۰ نفر

تورم از تب وتاب افتاد

۲ آبان ۱۳۹۸، ۶:۰۷
کد خبر: 389837
تورم از تب وتاب افتاد

همانگونه که انتظار می‌رفت، با بازگشت آرامش قیمتی به بازارها؛ شتاب افزایش سطح عمومی قیمت کالا و خدمات کاهش یافته و تورمی که سال گذشته همزمان با رشد نقدینگی به صورت چهار نعل افزایش می‌یافت، روند نزولی خود را به صورت معناداری آغاز کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، دیروز روز آمار بود و رئیس مرکز آمار ایران خبرکاهش نرخ تورم را اینگونه اعلام کرد: «تورم سالیانه کشوردر یک روند کاهشی یافته و در مهرماه به رقم ۴٢ درصد رسیده است.» «جواد حسین زاده» در نشستی خبری خبر داد: «تورم سالیانه در مهرماه در مقایسه با ماه قبل هفت دهم درصد کم شده است.»

وی همچنین اعلام کرد که تورم نقطه‌ای مهرماه نیز ٢٨.٣ درصد است که نسبت به ماه قبل ۶.٧ درصد کاهش را نشان می‌دهد. افزون براین، وی یادآوری کرد که تورم ماهانه نیز در مهرماه ١.٧ است که نسبت به ماه گذشته ١.٢ درصد افزایش یافته است. حسین‌زاده نتیجه گرفت که در ١۶ ماه گذشته کاهش نرخ تورم نقطه‌ای تا این سطح، بی‌سابقه بوده است.

اظهارات منابع آماری کشور نشان می‌دهد که با دو تعریف بازه‌ای یا دوره‌ای از تورم در مهرماه این شاخص به صورت همزمان کاهش یافته است، یعنی نرخ تورم به صورت میانگین سالانه(12 ماه)، نرخ تورم نقطه‌ای روند صعودی نداشته است. با این حال همان‌طوری که وی بیان می‌کند، کاهش نرخ تورم به صورت میانگین و ماهانه به معنی نبود تورم نیست، یعنی تورم در اقتصاد و بازار وجود دارد و کاهش چند درصدی آن به معنی فاصله قدرت خرید مصرف کننده با قیمت کالاها و اجناس نیست. کما اینکه کاهش نرخ تورم به معنی نبود گرانی نیست، بلکه گرانی مختص قیمت یک کالا به دلیل فشار تقاضا نسبت به عرضه، تقاضای فصلی یا رفتار برخی از عرضه کنندگان در بازارها است.

کاهش نرخ تورم نشان از کاهش التهابات قیمتی و حرکت نرخ تورم به سمت سطوح پائین‌تر قیمت‌هاست. گرچه نرخ تورم در مهرماه نسبت به ماه ماقبل 1.2 درصد افزایش داشته است.

اینکه آیا نرخ تورم ماهانه مجدداً افزایش شدیدی خواهد یافت یا خیر؟تابع تغییرات نرخ ارز و عرضه پول و افزایش قیمت کالا و خدمات خواهد بود، اما با این حال به صورت سنتی در برخی از ماه‌های سال با افزایش عرضه پول و گردش آن، نرخ تورم تغییر خواهد یافت.

نرخ رشد اقتصادی در انتظار بانک مرکزی

 در هفته‌های گذشته بخشی از آمارهای نرخ رشد اقتصادی توسط رئیس کل بانک مرکزی اعلام شد و هم‌اکنون همه درانتظار انتشار جزئیات نرخ رشد فصل بهار امسال هستند. براساس اعلام مسئولان نرخ رشد اقتصادی بهار امسال 4 دهم درصد بدون نفت رشد داشته است که این نرخ برای بخش کشاورزی 6.5 درصد و برای بخش صنعت صفر بوده است.

حال براساس مصوبات شورای عالی آمار مرکز آمار ایران باید جزئیات این شاخص مهم را منتشر کند. رئیس مرکز آمار ایران درباره زمان انتشار این آمار توضیح داد: براساس مصوبه پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی آمار که حکم قانون را دارد، بانک مرکزی باید آمارها و محاسبات خود از نرخ رشد اقتصادی را به مرکز آمار ایران ارائه کند تا پس از تلفیق این آمار با محاسبات مرکز آمار، نرخ رشد اقتصادی کشور نهایی و اعلام شود.

به گفته حسین‌زاده برای دریافت این آمار از بانک مرکزی تاکنون دو بار مکاتبه کرده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر این اتفاق بیفتد تا نرخ رشد نیز اعلام شود.

دلایل کاهش نرخ بیکاری تابستان

در فصل تابستان امسال نرخ بیکاری با 1.8 درصد کاهش به 10.8 درصد رسید. درهمین راستا برخی از کارشناسان این شبهه را مطرح کردند که با توجه به نرخ رشد اقتصادی پایین نرخ بیکاری نیز نباید با افت همراه شود. این درحالی است که رئیس مرکز آمار ایران اعتقاد دارد که بازار کار و خدمات رابطه یک به یک و مستقیمی با هم ندارد و ایجاد اشتغال به عوامل بسیار متعددی مربوط می‌شود.

براساس توضیحات این مقام مسئول، بررسی آمارهای اشتغال دراین فصل نشان می‌دهد که به دلیل افزایش بارش‌ها بخش کشاورزی کشور با رشد بالایی مواجه شد و برهمین اساس تعداد شاغلان دراین حوزه نیز رشد داشته است. بدین ترتیب بخش‌هایی مانند پرورش دام سبک، کشاورزی گلخانه‌ای، بخش ساختمان با 56.8 هزار شغل جدید، حمل و نقل زمینی و حمل و نقل درون شهری اینترنتی به افزایش اشتغال کل کمک کردند.

وی همچنین گفت: علاوه براین دراین فصل تعداد بیمه شدگان اصلی و اجباری و تعداد کارگاه‌های تحت پوشش تأمین اجتماعی با افزایش قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی حتماً به معنای رشد اشتغال نیست، افزود: برای مثال در بخش معدن در حالی که تعداد شاغلان این بخش در سال 1393 که نرخ رشد اقتصادی 1.9 درصد بوده به 159 هزار نفر رسیده است. اما در سال 1395 که نرخ رشد اقتصادی 12.2 درصد بوده تعداد شاغلان معدنی به 155 هزار نفر رسیده است بنابراین رابطه مستقیمی میان این دو شاخص وجود ندارد.

حسین‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر رونق و رکود به دلیل قوانین کار به سرعت نمی‌تواند به کاهش یا افزایش شاغلان منجر شود. برای مثال وقتی یک کارخانه خودروسازی با افت تولید مواجه می‌شود نمی‌تواند به یکباره کارگران خود را اخراج کند.به گفته وی، در طرح آمارگیری نیروی کار به یک درصد از جمعیت مراجعه و پرسشنامه‌های مربوطه تکمیل می‌شود. وی تأکید کرد: از زمستان سال 1396 تاکنون بیش از 15 هزار میلیارد تومان برای افزایش و حفظ اشتغال موجود از طریق دولت و بانک‌ها اختصاص یافته که خود عاملی برای رشد اشتغال محسوب می‌شود.

روش سرشماری‌ها تغییر می‌کند

رئیس مرکز آمار ایران در ادامه سخنان خود از برنامه این مرکز برای تغییر روش سرشماری‌ها و تولید آمار از روش‌های سنتی به ثبت مبنا خبر داد. به گفته وی، در روش ثبت مبنا از اطلاعات‌ریزی که دستگاه‌های اجرایی تولید می‌کنند استفاده می‌شود و با تجمیع آن و استاندارد‌سازی آمارهای رسمی تولید می‌شود. وی اضافه کرد: با سرشماری به روش ثبت مبنا ضمن اینکه می‌توان دوره‌های زمانی سرشماری را کاهش داد هزینه‌ها نیز به میزان زیادی کاهش می‌یابد. حسین‌زاده همچنین گفت: در برنامه ملی آمار نشان کیفیت برای آمارها طراحی شده است که در روز ملی کیفیت به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود. براساس این نشان تمام آمارها باید با استانداردهای روز دنیا همسان شود.