۰ نفر

احساس تورم در جغرافیای ایران

۸ مهر ۱۳۹۸، ۶:۰۵
کد خبر: 384299
احساس تورم در جغرافیای ایران

در شهریور ماه امسال نرخ تورم ماهانه مواد خوراکی در 28 استان از 31 استان منفی شد و کاهش یافت. در این ماه در کل کشور نرخ تورم ماهانه نیم درصد، تورم نقطه به نقطه 35 درصد و تورم سالانه 42.7 درصد ثبت شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در گروه خوراکی‌ها تورم ماهانه با کاهش 1.4 درصد همراه شده است. تورم نقطه به نقطه این گروه نیز به 45.2 درصد و سالانه آن به 63.5 درصد رسیده است.

تخلیه بخشی از تورم خوراکی استان‌ها

درحالی که در ماه‌های گذشته، نرخ تورم در گروه خوراکی‌ها که بیشترین تأثیر را در احساس تورم مصرف‌کنندگان دارد، با رشد بالایی همراه بود، در ماه‌های اخیر این شاخص رو به کاهش گذاشته است. در شهریور ماه نیز از میان 31 استان کشور، تورم ماهانه 28 استان افت کرده است و تنها سه استان فارس با 1.3 درصد، سیستان و بلوچستان با 0.9 درصد و قم با نرخ 0.1 درصدی رشد تورم داشته‌اند. در استان تهران نیز تورم ماهانه این گروه به منفی 1.4 درصد رسیده است. در شهریور ماه بیشترین کاهش نرخ تورم ماهانه نیز به کردستان با منفی 4.3 درصد تعلق دارد. پس از آن زنجان با منفی 3.3 درصد و بوشهر با منفی 3.2 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رکوردداران تورم نقطه‌ای خوراکی

درششمین ماه سال‌جاری درحالی که نرخ تورم کشوری نقطه به نقطه گروه خوراکی 45.2 درصد ثبت شده است، بالاترین نرخ تورم نقطه‌ای این گروه به استان ایلام با 54.4 درصد اختصاص دارد. پس از ایلام استان‌های بوشهر و هرمزگان به ترتیب با 51.3 درصد و 50 درصد در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند. دراین ماه تورم نقطه‌ای استان تهران نیز با 46.2 درصد بالاتر از نرخ تورم میانگین کشوری بوده است. پایین‌ترین نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها نیز با 34.7 درصد به استان زنجان مربوط می‌شود. همچنین استان‌های همدان با 37.7 درصد و آذربایجان غربی با 38.9 درصد جزو کمترین نرخ تورم نقطه‌ای هستند.

تورم سالانه خوراکی‌ها

بررسی نرخ تورم سالانه مواد خوراکی در استان‌های مختلف نیز حکایت از رکوردداری استان‌های کمتربرخوردار است. دراین ماه استان بوشهر با 77.8 درصددرصدر قرار گرفته است. استان‌های چهارمحال و بختیاری، یزد و هرمزگان نیز به ترتیب با 69.6 درصد، 66.9 درصد و 66.7 درصد استان‌های با تورم بالا دراین بخش محسوب می‌شوند. دراین ماه نرخ تورم سالانه مواد خوراکی کل کشور 63.5 درصد و استان تهران 63 درصد بوده است. از سوی دیگر استان‌های زنجان، سمنان، کرمان و قم به ترتیب کمترین نرخ تورم سالانه را داشته‌اند. این شاخص دراین استان‌ها به ترتیب 52.9، 58.5، 59.3 و 59.9 درصد بوده است.

تورم ماهانه 7 استان منفی شد

در شاخص تورم کل نیز بررسی 31 استان کشور نشان می‌دهد که در شهریور ماه نرخ تورم ماهانه 7 استان شامل آذربایجان غربی، خوزستان، کرمان، کردستان، بوشهر، زنجان و گلستان منفی بوده است. همچنین تورم ماهانه استان مرکزی نیز دراین ماه صفر بوده است. بالاترین رشد تورم ماهانه نیز به استان قم با 1.7 درصد و سپس تهران با 1.1 درصد و بعد از آن یزد با 0.9 درصد تعلق دارد.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه هم دراین ماه مربوط به استان ایلام با 46.2 درصد و کمترین آن به استان فارس با 29.8 درصد اختصاص دارد. بیشترین نرخ تورم سالانه نیز در شهریور همانند تورم نقطه‌ای به استان ایلام با 51.9 درصد تعلق دارد و کمترین آن با 36.3 درصد مربوط به استان قم بوده است. بدین ترتیب همانگونه که از ارقام برمی‌آید، همچنان استان‌های کمتر برخوردار مانند ایلام رکورددار تورم در بخش‌های مختلف هستند.