۰ نفر

دورریز غذای ایرانیان 18میلیون نفر را سیر می‌کند

۲۵ مهر ۱۳۹۸، ۷:۳۰
کد خبر: 388276
دورریز غذای ایرانیان 18میلیون نفر را سیر می‌کند

جهان در سال، 400 میلیارد دلار مواد غذایی را به هدر می‌دهد و در این بین میزان هدررفت این محصولات در اقتصاد ایران بسیار بالاتر از نرخ‌های جهانی قرار دارد. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارش جدید خود به بررسی وضعیت مصرف مواد غذایی در نقاط مختلف جهان پرداخته و در این گزارش از فاجعه‌ای بسیار بزرگ در هدررفت مواد غذایی سخن گفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، بر اساس اعلام این سازمان در حالی که گزارش‌ها نشان می‌دهد بیش از 800 میلیون نفر در جهان، با مشکلات تغذیه و گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند، ساکنان دیگر کشورها در سال بیش از 400 میلیارد دلار مواد غذایی را به هدر می‌دهند.

در حالی که تنها با انتقال بخشی از هدررفت کشورهایی که با دسترسی دشوار به غذا رو‌به‌رو هستند، امکان سیر کردن بسیاری از این گرسنگان وجود داشت. در حالی که پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، آسیا یکی از اصلی‌ترین قاره‌هایی است که بیشترین میزان گرسنه را به خود اختصاص داده، بررسی‌های فائو نشان می‌دهد که میزان اسراف در مواد غذایی در آسیا بیش از سایر نقاط جهان است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، در سال حدود 14 درصد از کل مواد غذایی تولید شده در جهان به هدر می‌رود که این عدد در آسیای میانه حدود 20 درصد، ‌در امریکا و اروپا حدود 16 درصد و در آفریقا حدود 14 درصد است.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در کشورهای توسعه یافته مصرف غلط اصلی‌ترین عامل هدررفت مواد غذایی است اما در کشورهای کمتر توسعه یافته، نبود زیرساخت‌های لازم در حفظ و نگهداری مواد غذایی و انتقال آنها به بازار نقشی کلیدی در این آمار دارد. در حالی که کشورهای قرار گرفته در خاورمیانه عملکرد قابل دفاعی در مصرف مواد غذایی ندارند، وضعیت ایران نیز بسیار نامطلوب است و گزارش‌ها از هدررفت بخش قابل توجهی از مواد غذایی در ایران حکایت می‌کنند. فائو اعلام کرده که هدررفت روزانه غذا در ایران به ازای هر فرد ۱۳۴ کیلو کالری است که مجموع این هدررفت در سال حدودا به اندازه 60 درصد از درآمدهای نفتی کشور ارزش دارد.آنچه وضعیت ایران را نامطلوب‌تر می‌کند، هدررفت بالای محصولات کشاورزی است.

آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به 30 درصد از کل محصولات کشاورزی تولید شده در ایران پیش از آنکه به وسیله مصرف‌کننده نهایی برسد بنا به دلایل مختلف کنار می‌رود و این یعنی هدررفت این محصولات در ایران حدودا دو برابر میانگین جهانی است.با توجه به قرار گرفتن ایران در یک جغرافیای کم آب، ‌چگونگی مدیریت زمین‌های کشاورزی و استفاده بهینه از محصولات آنها اهمیت زیادی برای محیط زیست کشور دارد اما عددها نشان می‌دهد که با تلف شدن 30 درصد محصولات کشاورزی ایرانی، سالانه حدودا چهار میلیارد مترمکعب آب نیز به هدر می‌رود. نبود زیرساخت‌های لازم برای انتقال مناسب محصولات به بازارها، نبود امکانات کافی مانند سردخانه‌ها برای حفظ این محصولات و اشکالات که در تنظیم بازار و نرخ‌گذاری کالاها وجود دارد، اصلی‌ترین دلایل هدررفت بالای محصولات کشاورزی در ایران به شمار می‌روند.

گزارش جدید فائو در حالی از میزان بالای اسراف در مصرف مواد غذایی حکایت می‌کند که در گزارش سال 2016 این سازمان نیز شرایط ایران مناسب نبود. در آن سال نیز سرانه هدررفت مواد غذایی در ایران 134 کالری در روز بود و با میزان هدررفت این مواد در ایران، امکان سیر کردن جمعیت یک کشور 15 میلیون نفری وجود داشت. این عدد در سال 2019، به 18 میلیون نفر رسیده است.در میزان هدررفت محصولات ایران پیشرفتی نسبی داشته است. به این ترتیب که در گزارش سال 2016 اعلام شده بود که 35 درصد از محصولات کشاورزی در ایران به هدر می‌رود اما این عدد در سال جاری به 30 درصد کاهش یافته، هرچند همچنان حدودا یک‌سوم از کل محصولات کشاورزی تولید شده در ایران دور ریخته می‌شود.