین بر افزایش قیمت هواپیما تأثیری نخواهد داشت، اظهار کرد: اینکه بخواهیم در رابطه با افزایش قیمت بنزین هیجانی فکر کنیم، نادرست است.

قیمت میوه و صیفی ثابت می‌ماند

رئیس اتحادیه بارفروشان اعلام کرد: در پی تغییر نرخ بنزین افزایش قیمت در عمده فروشی میوه و صیفی وجود نخواهد داشت. مصطفی دارایی‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صدا‌وسیما، گفت: در پی تغییر نرخ بنزین، افزایش قیمت در عمده فروشی میوه و صیفی، وجود نخواهد داشت ضمن اینکه در هفته‌های آینده شاهد کاهش قیمت میوه نیز خواهیم بود.

 سهمیه‌بندی سوخت سواری‌های کرایه بدون سقف

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد که سهمیه‌بندی بنزین سواری‌های کرایه عمومی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که پس از شارژ کارت سوخت آنها تا پایان آبان‌ماه براساس پیمایش آنها برنامه‌ریزی شده و سقف مشخصی ندارد.

سهمیه ۳۰۰ لیتری بنزین برای وانت‌بارهای بین شهری

معاون حمل‌و‌نقل سازمان راهداری گفت: با تخصیص سهمیه به تاکسی‌های کرایه و وانت بار‌های برون شهری، این خودرو‌ها تا اطلاع ثانوی مجاز به افزایش نرخ‌ها نیستند. مهران قربانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صدا‌و‌سیما اضافه کرد: وانت‌بار‌های برون شهری بنزین سوز، سهمیه ۳۰۰ لیتری و دوگانه سوز ۱۲۰ لیتر سهمیه سوخت دریافت می‌کنند و برای ۳۶ هزار تاکسی برون شهری هم ماهانه سهمیه درنظر گرفته شده است. وی گفت: سواری کرایه‌های عمومی برون شهری دوگانه سوز ماهانه ۴۵۰ لیتر و تاکسی‌های بنزین سوز ماهانه ۷۵۰ لیتر سهمیه سوخت دریافت می‌کنند. قربانی افزود: درصورتی‌ که سامانه‌های بارنامه وانت بار‌ها و صورت وضعیت تاکسی‌ها پیمایش بیش از این سهمیه را ثبت و اعلام کنند سهمیه بیشتری به این خودرو‌ها اختصاص خواهد یافت.

تخصیص سهمیه سوخت سرویس مدارس

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تخصیص سهمیه سوخت سرویس مدارس براساس پیمایش و به‌صورت اعتباری خبر داد. به‌گزارش روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شهرام رضایی با تأکید بر اینکه سهمیه پیش‌بینی‌شده برای سرویس مدارس به‌صورت اعتباری خواهد بود و براساس پیمایش محاسبه و اختصاص می‌یابد، گفت: اداره‌ کل آموزش‌وپرورش، مدارس و شهرداری‌ها موظف شدند همه اطلاعات رانندگان سرویس‌های مدارس را در سامانه سپند ثبت کنند و پس از تأیید کارگروه، اعتبار پیش‌بینی‌شده بر اساس پیمایش انجام‌شده در پایان ماه به‌صورت اعتباری در کارت بانکی آنها منظور می‌شود.

سهمیه تاکسی‌های دوگانه‌سوز شهری به ۲۵۰ لیتر می‌رسد

وی از افزایش سهمیه تاکسی‌های دوگانه‌سوز شهری از آذر خبر داد و افزود: از ابتدای آذرماه سهمیه تاکسی‌های دوگانه‌سوز از ۲۰۰ لیتر کنونی به ۲۵۰ لیتر می‌رسد.رضایی درباره سهمیه تاکسی‌های اینترنتی هم گفت: به همه رانندگان مورد تأیید از سوی شرکت‌های معتبر که دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت یا شهرداری‌ها هستند و وزارت کشور آنها را تأیید می‌کند، در صورتی که در ماه بیش از ۲۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند، در ابتدای ماه آینده، اعتبار سهمیه معادل اختلاف قیمت نخست با قیمت دوم به آنها تخصیص داده می‌شود.