۰ نفر

چرا مقایسه درآمد وکلا با پزشکان کار درستی نیست؟

۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۴۸
کد خبر: 391959
چرا مقایسه درآمد وکلا با پزشکان کار درستی نیست؟

آیا وکلا را در فرار مالیاتی می‌توان کنار پزشکان قرار داد؟ ‌فضای فشار برای اخذ مالیات از حرفه‌هایی که اسما درآمد زیادی دارند، از پزشکان به سمت وکلا در حال چرخش است. در روزهای اخیر، برخی از فرار مالیاتی ۳ هزار وکیل در کشور سخن گفتند و ارقامی مثل ۱۲ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی را ذکر کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، این در حالی است که رئیس کانون وکلای مرکز مدعی شده درآمد ۷۵هزار وکیل کشور در حال حاضر به ۷۰۰ -۸۰۰ میلیارد تومان نمی‌رسد و همین باعث شده که برخی بگویند وکلا مدعی درآمد ۱۰ میلیون تومانی شدند. با این حال، چند نکته هست که در مورد وکلا و مقایسه آن‌ها با پزشکان باید بدانید.

* یک: اگر سازوکار مالیاتی در دعاوی را بدانید، متوجه خواهید شد که بسیاری از وکلا، نمی‌توانند اصلا پرونده مالیاتی نداشته باشند. به هر حال تمدید یک پروانه، نیاز به تسویه حساب مالیاتی دارد و از آن طرف هرگونه پرونده‌ای در دادگاه نخست لازم دارد که وکیل تمبر مالیاتی با لحاظ قیمت آن را ابطال کند. بنابراین این صحبت درست است که وکیل حتی قبل از کسب درآمد باید پول بپردازد.

* دو: در این میان البته فرار مالیاتی داریم چرا که در دانشکده‌های حقوق اساسا این موضوع آموخته می‌شود که مبلغ خواسته در دعاوی حقوقی یا مدنی باید کمتر ارزیابی شود تا متناسب با آن تمبر کمتری نیز پرداخت شود. ولی به هر حال همه پرونده‌ها به این شکل نیست.

* سه: اما فارغ از این نکته، صحبت رئیس کانون وکلا در خصوص میزان درآمد وکلا نیز خیلی بیراه نیست. برخی فکر می‌کنند که در کشور ۱۵ میلیون پرونده داریم پس لابد ۱۵ میلیون وکیل در کشور داریم و اگر فلان مقدار از هر پرونده برداشت داشته باشند؛ به رقمی معادل فلان مقدار می‌رسیم پس وکلا مالیات نمی‌دهند! در صورتی که واقعیت چیز دیگری است.

اولا که رقم کلی پرونده‌ها در کشور ۳ میلیون است و رقم ۱۵ میلیون با احتساب گردش آن در مراحل مختلف دادرسی است. ثانیا همه این پرونده‌ها با وکیل پیش نمی‌رود و بسیاری از مردم به اصطلاح پول به وکیل نمی‌دهند. ثالثا بسیاری از این پرونده‌ها اساسا پولی ندارد. مثلا یک وکیل از یک پرونده ضرب و جرح بین دو نفر در جنوب شهر تهران چه درآمدی می‌خواهد کسب کند؟ بنابراین رئیس کانون وکلا بیراه نمی‌گوید که ۲۲ درصد از کل وکلا، اصلا علاقه‌ای ندارند که پروانه وکالتی خود را تمدید کنند.

* چهار: من البته یک حقوقی هستم و ممکن است یادداشتم کمی به سوی وکلا باشد ولی مقایسه وکیل با پزشک کار درستی نیست. شما اگر سرما بخورید هم به دکتر می‌روید ولی تا کارتان در دادگستری به گیر سنگین برخورد نکند، از دو کیلومتری دفتر وکلا هم رد نمی‌شوید چرا که فکر می‌کنید پول «مفت» می‌گیرند.

از آن طرف پزشکان تسهیلاتی تجاری دارند در حالی که وکلا اساسا چنین تسهیلاتی ندارند و کارشان واقعا به خدمت عمومی نزدیک است. مثلا پزشکان می‌توانند تبلیغ کنند ولی وکلا از زدن تابلوی بزرگ هم ممنوع هستند. بنابراین، اگرچه برخورد با فرار مالیاتی در هر قشری کار درستی است ولی مقایسه وکیل با پزشک و اعداد و ارقام عجیبی که این روزها مطرح می‌شود؛ با واقعیت کار وکالت در ایران نسبتی ندارد.