۰ نفر

پرداخت مخفیانه ارزهای دولتی به یک بدهکار کلان بانکی

۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۱۱
کد خبر: 383042
پرداخت مخفیانه ارزهای دولتی به یک بدهکار کلان بانکی

نماینده دادستان تهران در پرونده علی دیواندری گفت: آقایان به مدت هشت ماه، ارز دولتی را به‌صورت مخفیانه به فلاحتیان می‌دادند و در این مدت فلاحتیان به سعادتی سود داده است؛ مبلغ سود که به‌عنوان حق حساب برای سعادتی واریز شده، ۶میلیون درهم بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، در ادامه جلسه امروز رسیدگی به پرونده مدیرعامل سابق بانک ملت، نماینده دادستان با اشاره به پرونده شخصیت متهم مهدی فلاحتیان گفت: وی از بدهکاران کلان بانکی است و معوقات کلان بانکی در بانک‌های پارسیان و صادرات و ... دارد و از مشتریان سعادتی هم بوده‌ است.  فلاحتیان گفته ما به بانک ملت سود دادیم اما شما این سود را به چه کسی داده‌اید؟ فلاحیتان گفته وثایق نقد شونده داده‌ است اما وثایق نقد شونده چیست که ما آن را نقد کنیم و بخشی از مشکلات بانک‌ها را حل کنیم؟ شما چرا بدون قرارداد پول گرفتید؟

امیرقهرمانی ادامه داد: این موضوع را به فلاحتیان و سایر متهمان می‌گویم که شما حتی اگر تمام بدهی خود را هم تسویه کنید این امر نافی جرم شما نیست. این طور نیست که هرکس بخواهد بدون تشریفات قانونی پول بگیرد و کارهایش را انجام دهد و بعد از 6 سال بگوید تسویه می‌کنم.

وی تاکید کرد: فلاحتیان در بانک ملت بدون توجه به شرایط 388 میلیون درهم تسهیلات اخذ می‌کند و پرونده به این شکل ادامه پیدا می‌کند و اخذ تسهیلات مقارن می‌شود با زمانی که دیواندری از بانک ملت به بانک پارسیان منتقل شده و آنجا مدیرعامل می‌شود. در بانک پارسیان هم همین وضعیت بوده است. در این بانک نیز شرکت‌های زیرمجموعه تاسیس می‌شود اما در اینجا بر خلاف بانک ملت، دیواندری در شرکت‌های زیرمجموعه رسماً عضو نمی‌شود بلکه فقط مدیرعامل بانک پارسیان می‌ماند.

قهمرانی گفت: آقای احدی یکی دیگر از متهمان این پرونده هم قبلاً با سعادتی عضو هیئت مدیره شرکت‌های مختلفی بوده‌اند. زمانی که فساد بانک ملت برملا می‌شود دیواندری تصمیم می‌گیرد  از بانک پارسیان به فلاحتیان وام بدهد تا پرونده بانک ملت تسویه و بسته شود و به ابوالحسنی دیگر متهم این پرونده دستور می‌دهد این مبلغ به حساب یکی از شرکت‌های  فلاحتیان واریز شود. 

نماینده دادستان در ادامه اظهارات خود افزود: آقایان به مدت هشت ماه، ارز دولتی را به صورت مخفیانه به فلاحتیان می‌دادند و در این مدت فلاحتیان به سعادتی سود داده است؛ مبلغ سود که به عنوان حق حساب برای سعادتی واریز شده، 6 میلیون درهم بوده است. برای آن که سعادتی و فلاحتیان بتوانند از مراجع قضایی فرار کنند اقدام به تصویب یک قرارداد و مصوبه کردند که  البته این قرارداد هم به صورت صوری است و تاریخی در آن ذکر نشده است.

قهرمانی درباره وثایق فلاحیتان نیز اظهار کرد: فلاحتیان نیروگاه را به‌عنوان وثیقه اعلام کرده اما تا امروز هیچ وثیقه‌ای از نیروگاه تودیع نشده و چک‌های فلاحتیان نیز برگشت خورده است. پس از آنکه وثیقه نیروگاه و چک‌های فلاحتیان تودیع نشد، قرار شد سه درصد از سهام بانک صادرات که متعلق به فلاحتیان بود به عنوان وثیقه اعطا شود اما پس از آن هم مشخص شد که این ٣ درصد سهام در وثیقه تسهیلات دیگر است.

نماینده دادستان اظهار داشت: پس از آنکه قرارداد 150میلیون درهمی به امضا رسید و از آنجایی که آقای فلاحتیان 400میلیون درهم تسهیلات دریافت کرده بود باید نسبت به باقی‌مانده میزان تسهیلات اعطا‌شده هم که میزان آن 90میلیون درهم بود فکری می‌کردند. در شرکت داریس برای باقی‌مانده آن هم تسهیلاتی امضا شد که البته به جای 90میلیون درهم 90میلیون دلار تصویب کردند و بر این اساس میزان تسهیلات به 330میلیون درهم رسید و بعد از آن حتی تا مبلغ 388 میلیون درهم هم پیش رفتند و تسهیلات به آقای فلاحتیان داده شد. روز قبل از دریافت تسهیلات نیز فلاحتیان به حساب سعادتی پول واریز می‌کند تا به نوعی به او حق حساب داده باشد.