۰ نفر

در نامه‌ای به رئیس سازمان امور مالیاتی؛

۱۱تشکل دانشجویی خواهان برخورد بافرار مالیاتی پزشکان شدند

۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۵۴
کد خبر: 385803
۱۱تشکل دانشجویی خواهان برخورد بافرار مالیاتی پزشکان شدند

۱۱ تشکل دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در نامه ای به رئیس سازمان امور مالیاتی، خواستار برخورد با پزشکان متخلف در پرداخت مالیات شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ۱۱ تشکل دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نامه سرگشاده ای رئیس سازمان امور مالیاتی حمایت خود را از مبارزه با فرار مالیاتی موجود در بین برخی پزشکان و برخورد با متخلفان و فراریان مالیاتی اعلام کرده اند.

متن نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای پارسا

ریاست محترم سازمان امور مالیاتی

سلام علیکم؛

با توجه به شرایط بودجه‌ سال ۹۸ و تحریم‌های یکجانبه‌ رژیم تروریستی آمریکا علیه ملت ایران و کاهش درآمدهای نفتی کشور، اخباری به گوش می‌رسد که احتمال وجود کسری بودجه و برداشت از صندوق ذخیره‌ی ارزی برای جبران آن را مطرح می‌کند در حالی که بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که راه‌های فراوانی برای تأمین بودجه و هزینه‌های اداره‌ی کشور وجود دارند که در دیگر کشورهای جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر بخواهیم بخشی از مشکل اقتصاد کشور رفع شود، نیازمند قطع وابستگی بودجه به فروش نفت هستیم و یکی از مهم‌ترین راه‌های آن، برقراری عدالت مالیاتی و ایجاد توازن میان میزان درآمدها و مالیاتی است که یکایک شهروندان باید بپردازند اما متأسفانه اقشار ثروتمند و متومل بیش‌ترین فرار مالیاتی را نسبت به عموم مردم دارند.

طبق گزارش‌های مربوط به سال ۹۷، کارمندان در مجموع ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات می‌دهند در حالی که مالیات مشاغل در همین سال مجموعاً حدود ۶۱۰۰ میلیارد تومان است که با واقعیت بازار کار و گردش مالی ده‌ها هزار میلیاردی برخی مشاغل پر درآمد در طول سال همخوانی ندارد و نشان دهنده آن است که فرار مالیاتی بزرگی در این بخش از اقتصاد کشور در حال وقوع است.

در نتیجه برای جلوگیری از این تبعیض مالیاتی پیشنهاد می‌شود تمرکز بیش‌تری بر محاسبه‌ دقیق و اخذ مالیات از اصناف پردرآمدی همچون پزشکان متخصص و فوق تخصص، دندان‌پزشکان، وکلا، صرافان، طلافروشان و... صورت بگیرد.

به اذعان رئیس سابق سازمان امور مالیاتی، پزشکان تنها ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات می‌دهند و این عدد باید به ۷۰۰ میلیارد تومان در سال برسد که در صورت پذیرفتن همین عدد ۷۰۰ میلیارد، با محاسبات سرانگشتی درآمد ماهیانه‌ی هر پزشک از حقوق، کارانه و مطب چیزی حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود که از دریافتی یک کارگر روزمزد هم کم‌تر است! 

بر اساس محاسبات کارشناسی که مبتنی بر تخمین حداقلی درآمد ماهیانه پزشکان عمومی، متخصص و دندان پزشک است، مالیات سالیانه پزشکان حداقل ۶۷۰۰ میلیارد تومان است (بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی). همچنین بخش عمده فرار مالیاتی پزشکان در بخش «کارانه بیمارستانی» اتفاق می‌افتد که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در صورت الکترونیک شدن و بستن تمام راه‌های فرار مالیاتی، قطعاً رقم بیش‌تری از این طریق به بیت المال باز می‌گردد.

در این راستا، راهکارهای زیر جهت جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان و استقرار عدالت مالیاتی در نظام سلامت کشور پیشنهاد می‌گردد که در سال ۱۳۹۸ به صورت جد از شما و سازمان امور مالیاتی خواهیم خواست:

۱- تجمیع و استفاده از اطلاعات بیمه‌های درمانی برای محاسبه مالیات تجمیعی پزشکان (بند ل تبصره ۶ قانون برنامه بودجه سال ۱۳۹۸)

۲- اخذ اطلاعات سیستم قاصدک بیمارستانها برای صحت سنجی مالیات پرداختی پزشکان (پرداخت مبتنی بر عملکرد)

۳- استقرار صندوق مکانیزه فروش کالا و خدمات در مطب ها و کلیه مراکز درمانی به نام صاحب مرکز (مطابق بند ی تبصره ۶ قانون برنامه بودجه سال ۱۳۹۸)

لذا با حمایت از استقرار قانونی کارتخوان در مطب پزشکان، این اقدام را صحیح ولی ناکافی دانسته و خواهان آن هستیم که بی‌توجه به غوغاسالاری منتفعان از تبعیض مالیاتی در بخش‌هایی از سازمان نظام پزشکی، هرچه سریع‌تر با متخلفان از این قانون برخورد قانونی صورت بگیرد. ما به عنوان بخشی از جامعه‌ی پزشکی و سربازان نظام سلامت کشور اعلام می‌داریم راهمان از کسانی که با تعدی به حقوق عامه و تبعیض مالیاتی، چهره‌ی اکثریت خدوم جامعه‌ی پزشکی را نزد مردم تخریب نموده‌اند، جداست و با تمکین به قانون، در کنار مردم برای استقرار عدالت خواهیم ایستاد و در این راستا معتقدیم با توجه به گذشت حدود ۶ ماه از تصویب این قانون، هیچ گونه تعلل در نصب کارتخوان‌ها قابل پذیرش نیست و لازم است مطابق قانون، هر چه سریع‌تر مطب پزشکان فراری از عدالت مالیاتی پلمپ شده و از فعالیت آن‌ها جلوگیری شود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

امضاء:

۱- انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی همدان (عضو دفتر تحکیم وحدت)
۲- انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان (عضو ذفتر تحکیم وحدت)
۳- انجمن اسلامی دانشجویان (۱۳۴۸) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
۴- انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
۵- انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی فسا
۶- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
۷- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز
۸- انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
۹- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل
۱۰- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد
۱۱- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان