۰ نفر

مافیای دستفروشی هر موزاییک ٣میلیون اجاره در ماه

۱۳ مهر ۱۳۹۸، ۷:۴۵
کد خبر: 385390
مافیای دستفروشی هر موزاییک ٣میلیون اجاره در ماه

بسیاری بر این باورند که دستفروشی و بساط گستری در کنار خیابان یک فعالیت مقطعی برای گذران خرج روزانه زندگی است، اما با کمی پرس و جو متوجه خواهید شد که درآمد برخی از دستفروشان تهران در ماه از کارمندان دولت و صاحب مغازه‌ها نیز بیشتر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، چندی پیش حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران در حالی از وجود باندهای مافیایی دستفروشی خبر داد که به این موضوع اشاره می‌کرد که اجاره ماهانه هر موزاییک در برخی از نقاط تهران بین ۵۰۰ تا ۵‌میلیون تومان است. با این اوصاف به سراغ چند دستفروش رفتیم با پرس‌وجو متوجه شدیم که یک گل فروش روزانه بیش از ۳۰۰‌هزار تومان، یک ساعت فروش در پایانه آزادی بیش از ۵‌میلیون تومان در ماه و درآمد فروش کفش‌های بافتنی در تجریش بیش از ۶‌میلیون تومان در ماه است.

یکی از همین دستفروشان که قبلا در بازار تهران مغازه داشته، اما به علت اجاره سنگین و سود کم آن، ادامه نداده است و حالا در میدان فاطمی بساط فروش ظروف آشپزخانه دارد  می‌گوید: به‌طور میانگین روزی 250‌هزار تا 300‌هزار تومان سود خالص به دست می‌آورد. وی در ادامه به مافیای فروش «جا» در خیابان ولی‌عصر اشاره می‌کند و می‌گوید در بعضی مسیرها برای یک متر جا باید اجاره پرداخت تا بتوان در آنجا بساط خود را پهن کرد وگرنه یک عده نمی‌گذارند در آنجا کار کنیم. در برخی از مناطق همین میدان (فاطمی) اجاره هر موزاییک یک‌میلیون در ماه و در تجریش 3 تا 5‌میلیون تومان است. سال گذشته بود که رئیس سد معبر شهرداری منطقه یک تهران نیز با اشاره به عدم نیاز مالی برخی از این دستفروشان به مهر گفت: برخی از دست فروشان که روبه‌روی مغازه ها بساط پهن می کنند ماهی حدود سه‌میلیون تومان اجاره به آن مغازه می‌دهند تا اجازه دهد آنجا بشینند و با احتساب درآمد روزانه و کارگرانی که دارند ماهی به 20‌میلیون هم درآمدشان می‌رسد.مردم فریب التماس ها و یا عوام فریبی های این دستفروش ها که تعداد زیادی از آن ها زیر نظر همین مافیای دست فروشی هستند را نخورند.بهمن سال گذشته بود که شورای پنجم شهر تهران یک فوریت طرح ساماندهی مشاغل سیار و دست‌فروشان را در شهر تهران تصویب کردند تا شاید با یک قانون مشابه بتوان کاری انجام داد. حجت نظری پیشنهاد‌دهنده این طرح در آن جلسه با بیان اینکه این طرح مربوط به ساماندهی دست‌فروشان، وانت‌های باری و ون‌های سیار است، گفت: متاسفانه نظارتی بر فعالیت آنها نمی‌شود و به همین دلیل برخی از عوامل شهرداری اقدام به اخذ وجوه متفاوت از این افراد می‌کنند و عملا این پول به حساب شهرداری واریز نمی‌شود و ممکن است هر فردی بر اساس تصمیم و تشخیص خود رفتاری را داشته باشد. نظری با بیان اینکه قانون صراحتا در مورد سد معبر واکنش نشان داده اما دست فروشی مسکوت مانده است گفت: لازم است این طرح به تصویب برسد تا بتوانیم با همراهی شرکت ساماندهی مشاغل نسبت به ساماندهی دستفروشان، وانت‌بارها و غیره اقدام کنیم.

مافیای دستفروشی وجود دارد

در ادامه به سراغ حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر رفتیم تا نظرات او را درباره این پدیده و ارائه توضیحات بیشتر درباره اظهارنظرش در رابطه با مافیای دستفروشی جویا شویم. وی  می‌گوید: عددی که من اعلام کردم (اجاره هر موزاییک در تهران از 500‌هزار تا 5‌میلیون تومان در ماه اجاره) به شکل نماد بود تا مسئولان به این واقعیت پی‌ببرند که چه سود کلانی به جیب مافیای دستفروشی می‌رود، با توجه به صحبت‌های ما با دستفروشان نیز پی برده‌ایم که امروزه این معضل اجاره موزاییک‌ متاسفانه وجود دارد و سودآوری پدیده دستفروشی باعث تشکیل مافیا شده است و رقمی که من اعلام کردم تقریبی است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی از این دستفروشان به واسطه حمایتی که از باندهای مافیایی می‌شوند در مقابله ماموران نیروی انتظامی و شهرداری می‌ایستند و مقاومت می‌کنند. در برخی از مناطق و میادین تهران به علت تردد زیاد مردم، موقعیت تجاری و شرایط پیاده راه و معبر دستفروشی در آن مناطق بسیار پر سود است و به‌طور طبیعی هر کجا که سود زیاد و نامشروع وجود داشته باشده باندهای مافیایی نیز شکل می‌گیرد. افرادی که می‌خواهند از طریق دستفروشی سودی به آنها برسد مجبورند که تابع این باندهای مافیا باشند. البته همه مکان‌های تهران که دستفروشی در آن وجود دارد، از این سود برخوردار نیست و مافیا به آن مکان‌ها ورود نمی‌کند. خلیل آبادی در ادامه با اشاره به ضرورت شناسایی این باندهای مافیایی توسط نیروی انتظامی و دستگاه‌های قضائی تصریح کرد: این موضوع از حیطه وظایف شهرداری و شورای شهر خارج است و باید دستگاه‌های اطلاعاتی و پلیسی وارد این موضوع شوند. همان‌طور که ما در موضوع کودکان کار و متکدی همواره بر وجود باندهای مافیایی اذعان داریم و اینکه این کودکان مورد سوء استفاده باندهای مافیایی قرار می‌گیرند، در رابطه با پدیده دستفروشی با توجه به گسترش بیکاری در میان جوانان، باندهای مافیایی با روابط پشت پرده‌ای که دارند، از این شغل کاذب سوء استفاده می‌کنند، البته بازهم تاکید می‌کنم که این موضوع در مناطقی از تهران رخ می‌دهد و شامل همه مناطق نمی‌شود. وی با اشاره به اینکه اگر مشکل اقتصاد و اشتغال جوانان برطرف شود، معضلات اجتماعی از این قبیل نیز کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: مشکلات اجتماعی همچون بساط گستری و دستفروشی با برخوردهای قهری و حقوقی ساماندهی نمی‌شوند و این یک حقیقت است که با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه، برخی که شغل‌شان را از دست می‌دهند به دستفروشی و بساط گستری به‌عنوان راحت ترین نوع کسب درآمد روی می‌آورند و ناخواسته وارد مافیای دستفروشی می‌شوند. از سوی دیگر شورای شهر لایحه ساماندهی دستفروشان را ارائه داده و در کنار آن مردم نیز باید تلاش کنند که خریدشان را از مراکزی که قانونمند است یا شهرداری دستفروشان را ساماندهی کرده انجام دهند، تا بتوانیم با معضل مافیای دستفروشی مقابله کنیم.