۰ نفر

آشفته‌بازارخدمات مشاغل

۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۰۵
کد خبر: 384221
آشفته‌بازارخدمات مشاغل

شاید شما هم ازجمله مشتریانی باشید که برای دریافت برخی خدمات و کسب اطلاع در مورد صاحبان مشاغل مرتبط با آن ناچار به تماس با سامانه 118 شده‌ و با دریافت مشخصات و شماره تماس اینگونه مشاغل درنهایت از قیمت و کیفیت خدمات ارائه شده ناراضی بوده یا بعدا متوجه شده‌اید که این افراد یا شرکت‌ها ذاتا فاقد صلاحیت قانونی لازم برای ارائه اینگونه خدمات بوده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شرکت‌های تعمیراتی یا ارائه‌کننده خدمات پس از فروش لوازم خانگی، امداد خودروها، آمبولانس‌ها، شرکت‌های خدماتی تزئینات منزل و حتی  درمان در منزل و ... از جمله اینگونه مشاغل و خدمات هستند با وجود این، پس از تماس با سامانه 118فهرست اسامی و شماره تلفن اینگونه افراد و شرکت‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد که در برخی موارد اصلا شرکت عرضه‌کننده این محصولات خارجی فاقد نمایندگی مجاز فروش و خدمات پس از فروش در ایران بوده و این افراد و شرکت‌ها با استفاده از خلأ قانونی، با سوءاستفاده از مردم را با  این شیوه متقلبانه را در دستور کار قرار داده اند.

شرکت‌های غیر مجاز خدمات مشاغل چگونه موفق به ثبت‌نام و شماره تلفن خود در سامانه 118 شده و درصورت گرانفروشی یا کیفیت نامطلوب خدمات، مشتریان چه ابزاری برای استیفای حقوق خود در مراجع ذی‌ربط دارند؟ از سوی دیگر مردم هر روز شاهد تماس شرکت‌هایی مانند امداد‌خودروها هستند که آنها را ترغیب به دریافت کارت امداد با پرداخت هزینه و تخفیف‌هایی غیرواقعی می‌کنند؛ موضوعی که در بازار لوازم خانگی و صوتی و تصویری به شیوه‌ای دیگری مردم را سردرگم کرده است.

 هزینه‌ 500 پالسی ثبت شماره

گردش مالی سالانه بالا برای انجام تعمیرات، ارائه خدمات پس از فروش در برخی مشاغل خدماتی موجب گسترش تبلیغات برای ارائه اینگونه خدمات توسط برخی افراد یا شرکت‌ها شده است. کافی است برای دریافت اینگونه خدمات با سامانه 118 تماس بگیرید و شماره تماس شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات یا صاحبان مشاغل را بخواهید، این سامانه در حالی شماره تماس عرضه‌کنندگان اینگونه خدمات را به شما می‌دهد که در برخی موارد حتی این افراد یا شرکت‌ها کوچک‌ترین ارتباطی با برند اصلی فروش و خدمات پس از فروش شرکت‌های رسمی ندارند و هیچ تضمینی برای ارائه خدمات با کیفیت و قیمت مصوب وجود ندارد. گرچه به گفته مسئولان شرکت مخابرات، سامانه تلفن 118 تهران به‌عنوان مرکز معتبر عرضه‌کننده اطلاعات اینگونه مشاغل و خدمات با دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذی‌ربط و با لحاظ هزینه ماهانه معادل 500پالس مکالمه در قبوض تلفن ثابت، اینگونه صاحبان مشاغل را در فهرست رسمی خود ثبت و به متقاضیان اطلاع‌رسانی می‌کند. اما به‌عنوان مثال در بخش لوازم خانگی (برندهایی مانند آ ا گ، ورپول، وستینگهاوس و...) که اصلا نمایندگی مجاز فروش و خدمات پس از فروش رسمی در ایران ندارند، سامانه 118شماره تماس و آدرس واحدهای ارائه‌کننده خدمات و تعمیرات این محصولات را به متقاضیان می‌دهد. می‌توان گفت که عملا برای هر برند خارجی لوازم خانگی، در مواردی از 50 تا 80شرکت ارائه‌دهنده خدمات و شماره تلفن آنها به مردم عرضه می‌شود. حتی در برخی موارد که شرکت‌هایی مانند ویرپول، بوش و زیمنس در ایران نمایندگی رسمی و تلفن و مشخصات ثبت‌شده در سامانه 118دارند، هنگام تماس مشتریان، کاربران سامانه مذکور شماره تلفن سایر مراکز غیرمجاز را بدون زحمت استعلام نمایندگی رسمی در سیستم، به مشتریان می‌دهند؛ موضوعی که در مورد اعزام خودروبر توسط امداد خودروها، آمبولانس‌های اورژانس یا شماره‌های غیرمرتبط با خدمات گارانتی‌های اصلی لوازم خانگی نیز مصداق دارد.

ثبت شماره با مجوز اصناف 

رئیس سابق مرکز اصناف و بازرگانان و دبیر هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور اعلام کرد: ثبت شماره مراکز ارائه‌کننده اینگونه خدمات در سامانه 118 نیازمند ارائه مجوز از مرجع متولی ذی‌ربط است و شرکت مخابرات برای ثبت شماره تلفن و مشخصات ارائه‌دهندگان اینگونه خدمات باید مجوز شرکت‌های متقاضی که به تأیید مراجع ذی‌ربط رسیده است دریافت کند. اما اینکه اکنون تا چه حد این ضوابط عملی می‌شود بحث دیگری است. جواد احمدی، افزود: همه نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی در مراکز امور اصناف و بازرگانی ثبت شده‌اند و برای ارائه خدمات پس از فروش نیز از سازمان حمایت تأییدیه دریافت می‌کنند، برخی دیگر از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب که اینگونه خدمات را ارائه می‌دهند نیز تحت نظارت و مجوز اتحادیه‌های ذی‌ربط قرار دارند. او افزود: از آنجا که اکنون بسیاری از واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب مشغول به فعالیت هستند ممکن است این واحدهای غیرمجاز نسبت به ارائه ناقص خدمات امداد و خدمات پس از فروش اقدام کنند که مخابرات ملزم است هنگام ثبت‌نام این افراد در سامانه 118مجوز فعالیت و پروانه کسب آنها را دریافت کند. در مورد برخی برندهای خارجی که نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش در کشورمان دارند نیز وقتی مشتریان برای دریافت شماره تلفن این مراکز تماس می‌گیرند، ممکن است کاربر سامانه 118هنگام جست‌وجو، بدون دقت نسبت به اینکه مرکز مذکور نمایندگی رسمی این برند است یا خیر، نخستین شماره‌هایی را که در مورد مراکز امداد یا خدمات پس از فروش پیدا می‌کند به مشتریان بدهد و چه بسا که این شماره‌ها متعلق به مراکزی باشد که بدون مجوز موفق به ثبت‌نام و شماره خود در سامانه مذکور شده‌اند.

شرایط ثبت اطلاعات صاحبان مشاغل در سامانه۱۱۸

   متقاضیان درخواست ثبت اطلاعات مشاغل در سامانه ۱۱۸ باید ضمن مراجعه به اداره آمار و اطلاعات مشترکین شرکت مخابرات استان تهران، بنابر نوع فعالیت و ارائه اصل مدارک، شامل درخواست مشترک با مهر و امضای صاحب مجوز، مجوز فعالیت یا جواز کسب و آخرین قبض پرداختی تلفن به نام صاحب مجوز (در غیراین‌صورت رضایت‌نامه از صاحب امتیاز تلفن) اقدام کنند. برای مشترکین حقوقی علاوه بر این موارد ارائه آگهی ثبت شرکت و آخرین تغییرات روزنامه‌های رسمی (کمتر از ۲‌سال) ضروری است. همچنین مشترکین حقوقی ثبت‌شده در اطلاعات ۱۱۸ متقاضی ثبت نمایندگی (فروش و خدمات پس از فروش) یا تعمیرکار محصول خاص شرکت خارجی باید علاوه بر این موارد، مدارکی مانند گواهی وزارت بازرگانی مبنی بر تأیید نمایندگی مورد تقاضا، تأییدیه اتحادیه مربوطه درخصوص نمایندگی یا تعمیرکاری مورد تقاضا را به شرکت مخابرات ارائه کنند.

نبض بازار

شرکت‌های تعمیراتی یا ارائه‌کننده خدمات پس از فروش لوازم خانگی، امداد خودروها، آمبولانس‌ها، شرکت‌های خدماتی تزئینات منزل و حتی  درمان در منزل و ... از جمله مشاغل و خدمات معرفی شده در سامانه 118هستند.

ساماندهی بازار نان

در برخی موارد پس از تماس مشتریان با سامانه 118فهرست اسامی و شماره تلفن صاحبان مشاغل مرتبط با انجام تعمیرات یا ارائه خدمات داده می‌شود.

ثبت شماره‌های تماس برخی شرکت‌های خدماتی غیر مجاز در سامانه 118موجب زیان متقاضیان انجام تعمیرات و دریافت خدمات شده است.