۰ نفر

روز سخت سوخت

۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۱۱
کد خبر: 395214
روز سخت سوخت

ماشین در ترافیک مانده، رادیو روشن است، مدام مردم زنگ می‌زنند و از ترافیک شدید می‌گویند. شرق، غرب، شمال و جنوب تهران قفل است. مردم در راه مانده‌اند؛ اما مجری می‌گوید بارش برف راه‌ها را بسته. همه چیز را گردن شهرداری می‌اندازند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، چند ثانیه بعد فردی از روستایی در یکی از سردترین شهرهای شمال‌ شرقی کشور پیامی می‌فرستد: «اینجا برف خیلی زیاد اومده، اما برف ترافیکی نداره...». مجری پیام را می‌خواند و عبور می‌کند؛ از مردم می‌خواهد همه‌چیز را به هم ربط ندهند.خانم کناری من کارمند آموزش‌و‌پرورش است. می‌گوید: «به خانواده‌ها گفتن همه سرویس‌های مدارس به علت بدی آب‌و‌هوا تعطیله، راه بسته‌ است، برف نیست، مردم صدایشان درآمده...».گوشی را چک می‌کنم، مدام از این سو و آن سوی کشور خبر می‌رسد تعدادی به خیابان‌ها آمده‌اند. شوک یک‌روزه تمام شده، حالا آمده‌اند که نقدشان را به گرانی بنزین و چالش جدید معیشتی‌شان با صدای بلند بگویند تا شنیده شود.در میانه دیروز هم صداوسیما در گزارشی به تجمعات شب قبل در مشهد و خوزستان پرداخته و از آسیب برخی از اماکن عمومی به دست برخی افراد ناشناس خبر داده بود.راننده می‌گوید: «آب که نمی‌توانم توی باک بریزم. حقوقم نمی‌رسد باک بنزین را پر کنم. خانه‌نشین شوم؟».آن یکی هم حرفش همین است: «خدا به داد قیمت‌ها برسد».

چند خیابان مانده به آریاشهر، راننده می‌گوید باید پیاده بروید؛ ترافیک عادی نیست.

پیاده می‌شوم. هرچه به میدان نزدیک‌تر می‌شوم، جمعیت بیشتر می‌شود. بوق ماشین‌ها انگار چیزی را تأیید می‌کند. جلوتر مردم جمع شده‌اند؛ آنها هم همراهی‌ می‌کنند.

از بین جمعیت رد می‌شوم. مردم با هم بلند‌بلند حرف می‌زنند که صدا به صدا برسد. 

دوچرخه‌های بیدود یک طرف میدان روی زمین، مسیر خودروها را بسته است. آن طرف میدان، سطح‌های زباله کف خیابان نشسته، دود و آتش دیده می‌شود.

هیچ‌کس به ترافیک معترض نیست. فقط از بسته‌بودن مسیرهای مختلف می‌گویند؛ از اتوبان امام‌ علی(ع) و اتوبان صدر و زیر پل گیشا تا مهرشهر کرج، خبر رسیده مردم بیرون آمده‌اند.‌گمان می‌رفت برف، راه را بند بیاورد، اما این برف نیست که توان حرکت خودروها را گرفته؛ خودروها خودخواسته همراهی می‌کنند.‌«چاره نداریم. یارانه نمی‌خواهیم. قیمت بنزین را به قبل برگردانند».

  قطع اینترنت در برخی مراکز

اینترنت قطع است. از میدان دور می‌شوم. دیگر مسیریاب هم کار نمی‌کند که ببینم به کدام طرف می‌توانم حرکت کنم و ماشین بگیرم.

به سختی سوار تاکسی می‌شوم. مدتی طولانی در مسیر می‌مانم. تلفنم زنگ می‌خورد. دوستی در همت مانده: «اتوبان قفله. ماشین‌ها حرکت نمی‌کنن. بنزین داره تموم میشه. می‌تونی مسیریاب رو چک کنی خبر بدی جلو بازه یا نه؟» پاسخ می‌دهم اینترنت من هم قطع است.

یک ساعت حداقل زمانی است که از ترافیک عبور می‌کنم و به میدان فاطمی می‌رسم. اینترنت ضعیف است، اما برگشته. مسیرباب را چک می‌کنم؛ اتوبان آبشناسان و حکیم ترافیک است. بالاخره شبکه‌های مجازی را می‌توانم چک کنم. حکیم ترافیک است؛ سنگ در خیابان ریخته‌اند. فیلم‌ها را می‌بینم. مردم برای تأیید رسمی فیلم‌ها، تاریخ و مکان را هم اعلام می‌کنند. سمت ساوه تیراندازی شده، سیرجان هم دیشب خبر رسیده بود که فردی از مردم عادی با شلیک مستقیم کشته شده؛ این را محمد محمودآبادی، سرپرست فرمانداری سیرجان هم تأیید کرده است.نگران ادامه این حوادث هستم. تعداد فیلم‌ها را می‌شمارم.   

بسته‌شدن راه‌ها در پی ناآرامی‌ها

مشهد، اصفهان، شیراز و تهران در صدر پرترافیک‌ترین شهرهای ایران به سبب ناآرامی‌ها جای گرفته و عمده راه‌ها، بسته است. قطع‌شدن اینترنت هم در مناطقی که ناآرامی‌ها بیشتر است، به وجه مشترک بدل شده. ایسنا در واکنش به این ناآرامی‌ها نوشته: «این اعتراضات در واکنش به تصمیم اخیر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا انجام شده است و بیشتر شهروندان حاضر در این اعتراضات بر حق مدنی خود در بیان مشکلات معیشتی و اقتصادی تأکید داشتند، در حاشیه این ناآرامی‌ها عده‌ای نیز با برخی اقدامات باعث ایجاد بی‌نظمی، اخلال رفت‌وآمدها و در مواردی به خشونت کشیده‌شدن اعتراضات شدند که متأسفانه در یک مورد منجر به کشته‌شدن یک نفر در سیرجان شد».

  حفاظت از مخازن اصلی شرکت نفت

محمد محمودآبادی، سرپرست فرمانداری سیرجان در همین زمینه به ایسنا گفته: «متأسفانه عده‌ای از این تجمع مسالمت‌آمیز سوء‌استفاده کردند و یک‌سری اموال عمومی را تخریب و به برخی پمپ‌بنزین‌ها خسارتی وارد کرده و قصد داشتند به مخازن اصلی شرکت نفت دسترسی داشته باشند و آنها را به آتش بکشند که با مقاومت نیروهای امنیتی، انتظامی، سپاه و بسیج روبه‌رو شدند و عقب‌نشینی کردند».در شهر اهواز هم محسن دالوند، فرمانده انتظامی این شهر اعلام کرد وضعیت تحت کنترل است و هیچ‌کدام از مسیرها مسدود نشده است و مشکل خاصی وجود ندارد. او تأکید کرده که ایجاد ترافیک از سوی خودروها و مسدودکردن خیابان‌ها اعتراض سالم نیست. معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تجمعات پراکنده و محدود در اعتراض به افزایش قیمت بنزین در تبریز گفت که اوضاع در استان تحت کنترل است. علیار راستگو افزود: حضور پلیس در جمع معترضان نیز با رویکرد پیشگیرانه و با هدف کمک به تسهیل و روان‌سازی ترافیک بوده است. نیروهای انتظامی در تبریز برای بازکردن گره‌های ترافیکی، ناگزیر از متفرق‌کردن شهروندان و هدایت آنان به معابر و خیابان‌ها شدند.

در مرور اخبار به این خبر می‌رسم: « ایجاد عدالت اجتماعی، برخوردارشدن 60 میلیون ایرانی با تأکید بر خانوارهای کم‌درآمد، مبارزه با قاچاق سوخت، کاهش رانت، مدیریت مصرف و مقاوم‌سازی اقتصاد، از جمله اهداف این طرح اعلام شده است».

  تجربه تلخ گذشته

25 آبان امسال، روز بنزین آذرماه سال 1389 را تداعی می‌کند. با اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت محمود احمدی‌نژاد، وعده داده شده بود، درآمد حاصل از افزایش نرخ حامل‌های انرژی به افراد نیازمند جامعه می‌رسد. دولت روحانی به‌عنوان منتقد تمام‌قد این سیاست احمدی‌نژاد حالا، 9 سال بعد، پس از سه‌برابر کردن قیمت بنزین وعده می‌دهد تمام درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین را به‌صورت نقدی بین مردم تقسیم کند! 9 سال پیش قرار بود درآمد حاصل از افزایش نرخ این حامل‌ها، به‌صورت هدفمند به تولید برسد، گرانی‌ها هم مردم را آزار ندهد. اما نه پولی به تولید رسید و نه بار گرانی‌ها از دوش مردم برداشته شد. مردم امروز با مرور آنچه در این 9 سال بر آنها گذشته، دیگر این لطف دولت را نمی‌خواهند.