۰ نفر

شکار فراریان مالیاتی

۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۶:۰۷
کد خبر: 392351
شکار فراریان مالیاتی

طرح جامع مالیاتی در راستای تحقق اهداف برنامه سوم و در سال 1383 در دستور کار قرار گرفت و در سال 1384 دفتر طرح جامع مالیاتی، تأسیس و فعالیت آن آغاز شد. پس از گذشت حدود 14 سال سامانه جامع مالیاتی هم‌اکنون در حال فعالیت است و بسیاری از خدمات مالیاتی از طریق این سامانه ارائه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، مدیرکل امور هماهنگی و اجرایی طرح جامع مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور درباره جزئیات ثبت نام در سامانه جامع مالیاتی برای مؤدیان مالیاتی گفت: در طرح جامع اطلاعات مورد نیازاز دو طریق تأمین می‌شود؛ بخش اول از طریق سامانه الکترونیکی و بخش دوم اطلاعات درون سازمانی است.

سید محمدرضا احمدی، افزود: رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی براساس این سامانه انجام می‌شود و دو بخش اطلاعاتی یعنی برون و درون سازمانی با هم در تعامل است.

وی ادامه داد: مؤدیان مالیاتی شامل حقیقی و حقوقی باید در سامانه جامع مالیاتی ثبت نام کنند و تمام فرآیندهای مالیاتی از طریق این سامانه انجام می‌شود. این مقام مسئول درباره نحوه ثبت نام مؤدیان حقیقی توضیح داد: مؤدیان حقیقی مشمول باید با مراجعه به سامانه مراحل ثبت نام خود را تکمیل کنند. براین اساس با ورود اطلاعات هویتی و شماره موبایل مرحله پیش ثبت نام انجام و بلافاصله نام کاربری به شماره موبایل مؤدی که پیش از آن تأیید شده است، ارسال می‌شود. وی ادامه داد: پس از دریافت نام کاربری توسط مؤدی امکان استفاده از برخی از خدمات الکترونیکی مالیاتی ممکن می‌شود. دراین مرحله مؤدی باید اطلاعات کاملتری درخصوص مسائل مالی و شغل خود ارائه دهد و در آخرین مرحله راستی آزمایی میدانی انجام می‌شود و مؤدی می‌تواند از تمام خدمات الکترونیکی مانند پرداخت الکترونیک مالیات، ارائه اظهارنامه، اعتراض، شکایت و دریافت لیست بیمه از طریق این سامانه استفاده کند.

نحوه ثبت نام مؤدیان

مدیرکل امور هماهنگی و اجرایی طرح جامع مالیاتی سازمان امور مالیاتی همچنین درخصوص نحوه ثبت نام مؤدیان حقوقی در سامانه جامع مالیاتی گفت: نحوه ثبت نام مؤدیان حقوقی نیز شباهت زیادی با حقیقی‌ها دارد با این تفاوت که باید اطلاعات بیشتری ارائه کنند. به گفته وی، درحالی که مؤدیان حقیقی کدملی خود را در سامانه ثبت می‌کنند، حقوقی‌ها باید کد و شناسه اقتصادی خود را وارد کنندو همچنین به جای کدپستی محل اقامت باید کدپستی محل فعالیت خود را ارائه دهند و به جای موبایل خود شماره مدیرعامل ثبت شود.

وی یادآور شد: یک مؤدی هم می‌تواند حقیقی باشد و هم حقوقی ،یعنی فردی که همزمان به عنوان مؤدی حقیقی مشمول مالیات است ممکن است که شخصیت حقوقی هم داشته باشد که دراین صورت باید به صورت جداگانه در سامانه ثبت نام کند.

چه کسانی باید در سامانه ثبت نام کنند

این مقام مسئول درپاسخ به این سؤال که آیا تمام افراد حقیقی باید در سامانه مالیاتی ثبت نام کنند؟ اظهارکرد: تنها مؤدیان حقیقی مشمول باید در سامانه ثبت نام کنند و براین اساس حقوق بگیران دولتی و بخش خصوصی که براساس قانون از حقوق آنها مالیات کسر می‌شود نیاز به ثبت نام ندارند. به گفته وی همچنین مشاغلی مانند مشاغل خودرویی که مشمول مالیات هم هستند دراین سامانه ثبت نام نمی‌کنند.

چند نفر ثبت نام کردند

مدیرکل امور هماهنگی و اجرایی طرح جامع مالیاتی ادامه داد: تاکنون 5 میلیون مؤدی در سامانه جامع مالیاتی پیش ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ثبت نام بیش از 4 میلیون مؤدی قطعی شده است. وی گفت: این تعداد به غیر از حقوق بگیران و مشاغل خودرویی است.

تسهیلاتی برای مؤدیان

خبردیگری که این مقام مسئول در سازمان مالیاتی می‌دهد، ارائه تسهیلات و سرعتی است که برای ثبت نام مؤدیان دراین سامانه اعمال شده است. براساس گفته‌های احمدی، درحالی که در مرحله ثبت نام مؤدیان باید تمام اطلاعات هویتی خود را ثبت می‌کردند براساس دستور وزیر اقتصاد با اتصال سامانه به ثبت احوال به صورت آنلاین با وارد کردن کدملی تمام اطلاعات هویتی فرد نمایش داده می‌شود. به گفته وی، پیش از این پس از ثبت اطلاعات هویتی این اطلاعات باید اعتبارسنجی می‌شد، اما با دریافت برخط اطلاعات ،دیگر نیازی به اعتبار سنجی نیست و فرآیند ثبت نام با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

وی همچنین افزود: در راستی آزمایی میدانی که درمرحله پایانی ثبت نام و تأیید اطلاعات انجام می‌شود، قرار است که این راستی آزمایی با همکاری سازمان تأمین اجتماعی و به صورت همزمان انجام شود. این اقدام باعث می‌شود تا هزینه‌ها و زمان راستی آزمایی کاهش یابد.

ثبت 1.4 میلیارد رکورد در پایگاه اطلاعات

مدیرکل امور هماهنگی و اجرایی طرح جامع مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه یکی از منابع اطلاعاتی سامانه جامع مالیاتی، پایگاه اطلاعات مؤدیان است، گفت: تاکنون 1.4 میلیارد رکورد اطلاعاتی دراین پایگاه ثبت شده است که البته تمام آنها مؤدی مالیاتی محسوب نمی‌شوند. وی توضیح داد: درمجموع بخش عمده‌ای از اطلاعات مالی افراد وارد این پایگاه می‌شود و ممکن است که بخشی از این اطلاعات دارای پرونده مالیاتی نباشد. برهمین اساس این اطلاعات مورد بررسی قرار می‌گیرد. درصورتی که مربوط به مصرف کننده نهایی باشد کنار گذاشته می‌شود. وی اضافه کرد: اما اگر این اطلاعات مربوط به مصرف کننده نهایی نباشد، یا به پرونده مالیاتی فرد اضافه می‌شود یا اگر هیچ پرونده‌ای تشکیل نشده باشد، به عنوان مؤدی جدید شناسایی می‌شود.

شناسایی 50 هزار مؤدی جدید

این مقام مسئول درپاسخ به این پرسش که از طریق سامانه جامع تاکنون چه میزان از فرارهای مالیاتی جلوگیری شده است گفت: یکی از کارکردها و مزایای این سامانه جلوگیری و شناسایی فرارهای مالیاتی است.وی توضیح داد: برهمین اساس از این طریق و طی دو سال اخیر حدود 50 هزار مؤدی جدید که تاکنون مالیات پرداخت نمی‌کردند، شناسایی و برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل شده است.

تفاهم نامه سازمان مالیاتی با ناجا

سامانه جامع مالیاتی براساس اطلاعات دستگاه‌های مختلف پایه‌گذاری شده است. این درحالی است که برخی از دستگاه‌ها همکاری مطلوبی درزمینه ارائه اطلاعات نداشتند. به طوری که پیش از این براساس گفته‌های رئیس کل سازمان امور مالیاتی، شرکت پست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهرداری تهران، سازمان ثبت احوال، اشخاص حقوقی ارائه دهنده خدمات به دارندگان درگاه پرداخت الکترونیک (PSP)، شرکت‌های مخابرات و همراه، معاونت‌ها و نهادهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت‌ها و نهادهای زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، زیر مجموعه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نیروی انتظامی و مرکز آمار قوه قضائیه، اطلاعات مورد نیاز را به سامانه جامع ارائه نکرده بودند. اما براساس اعلام مدیرکل امور هماهنگی و اجرایی طرح جامع مالیاتی سازمان امور مالیاتی، با تأکیدی که توسط سران سه قوه صورت گرفته است، میزان همکاری دستگاه‌ها افزایش قابل توجهی داشته است. به گفته وی، درهمین زمینه نیروی انتظامی نیز طبق تفاهمنامه‌ای که با سازمان مالیاتی امضا کرده است بخشی از اطلاعات را ارائه کرده است. وی همچنین افزود: مذاکره و انعقاد تفاهمنامه همکاری با سایر دستگاه‌ها نیز در حال انجام است و وضعیت خیلی بهتر شده است.