۰ نفر

بهبود 20 شاخص اقتصادی کشور

۲ آبان ۱۳۹۸، ۶:۰۳
کد خبر: 389836
بهبود 20 شاخص اقتصادی کشور

اقتصاد ایران در سال گذشته یکی از دشوارترین سال‌های خود را سپری کرد. دراین سال تشدید تحریم‌ها و تلاطم بازارهای مهمی مانند ارز و کالا شرایط اقتصاد را به سمت دیگری هدایت کرد. در سال‌جاری نیز با وجود این که همچنان اقتصاد ایران به ثبات نرسیده است اما بررسی شاخص‌های اقتصاد مختلف در بخش‌های واقعی اقتصاد نشان می‌دهد که اقتصاد رو به بهبود تغییر مسیر داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، براساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران از تغییرات فصلی اقتصاد ایران در بهار 98، 20 شاخص مختلف با روند رو به بهبودی مواجه شده‌اند که ادامه این روند در فصل‌های باقی مانده سال می‌تواند چهره اقتصاد ایران را تغییر دهد. روندی که به اعتقاد کارشناسان در سال آینده رنگ و بوی دیگری خواهد داشت.

نرخ بیکاری

یکی از شاخص‌های مهم اقتصاد ایران که در فصول اخیر با بهبود همراه بوده نرخ بیکاری است. براین اساس درحالی که در بهار سال گذشته نرخ بیکاری 12.1 درصد بوده است در بهار امسال این شاخص با 1.3 درصد کاهش به 10.8 درصد رسیده است. با این کاهش نرخ تعداد بیکاران کشور نیز از 3 میلیون و 321 هزار نفر در بهار سال گذشته به 2 میلیون و 957 هزار نفر در بهار امسال کاهش یافته است. درخصوص تعداد بیکاران جوان نیز تعداد 1.8 میلیون نفر در بهار 97 به یک میلیون و 550 هزار نفر در بهار امسال افت کرده است. بدین ترتیب نرخ بیکاری جوانان از 25.5 درصد به 23.7 درصد رسیده است.

 نرخ مشارکت

یکی دیگر از شاخص‌های اقتصادی که در بهار امسال بهبود یافته نرخ مشارکت اقتصادی است درحالی که در زمستان سال گذشته این نرخ به 39.5 درصد کاهش یافته بود در بهار امسال به 40.6 درصد افزایش یافته است. این در شرایطی است همزمان با رشد نرخ مشارکت نرخ بیکاری نیز افت کرده است.

نسبت اشتغال

در فصل بهار امسال نسبت اشتغال نیز که نشان دهنده سهم جمعیت شاغل از کل جمعیت است بهبود یافته است به‌طوری که این شاخص از 34.7 درصد در زمستان سال گذشته به 36.2 درصد در بهار امسال ارتقا یافته است.

نرخ رشد اقتصادی

یکی از مهمترین شاخص‌هایی که در بهار امسال نشان دهنده بهبود بوده نرخ رشد اقتصادی است. هرچند این نرخ با شرایط مطلوب و ظرفیت‌های اقتصادی ایران فاصله دارد اما در فصل بهار امسال رشد 4 دهم درصدی بدون نفت را به ثبت رساند. دراین فصل نرخ رشد بخش کشاورزی به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصاد از منفی یک درصد در بهار سال گذشته و منفی 6 دهم درصد در زمستان سال گذشته به مثبت 6.5 درصد ارتقا یافت. در بخش صنعت نیز درحالی که در بهار سال گذشته نرخ رشد این بخش منفی 1.1 درصد و در زمستان این سال منفی 12.2 درصد بوده در بهار امسال به صفر رسیده است.

نرخ تورم

نرخ تورم مصرف کننده از دیگر شاخص‌هایی است که از ابتدای سال مسیر خود را تغییر داده است. ازاردیبهشت سال‌جاری با روند کاهشی نرخ تورم ماهانه این روند آغاز شد و در خرداد ماه با کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه تکمیل شد. گفتنی است در مهر ماه امسال نیز برای نخستین بار در 16 ماه گذشته نرخ تورم سالانه نیز کاهشی شد.

افت قیمت کالاهای اساسی

براساس گزارش مرکز آمار ایران در بهار امسال قیمت بسیاری از کالاهای اساسی با افت همراه بوده است. برهمین اساس درحالی که نرخ برنج خارجی در بهار سال گذشته 13.9 درصد رشد داشته این میزان رشد در بهار امسال به 7 دهم درصد تنزل یافته است. مرغ نیز که در بهار 97 برابر با 5.1 درصد رشد قیمتی داشته در بهار امسال منفی 10.2 درصد را تجربه کرده است. برای تخم مرغ هم کاهش 18.2 درصد قیمت به ثبت رسیده است.

تولید برق

طبق این گزارش در بهار امسال تولید برق در کشور با 1.3 درصد افزایش همراه بوده است این درحالی است که این میزان در بهار سال گذشته 3 دهم درصد بوده است.

پروانه‌های ساختمانی

درحالی که در بهار سال گذشته 36.2 هزار فقره پروانه ساختمانی صادر شده است این رقم در بهار امسال به بیش از 40 هزار فقره رسیده است. مقایسه میزان رشد نیز از تفاوت 2.1 درصد در بهار 97 با 12.4 درصدی بهار امسال حکایت می‌کند.

مالیات

در بهار امسال کل درآمدهای مالیاتی کشور 28 درصد رشد داشته است که این رقم برای بهار سال گذشته 15 درصد بوده است. در مالیات‌های مستقیم نیز درحالی که این بخش از درآمدها در بهار پارسال 3 درصد افت داشته در بهار امسال 43 درصد بیشتر شده است.

ضریب فزاینده نقدینگی

هرچند حجم کل نقدینگی همچنان در حال افزایش است ولی گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که ضریب فزاینده نقدینگی محدودتر شده است. در بهار سال گذشته این ضریب 7.24 بوده که در بهار امسال به 7.08 رسیده است. بدین ترتیب در بهار امسال این ضریب نسبت به فصل مشابه قبل 9 درصد افت کرده است.

سپرده‌های قانونی بانک‌ها

یکی از شاخص‌های کلیدی بازار پول سپرده‌های قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی است. برهمین اساس در بهار امسال این سپرده‌ها به 1948 هزار میلیارد ریال رسیده که 26.2 درصد رشد نشان می‌دهد. این رقم در بهار سال گذشته با رشد 4.5 درصدی 1613 هزار میلیارد ریال بوده است.

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی

درحالی که در بهار پارسال بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی 1397 هزار میلیارد ریال بوده است این رقم در بهار امسال به 1381 هزار میلیارد ریال کاهش یافته است. بدین ترتیب درصد رشد این بدهی که در بهار سال گذشته 5.8 درصد بوده در بهار امسال به 4.7 درصد رسیده است.

سپرده‌های دیداری

در شرایطی که تلاطمات بازار ارز در سال گذشته باعث خروج بخش عمده‌ای از سپرده‌های بانکی شده بود آمارهای بهار امسال نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از سپرده‌ها به بانک‌ها بازگشته است. برهمین اساس حجم سپرده‌های بانکی با 23.4 هزار میلیارد ریال 53.2 درصد افزایش یافته است.

سپرده‌های قرض الحسنه

در سال‌های گذشته سپرده‌های قرض الحسنه به دلیل نداشتن سود با افت همراه بوده است ولی در بهار امسال این سپرده‌ها با حجم 1028 هزار میلیارد ریال 28 درصد رشد کرده است.

تسهیلات بانکی

در بهار امسال بانک‌ها 7737 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده‌اند که این رقم رشد 26 درصد نشان می‌دهد.

بورس تهران

در پایان بهار امسال شاخص کل بورس 31.5 درصد رشد داشته است. همچنین ارزش جاری بازار نیز با افزایش 30.8 درصدی همراه بوده است. ارزش کل معاملات بازار بورس نیز 61.1 درصد بیشتر شده است.

فرابورس

در بهار امسال شاخص کل فرابورس ایران 30.3 درصد رشد داشته است این میزان رشد برای ارزش بازار فرابورس 23.6 درصد محاسبه شده است.

جواز تأسیس صنعتی

در بهار امسال 5 هزار و 983 جواز تأسیس واحدهای صنعتی صادر شده که 27.3 درصد رشد داشته است. اشتغال ایجاد شده این جوازها نیز 139 هزار نفر با رشد 29.9 درصد بوده است.

تولید کالاهای صنعتی

در بهار امسال تولید کالاهای مهم صنعتی و معدنی کشور با رشد قابل توجهی همراه بوده است. برهمین اساس تولید فولاد کشور با رشد 8.5 درصد به 6 هزار و 123 تن رسیده است. این آمار برای محصولات فولادی نیز 5 هزار و 478 تن با رشد 17.4 درصد بوده است. دراین فصل تولید ماشین لباسشویی نیز با رشد بیش از  58 درصدی و یخچال و فریزر با رشد 37.8 درصدی همراه بوده است و همچنین تولید محصولات پتروشیمی نیز 7.7 درصد بهبود یافته است.

سرمایه‌گذاری خارجی

درحالی که در بهار سال گذشته 19 فقره طرح سرمایه‌گذاری به ارزش 295 میلیون دلار به تصویب رسیده است این رقم در بهار امسال به 24 طرح با 554 میلیون دلار افزایش یافته است. گفتنی است تعداد طرح‌ها 26.3 درصد و ارزش دلاری آن 89.7 درصد افزایش یافته است.