۰ نفر

1300هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار داریم

۹ آبان ۱۳۹۸، ۰:۱۸
کد خبر: 391159
1300هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار داریم

کارشناس اقتصاد با بیان اینکه نباید همه مشکلات داخلی را گردن تحریم انداخت، گفت: 1300هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان در کشور وجود دارد که طی سال‌های اخیر اصلاح نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، عباسعلی ابونوری با اشاره به ضرورت نقش فعالانه وزارت امور اقتصادی و دارایی در جنگ اقتصادی و شرایط تحریم‌ها، اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دشمن خوب، عیب و ایراد اقتصاد کشور را بهتر و دقیق‌تر رو می‌کند؛ بنابراین باید از تحریم درس گرفت، البته تحریم‌های کنونی اولین تحریم نیست و بعد از انقلاب و جنگ با انواع تحریم‌ها روبرو شدیم.

این اقتصاددان با بیان اینکه اولین بار نیست که با جنگ اقتصادی و تحریم روبرو می‌شویم، گفت: قبول ندارم که این جنگ اقتصادی به تمام معنا است. باید بدانیم که از طرفی شرایط اقتصادی به گونه‌ای نیست که بخواهیم دور خود حصار بکشیم و ارتباط اقتصادی با دنیا نداشته باشیم. کشورهای همسایه نیز به گونه‌ای است در این تحریم‌ها به دنبال منافع خودشان هستند.

وی به صادرات غیرنفتی کشور اشاره کرد و گفت: اینکه ادعا می‌شود بیش از 15 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی وجود دارد، عملا ناشی از منابع طبیعی، انرژی و آب مجازی است که در آن زیان اقتصادی مشاهده نمی‌شود، اما در صورتی که بتوان یارانه پنهان و انرژی ارزان‌قیمت را محاسبه کرد، می‌بینیم که این صادرات صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: 1300 هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان در کشور وجود دارد که طی سال‌های اخیر اصلاح نشده است و کالاهایی که تولید می‌کنیم باید با نگاه صادراتی باشد.

ابونوری بخشی از مشکلات اقتصادی را متوجه روابط سیاسی دانست و افزود: وقتی مسئله تحریم‌ مطرح می‌شود باید از آن بهره برد و نه آنکه همه مشکلات را گردن تحریم بیندازیم. متاسفانه سال‌هاست که آمایش سرزمینی و اقتصادی نداریم و پتانسیل‌های منطقه‌ای و بومی و همچنین راه‌حل‌های برون‌رفت از مشکلات آنها دقیق نیست.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه نباید تحریم‌ها را بزرگ کنیم، یادآور شد: حتی آنهایی که در ظاهر روابط دیپلماتیک خوبی دارند، به نفع ما عمل نمی‌کنند، اما به هر تقدیر نمی‌توان به طور مستقل عمل کرد.

وی به نحوه خصوصی‌سازی در کشور پرداخت و افزود: الگو و چشم‌انداز مناسبی در این زمینه نداریم و نمی‌دانیم چه کار کنیم. برنامه‌ریزی این بود که شرکت هپکو اراک با یک شرکت ماشین‌آلات سازی کشور سوئد مقایسه شود اما الان با مشکلات عدیده‌ای روبرو است یا آنکه شرکت ارج که سابقه بیشتری نسبت به ال جی و سامسونگ دارد، تعطیل می‌شود.

به گفته ابونوری، مدیران نوآوری نداریم و نگاه آنها دولتی است، بلکه باید نگاه کارآفرینانه و خلاقانه به موضوعات داشته باشند.

وی به رتبه پایین تولید کسب و کار در کشور در مقایسه با کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت: از لحاظ تکنولوژی و سرمایه‌گذاری باید اقدامات موثری انجام شود تا بتوان با تولید رقابت‌پذیر و نگاه صادراتی بیشترین سود را جذب کرد. در حال حاضر به دلیل مباحثی مانند یارانه‌های پنهان و مسائلی که مطرح شد، صادرات ما محصولات کشاورزی است و عملا صادرات صنعتی نداریم.

این اقتصاددان در مورد خصوصی‌سازی گفت: قوانین به درستی تهیه نشد و طی دو دولت اخیر نظام بلندمدت برای خصوصی‌سازی تدوین نشده است. یکی از مسائل پیرامون خصوصی‌سازی به موضوع آزادسازی قیمت‌ها باز می‌گردد. برخی معتقدند تا زمانی که آزادسازی انجام نشود، نمی‌توان خصوصی‌سازی کرد.

ابونوری در مورد کاهش نرخ بیکاری و افزایش ایجاد اشتغال نیز گفت: علاوه بر ظرفیت‌های مغفول بنگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی باید نگاهی به جذب سرمایه‌های خارجی داشت تا با توسعه و رونق تکنولوژی، اقتصاد را از محل افزایش بهره‌وری و راندمان به جایگاه خوبی رساند.