۰ نفر

برکناری ترامپ به نفع ایران نخواهد بود

۲۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۹
کد خبر: 388322
برکناری ترامپ به نفع ایران نخواهد بود

این روزها کاخ سفید با مشکل جدی دست و پنجه نرم می‌کند. مشکلی که خواب جمهوری‌خواهان و دولت ترامپ را آشفته کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، موضوع استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که در ابتدا چندان هم جدی تلقی نمی‌شد، حالا طراحان آن نه تنها از تلاش باز نایستاده که با جدیت از سوی موافقان طرح، تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود. شاید جمع آوری 20 رای آنهم از میان جمهوری‌خواهان کار آسانی نباشد اما مخالفان ترامپ نا امید نشده و برای استیضاح او از هیچ لابی‌گری دریغ نمی‌کنند. در این میان اگر استیضاح و برکناری ترامپ محتمل باشد این سوال مطرح خواهد شد که پس از ترامپ چه کسی در کاخ سفید به جای او تصمیم خواهد گرفت؟ این تغییرات چه تاثیری بر مواضع آمریکا علیه ایران خواهد داشت؟ آیا برجام سرنوشتی متفاوت با حال حاضر خواهد داشت؟ آیا سیاست کاخ سفید نسبت به اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تغییر خواهد کرد؟ سوالاتی که با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس حوزه بین‌الملل در میان گذاشته‌ایم. آنچه مسلم است اینکه بعد از انجام تحقیقات، موضوع استیضاح از مجلس نمایندگان به سنا ارجاع داده می‌شود و در آنجا تصمیم نهایی گرفته می‌شود. گفت‌وگوی کوتاه با امیرعلی ابوالفتح را در ادامه می‌خوانید:

از تاریخچه استیضاح روسای جمهور آمریکا چه نتیجه‌ای برای کاخ سفید می‌توانیم پیش‌بینی کنیم؟

تاکنون سه رئیس‌جمهور در آمریکا در معرض استیضاح قرار گرفته‌اند. نخست آندرو جانسون بود که بعد از آبراهام لینکلن عهده‌دار ریاست جمهوری شد. پس از آن ریچارد نیکسون بود که پیش از برگزاری جلسه محاکمه، به او اطلاع داده شد که در صورت بررسی این موضوع در سنا، او برکنار خواهد شد. رئیس‌جمهور وقت آمریکا ترجیح داد به عنوان رئیس‌جمهور مستعفی از قدرت کنار برود تا این که رئیس‌جمهور برکنار شده باشد. نفر سوم هم بیل کلینتون بود که برسر موضوع اخلاقی و دروغگویی استیضاح شد و در نهایت هم با یک رای توانست از برکناری نجات پیدا کند. اما در صورت استیضاح آقای ترامپ او چهارمین نفر در تاریخ آمریکا خواهد بود. تا اینجای کار محتمل است که استیضاح انجام گیرد. یعنی درخواست تشکیل جلسه دادگاه در سنا رای می‌آورد. اما برای برکناری رئیس‌جمهور باید دو سوم مجلس سنا رای بدهد. یعنی 67 سناتور باید همراهی کنند، در صورتی که دموکرات‌ها و دو سناتور متحد و مستقل خود -اگر اشتباه نکنم- فقط 47 رای دارند. یعنی حدود 20 رای کم دارند و 20 سناتور باید به جریان حامی برکناری رئیس‌جمهور بپیوندند. تا حدودی دور از انتظار است. تاکنون خیلی محتمل نیست که رئیس‌جمهور آمریکا در نهایت از طریق استیضاح برکنار شود.

این استیضاح چه نکاتی را بازگو می‌کند؟ پیامی برای دولت آمریکا و ترامپ دربر دارد؟

برخی از دموکرات‌ها بر اساس وظیفه عمل می‌کنند نه نتیجه. یعنی معتقدند رئیس‌جمهور تخلف انجام داده، فارغ از این که می‌توانند او را برکنار کنند یا نه، ولی برای حفظ ارزش‌ها و این که وظیفه دارند به تخلف رئیس‌جمهور رسیدگی کنند، خواهان استیضاح رئیس‌جمهور شده‌اند؛ حتی اگر منجر به برکناری او نشود. گروه دیگری از دموکرات‌ها معتقد هستند که حتی اگر رئیس‌جمهور در رای سنا برکنار نشود، در سال انتخابات می‌تواند باعث تخریب چهره رئیس‌جمهور شود. به هر حال زوایای مختلفی از حکومت‌داری آقای ترامپ فاش می‌شود. ممکن است در جریان این تحقیقات موارد دیگری از تخلفات مشخص شده، در نهایت باعث شود چهره رئیس‌جمهور در بین رای دهندگان تخریب شود. ترامپ اگر در استیضاح از قدرت کنار نرود، تخریب چهره رئیس‌جمهور و یا افشای حقایق درباره ترامپ، یا شیوه زمامداری ترامپ باعث می‌شود مردم در انتخابات سال 2020 به او رای ندهند و در انتخابات شکست را بپذیرد.

جمهوری‌خواهان و ترامپ به این تحلیل‌ها واقف هستند و آن را قبول دارند؟

آقای ترامپ و هواداران او معتقدند این اقدام دموکرات‌ها، اتفاقا باعث پیروزی ترامپ در انتخابات می‌شود. چراکه در بین حامیان آقای ترامپ، به خصوص دست راستیان و محافظه‌کاران، این نوع انتقام‌گیری از شکست انتخابات سال 2016 است. آنها معتقدند که چون در انتخابات سال 2016 شکست خورده‌اند قصد دارند از طریق استیضاح نتیجه انتخابات را تغییر دهند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنند بسیج عمومی در بین گروه‌های محافظه‌کار و دست راستی به نفع آقای ترامپ تشکیل خواهد شد. حتی گروه‌هایی که تا حدودی به بعضی از سیاست‌های آقای ترامپ نقد هم دارند، به دلیل حمایت از رئیس‌جمهوری که او را محبوب می‌دانند و معتقدند اقدامات زیادی انجام داده و ارزش‌های محافظه‌کارانه را در جامعه تبلیغ کرده است، حمایت کنند و چه بسا رای بالاتری نسبت به سال 2016 داشته باشد. این که حالا کدامیک از این اتفاقات رخ خواهد داد بستگی به یک سال تحقیقاتی دارد که انجام خواهد شد و درز اطلاعاتی و افشاگری‌های اطلاعاتی که علیه دونالد ترامپ انجام می‌شود چقدر است. اگر موارد بسیار حاد و جدی از تخلفات آقای ترامپ، از جمله تهدید علیه امنیت ملی و دروغگویی و به خطر انداختن امنیت ملی مطرح شود چه بسا شرایط تغییر کرده و تعداد بیش‌تری از جمهوری‌خواهان برای برکناری ترامپ همراه شوند. یا در سنا سناتورها علیه ترامپ رای دهند یا در نهایت رای دهندگان آمریکایی به این نتیجه برسند که به مصلحت نیست چنین رئیس‌جمهوری را دوباره انتخاب کنند.

تغییرات احتمالی در کاخ سفید چه تاثیری بر شرایط برجام و تحریم‌ها علیه ایران خواهد داشت؟

از دید بعضی گروه‌های دموکرات آقای مایک پنس در حوزه‌های داخلی به مراتب تندتر است. در مسائل اجتماعی بسیار محافظه‌کارتر است. علایق دینی و دخالت دین در سیاست به مراتب بیش‌تر از آقای ترامپی است که شهرت به سکولار بودن دارد. بنابراین در حوزه داخلی حتی بعضی‌ها معتقدند آمدن مایک پنس به مراتب خطرناک‌تر از آقای ترامپ است. ولی در بحث سیاست خارجی به نظر نمی‌رسد تحول اساسی و عمده‌ای ایجاد شود. همان خط مشی که ترامپ دنبال می‌کند مورد حمایت اکثریت جمهوری‌خواهان از جمله آقای مایک پنس است. اگر بخواهیم به طور مشخص در خصوص تغییرات احتمالی در دولت آمریکا و تاثیر آن بر ایران و بحث برجام تحلیل کنیم، باید بگویم که به نظر نمی‌رسد تغییر اساسی ایجاد شود. من هیچ نشانه‌ای را نمی‌بینم که اگر مایک پنس روی کار بیاید آمریکا تصمیم به بازگشت به برجام بگیرد. یا رویکرد بسیار تند خود را نسبت به ایران تغییر دهد؛ چه بسا شاید حتی شرایط دشوارتر شود. چون با فرض این که ترامپ کنار برود، مایک پنس برای این که نشان دهد یک رئیس‌جمهور مقتدر است و بخواهد دوران تلخ رئیس‌جمهور قبلی یا رئیس خود را در حوزه سیاست خارجی پاک کند، حتی تا حدودی تندتر و افراطی‌تر عمل خواهد کرد.