۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

مشکل مالیات ارزش افزوده در فروش اعتباری و اقساطی حل شد

۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۰
کد خبر: 384606
مشکل مالیات ارزش افزوده در فروش اعتباری و اقساطی حل شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اخذ مالیات بر ارزش افزوده در حالتی که فروش به صورت اعتباری یا اقساطی است، گفت: این مشکل با اصلاحیه برطرف شده است و تسویه متناسب با پرداخت نقدی آن انجام می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی افزود: همچنین اگر کارفرما دولت باشد و در پرداخت تاخیر شود، اصل و جریمه بر عهده پیمانکار نخواهد بود و دولت، متولی خواهد بود همچنین پیش بینی شده تا با اوراق هم بتوان تسویه مالیاتی را انجام داد.

پورابراهیمی ادامه داد: هیچ یک از بندها و تبصره ها را بدون مشورت با بخش خصوصی تصویب نکردیم و نماینده اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه ضمانت های اجرای لازم در قانون پیش بینی شده است، گفت: حوزه پایانه های فروشگاهی با قانون مالیات بر ارزش افزوده منطبق است و این دو با هم می توانند تحول ساختاری ایجاد کنند مشوق هایی در نظر گرفته شد که می تواند کمک کند.

او افزود: رویکرد اول قانون مالیات بر ارزش افزوده، اخذ مالیات برای اداره کشور است و رویکرد دوم، شفافیت اطلاعاتی است.

یک کارشناس اقتصادی و امور مالیاتی هم گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در اجرای ده ساله قانون مالیات بر ارزش افزوده این بود که بسیاری از فعالان اقتصادی خریدهای خود را به صورت نقدی انجام می دادند و مالیات بر ارزش افزوده آن را پرداخت می کردند اما برای فروش کالای خود با توجه به اینکه فروش اقساطی و یا نسیه داشتند نمی توانستند مالیات را اخذ کنند و سازمان امور مالیاتی، این فروش اقساطی را نادیده می گرفت و در عمل، فعالان اقتصادی با مشکل و کمبود نقدینگی مواجه می شدند که این مشکل، با اصلاح قانون، برطرف شد.

سبحانیان افزود: لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در واقع دوقلوی قانون دیگری با عنوان پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان است که در آن جا همه مبادلات ثبت می شود و متناسب با میزانی که افراد از خریدار دریافت کرده اند مشمول پرداخت مالیات می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مناطق آزاد به جای این که سکوی صادرات باشند به دپوی واردات تبدیل شده اند.

پورابراهیمی افزود: قانون مناطق آزاد به علت نظارت ضعیف دولت، به درستی اجرا نمی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از اختیارات ویژه ای که در لایحه اصلاح قانون مالیات به سازمان امور مالیاتی داده شده است، گفت: با این اختیارات ویژه مخالفیم اما دولت به قدری در کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیری کرد تا این کار انجام شد.

پورابراهیمی افزود: موافقیم که سازمان امور مالیاتی باید مقتدر باشد و به او کمک کنیم تا میزان حقوق و شرایط استخدامی و کیفیت کاری آن به گونه ای باشد که دچار آسیب و فساد نشود اما اینکه به هر روشی اختیارات بدهیم که از حوزه مقررات عمومی دولت، مستثنی شود، درست نیست.

وی اضافه کرد: پیشنهاد دادیم تا بندی از لایحه را که اختیارات ویژه ای به سازمان امور مالیاتی می دهد در صحن علنی مجلس حذف شود.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی هم گفت: معافیت های مالیاتی در جاهایی ممکن است لازم باشد اما یک اصل باید وجود داشته باشد و آن این است که حمایت های معافیت مالیاتی ما از بخش های مختلف باید، محدود، مشروط و کاهنده باشد.

مسیحی با تاکید بر اینکه حمایت بی قید و شرط، جوابگو نیست، گفت: بسیاری از بخش ها را سال ها از پرداخت مالیات معاف کردیم اما در عمل، توسعه یافته نشدند.

او با بیان اینکه همه مکاتب فکری و اقتصادی در این موضوع اشتراک نظر دارند که بهترین ابزار تامین درآمد، مالیات است، افزود: مالیات، قدرت ذاتی دولت ها و ابزار تحقق مردم سالاری دینی است و سازمان امور مالیاتی اگر بخواهد مقتدر ،محبوب و تنظیم گر باشد باید میزان حقوق کارکنان و استقلال آن با بقیه دستگاه های اجرایی متفاوت باشد.

سبحانیان کارشناس اقتصادی و امور مالیاتی هم با اشاره به فهرست زیاد معافیت ها در اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: این معافیت ها موجب می شود زنجیره های عرضه کالا و خدمت قطع می شود و بخشی از بار مالیاتی به دوش تولیدکنندگان بیفتد.

وی افزود: سامانه موُدیان تا حدود زیادی این نواقص را برطرف می کند.

سبحانیان با اشاره به اینکه مناطق آزاد و ویژه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، گفت: متاسفانه این مناطق در کشور ما رشد قارچ گونه کرده است و مرز مشخصی ندارد.

او ادامه داد: بسیاری از گزارش های دستگاه های نظارتی حاکی از آن است که معافیت مناطق آزاد و ویژه در نظام مالیات بر ارزش افزوده ، محل فساد و فرار مالیاتی گسترده شده است.

 سبحانیان با گلایه از دولت گفت: با چه استدلالی مناطق آزاد و ویژه در لایحه دولت معاف از پرداخت مالیات شده است؟