۰ نفر

نوسان در بازارهای طلا، ارز و خودرو

۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۳۵
کد خبر: 395220
نوسان در بازارهای طلا، ارز و خودرو

همزمان با افزایش قیمت بنزین، قیمت دلار در بازار تهران به حدود ١٢‌هزار تومان رسید و سکه طلا هم افزایش ١٢٠‌هزار تومانی را تجربه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، بازار سرمایه هم از افزایش قیمت بنزین بی‌نصیب نماند و منفی شد. این اتفاقات بازارهای مالی و واسطه‌ای درحالی رخ داد که برخلاف پیش‌بینی‌ها، افزایش قیمت بنزین بهای انواع خودرو را افزایشی کرد و بسیاری از نمایشگاه‌داران از عرضه خودرو خودداری کردند. فعالان بازار خودرو می‌گویند ابهام بازار و شرایط اقتصاد باعث شده است که بازاریان از عرضه موجودی خود به بازار خودداری کنند.

موج‌سواری دلالان ارز با قیمت بنزین

قیمت دلار دیروز در آستانه ١١‌هزار و ٩٠٠ تومان قرار گرفت. قیمت دلار درحالی حدود ٤٠٠تومان بیشتر شده که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی دو روز پیش در توییتی ذخایر ارزی بانک مرکزی را مطلوب ارزیابی کرده و ریسک سرمایه‌گذاری در بازار دلار را بالا اعلام کرده بود.

برخی از فعالان بازار معتقدند سیگنال اولیه افزایش قیمت در بازار ناشی از اجرای گام چهارم ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای بوده و برخی دیگر گرانی بنزین را دلیل رشد قیمت‌ها می‌دانند اما کارشناسان بازار ارز می‌گویند که روند رو به رشد قیمت‌ها از هفته گذشته کلید خورده است و نمی‌توان آن را به گرانی بنزین ربط داد.

میثم رادپور، فعال و کارشناس بازار ارز در این‌باره می‌گوید که میزان خریدوفروش تغییری نکرده است و شمار مشتریان نیز تغییر معناداری را نشان نمی‌دهد اما برخی دلالان در حاشیه خیابان با جوسازی اعلام می‌کنند فروش دلار را در دستور کار ندارند و خبر از انفجار قیمت در روزهای آتی می‌دهند.

رادپور احتمال جهش دوباره قیمت دلار را خیلی ضعیف و دور از ذهن می‌داند و توضیح می‌دهد: «ممکن است که بازار تأثیر اندکی از اعتراض‌های روزگذشته داشته باشد اما بدون ‌شک این عوامل نمی‌تواند خیلی پایدار باشد.»

رادپور با بیان اینکه نمی‌توان به صورت صریح و دقیق اعلام کرد که گرانی دلار ناشی از افزایش قیمت بنزین بوده است، گفت: «هیچ رابطه منطقی و مستقیمی بین افزایش قیمت بنزین و رشد بهای دلار وجود ندارد، اما دلالان با فضاسازی در فضای مجازی تلاش کرده‌اند که بازار را ملتهب کرده و با ایجاد نوسان و رشد قیمت‌ها برای مدتی کوتاه برای خود سودسازی کنند.»

اظهار نظر اصغر سمیعی، رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان گفته‌های این کارشناس بازار را تأیید می‌کند. او به ایرنا گفته است افزایش قیمت دلار می‌تواند نرخ بنزین را بالا ببرد اما رابطه معکوس وجود ندارد، بهای دلار تابع نرخ بنزین نیست. به گفته او، نرخ دلار تحت‌تأثیر میزان تورم در کشورمان و همچنین نرخ تورم در کشورهای حوزه دلار قرار دارد که دلار با تعدیل به موقع و با شیب ملایم نرخ می‌تواند این شکاف را پرکند.

افزایش ١٢٠‌هزار تومانی نرخ سکه

نگاهی به قیمت‌های اعلامی در سایت‌های رسمی نرخ سکه نشان می‌دهد که نرخ هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران دیروز(شنبه) با افزایش حدود ١٢٠‌هزار قیمت نسبت به روز پنجشنبه به بهای چهار‌میلیون و١٧٦‌هزار تومان فروخته شد. دیروز در ساعت ١٧، درحالی که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت چهار‌میلیون و ١٧٦‌هزار تومان ارزش‌گذاری شد، بهای هر قطعه سکه در روز قبل‌تر از آن ٤‌میلیون و ٥٦‌هزار تومان اعلام شده بود. همچنین نیم‌سکه نیز ۲‌میلیون و ١٧٨‌هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ٣٧٩‌هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۶۰‌هزار تومان داد وستد شد. علاوه بر این، در بازار آزاد تهران هرگرم طلای خام ۱۸عیار و ۴۱۹‌هزار تومان و هر مثقال طلا نیز یک‌میلیون و ۸۱۵‌هزار تومان به فروش رسید. نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی نیز دیروز به رقم یک‌هزار و ۴۶۸ دلار صعود کرد.

فروش خودرو متوقف شد

اما درحالی که تصور می‌شد گرانی بنزین بهای خودرو در ایران را نزولی کند فعالان بازار از افزایش قیمت خودروهای دوگانه‌سوز و کم‌مصرف خبر می‌دهند. نادری یکی از فعالان بازار در این‌باره می‌گوید: «فروش خودروهای صفر در برخی از سایت‌ها‌ متوقف شده و کسی حاضر به فروش محصولات خود نیست.» به گفته این فعال بازار، عرضه و تقاضا وضع بازار را تعیین می‌کند و در شرایطی که عرضه خودرو کم و تقاضا برای خرید زیاد باشد، طبیعی است که قیمت‌ها نوسان پیدا می‌کند.

به گفته او، قیمت CNG هنوز افزایش نیافته و بنابراین تفاوت نرخ این سوخت با بنزین رشد قابل توجهی را به خود می‌بیند. با توجه به نرخ‌های جدید، درحال حاضر تفاوت قیمت بنزین با CNG به حدود۸۵۰ تومان در بخش سهمیه‌ای و به دو‌هزار و ۳۵۰ تومان در بخش آزاد رسیده است. این اختلاف فاحش قیمت به‌خصوص بین بنزین آزاد و گاز، به خودی خود انگیزه شهروندان ایرانی را برای استفاده بیشتر از CNG افزایش می‌دهد.

او با بیان اینکه پژو٢٠٦ تیپ ٥ بیشترین رشد قیمت را در بین خودروهای داخلی به نام خود ثبت کرده است، بهای این خودرو را در بازار ١٠٦‌میلیون تومان اعلام کرد. بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد دیروز بهای هر دستگاه پراید دربازار به ٤٨‌میلیون تومان رسید و سایپا ١٣٢ نیز ٥١‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود.  

در مورد قیمت پژو٢٠٦ تیپ ٢ نیز باید به نرخ ٨٦‌میلیون تومانی در بازار اشاره کنیم؛ درحالی ‌که این محصول در آخرین روز هفته گذشته حدود ٨٣‌میلیون تومان خریدوفروش می‌شد. قیمت سمند lxهم دیروز در بازار به ٨١‌میلیون تومان و ساندرو دنده‌ای ١٨٥‌میلیون تومان  رسید. اما درحالی گرانی بنزین بسیاری را به فکر خرید خودروهای دوگانه‌سوز انداخته که طبق آخرین آمار که به هفت‌ماه امسال مربوط می‌شود، دوگانه‌سوزها سهم بسیار اندکی از تولید خودرو را به خود اختصاص داده‌اند. بنابر آمار موجود، طی هفت‌ماه امسال تنها هشت‌هزار و ۷۱۵ دستگاه خودروی دوگانه‌سوز درکشور به تولید رسیده که درمقایسه با ۳۱‌هزار و ۹۰۲ دستگاه مدت مشابه‌ سال گذشته، ۷۳‌درصد افت را نشان می‌دهد. تمام دوگانه‌سوزهای تولیدی به ایران‌خودرو تعلق دارند و سایپایی‌ها حتی یک دستگاه از این محصولات را نیز طی امسال و تا پایان مهر به تولید نرسانده‌اند. سایپا که پیشتر تولید پراید دوگانه‌سوز را پایان داده بود، طی‌ سال‌جاری تولید تیبای دوگانه را هم متوقف کرده تا هیچ محصول دوگانه‌ای را در سبد تولیداتش نداشته باشد.

واکنش منفی بورس به گرانی بنزین

جالب است بدانید بازار بورس هم دیروز نسبت به گرانی بنزین واکنش منفی نشان داد. شاخص بورس در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه با افت ۲۰۸واحدی روبه‌رو شد. گزارش‌های اعلامی نشان می‌دهد که سهامداران شرکت‌های سیمان تهران، قطعات اتومبیل ایران و سیمان شمال در بورس و معامله‌گران شرکت‌های کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان و هتل پارسیان کوثر در فرابورس بیشترین کاهش را تجربه کردند.