۰ نفر

ظریف: اگر ما پشت پرده آرامکو بودیم، برای عربستان یک فاجعه ‌می‌شد

۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۱
کد خبر: 382989
ظریف: اگر ما پشت پرده آرامکو بودیم، برای عربستان یک فاجعه ‌می‌شد

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه سی‌.‌ان‌.ان مواضع کشورمان را درباره مسائل پیرامون منطقه و ایران تشریح کرد.

به گزارش شکبه سی‌.ان.ان، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با کریستین امان‌پور، خبرنگار این شبکه درباره یکی از اظهاراتش که گفته بود جنگ با ایران جنگی همه‌گیر خواهد بود، توضیح داد: من گفته بودم که اگر جنگی با ایران رخ دهد، جنگی همه‌گیر در کار خواهد بود. اما کاری که من و همتای آمریکایی‌ام به عنوان دیپلمات باید انجام بدهیم این است که تلاش کنیم تا از جنگ دوری کنیم، این وظیفه ماست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ظریف در ادامه درباره این که آیا وقوع یک جنگ را احساس می‌کند یا وقوع یک عقب‌نشینی، گفت: نمی‌خواهم آن را عقب‌نشینی بنامم. آن را احتیاط می‌دانم و امیدوارم که احتیاط غالب شود. اتهامات موجب [رسیدن به] راه‌حل در منطقه ما نخواهند شد.

وی در پاسخ به این گفنه امان‌پور که گفت«اما امارات متحده عربی در حال عقب‌نشینی است»، گفت: امارات طفره می‌رود اما در مسیر درستی حرکت می‌کند. ما امیدواریم که سعودی‌ها نیز این را متوجه شوند. هیچ کسی خواهان وضعیتی تحقیرآمیز برای کسی دیگر  نیست، چرا که قابل تحمل نمی‌باشد. ما خواهان وضعیتی هستیم که همه احساس پیروزی داشته باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سوال که آیا بازهم مانند گذشته و برخلاف «شواهد موجود» خواهد گفت که ایران در حادثه نفت‌کش‌ها در ماه ژوئن و ژوئیه و حمله به تاسیسات نفتی عربستان نقش نداشته است، گفت: هیچ شواهدی وجود ندارد و ایجاد آن یک معجزه خواهد بود چراکه این اتفاق نیفتاده است. اگر ما پشت پرده این اتفاق بودیم، برای عربستان سعودی یک فاجعه ‌می‌شد و چیزی نبود که بتوانند آن را بازسازی کنند. دلیل این که من در این رابطه به یمن می‌پردازم این است که یمن[مسئول آن است]. این جنگ یمنی‌هاست.

ظریف در ادامه در توضیح این که آیا او می‌گوید که یمنی‌ها این کار را انجام داده‌اند، [در حالی که ] تعداد کمی این موضوع را قبول دارند، گفت: خود آن‌ها[یمنی‌ها] می‌گویند که این کار را انجام داده‌اند.[و دلیل این که برخی این موضوع را نمی‌پذیرند] این است که تعداد کمی از افراد نمی‌توانند قبول کنند که پیشرفته‌ترین تجهیزات آمریکایی توسط یمنی‌ها نابود شده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر ایران در چنین اقداماتی دست ندارد چرا برخی فرماندهان ارشد ایران، آمریکا و برخی قرارگاه‌های نظامی آن را تهدید می‌کنند، گفت: به این دلیلی که آمریکا تهدید کرده است که از اعمال زور علیه ایران استفاده کند. این روش آمریکا است برای این که بگوید تمامی اقدمات نظامی روی میز هستند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اولین نفر بود که ایران( را متهم کرد) و این کار برای یک دیپلمات غیرقابل قبول است که چند ساعت پس از این اتفاق در عربستان سعودی اتهاماتی علیه ایران مطرح کند. من این را گفته‌ام و در یادداشتی نیز آن را برای سازمان ملل فرستاده‌ و گفته‌ایم که اگر آمریکا  جنگی را آغاز کند، پایان دهنده آن نخواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه تاکید کرد: ما جنگی را آغاز نخواهیم کرد و من به شما اطمینان می‌دهم که نیروهای نظامی ما جنگی را آغاز نخواهند کرد. اما ما به وضوح گفته‌ایم که اگر به ما حمله شود، ما از خودمان دفاع خواهیم کرد و این جنگ، جنگی محدود نخواهند بود.

وی در توضیح این اظهارات خبرنگار سی.ان.ان که شاید این دولت ایران نباشد، اما سپاه پاسداران و برخی از «تندروها» در ایران هستند که از اقداماتی علیه آمریکا، سعودی‌ها، تاسیسات و کشتی‌های دیگر رضایت دارند، گفت: این وظیفه آن‌ها است. اگر کشور مورد حمله قرار بگیرد، آن‌ها باید از کشور دفاع کنند. تهدید از جانب آمریکاست و ما باید به آن پاسخ بدهیم.

ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که با توجه به این که ایران پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد، خطوط قرمز دونالد ترامپ و عدم موفقیت او در عبور از آن‌ها را که کمی مانند خطوط قرمز اوباما است، را چگونه تعبیر می‌کند، گفت: من دو رئیس جمهور آمریکا را باهم مقایسه نمی‌کنم و بر این باروم که ارتباطی به من ندارد. اما فکر می‌کنم به طور اشتباه به ترامپ اطلاع داده شده بود که این پهپاد در آب‌های بین‌المللی مورد هدف قرار گرفت بود. ما در نامه‌ای که از طریق سوییس برای آمریکا فرستادیم به وضوح بیان کریم که اول از همه این پهپاد در حریم‌ هوایی ما و آب‌های منطقه‌ای ما سرنگون شده بود و ما به هر حمله‌ای پاسخ می‌دهیم و فکر می‌کنم رئیس جمهور [آمریکا]‌ برخلاف اطلاعاتی مبنی بر این که این اقدام، عملیاتی خواهد بود که فقط یک بار رخ خواهد داد، متوجه شده بود که این [حمله] به جای عملیاتی یک‌ دفعه‌ای ، آغاز یک چیز دیگر خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به برکنار شدن جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، فرصت جدید برای دیپلماسی وجود دارد یا نه، گفت: من همیشه به عنوان یک دیپلمات باید باور داشته باشم که فرصت تازه‌ای برای دیپلماسی وجود دارد.

وی درباره تحریم شدنش از سوی آمریکا گفت: این اهمیتی ندارد. آن‌چه اهمیت دارد این است که ارعاب مردم ایران از طریق تحریم‌هایی که دارو و غذای آن‌ها را هدف قرار داده است، متوقف شود. بنابراین اگر آمریکا درباره پیشنهادهایش برای دیپلماسی جدی بود، اقدام دو روز پیش[روز شنبه] را یعنی تحریم بانک مرکزی ما را انجام نمی‌داد. همان‌طور که می‌دانید، بانک مرکزی ما بیش از یک سال است که تحت تحریم است.

ظریف در تشریح این که آمریکا یا جنگ و یا تحریم‌ را پیش می‌گیرد، گفت: تحریم‌، جنگ است؛ چرا که در یک جنگ معمولا اهداف نظامی در نظر گرفته می‌شوند. در تحریم‌ها، این غیرنظامیان هستند که هدف قرار می‌گیرند. بنابراین، [تحریم] جنگ و فراتر از جنگ است. اما بگذارید به گفته آمریکایی‌ها اشاره کنم که می‌گویند خواهان مذاکره‌اند. تحریم دوباره بانک مرکزی ما، خارج کردن آن از فهرست را تقریبا برای آمریکا غیرممکن ساخته است. این بدین معناست که نه تنها رئیس جمهور فعلی آمریکا بلکه رئیس جمهور بعدی آن نیز در یک سناریوی خصومت دائمی با ایران محدود شده‌اند. بنابراین  چه چیزی برای مذاکره باقی می‌ماند اگر این رئیس جمهور نمی‌تواند اقدام دو روز پیشش[روز شنبه] را لغو کند.

وی همچنین در پاسخ به این که آیا رئیس جمهور آمریکا برنامه‌ای دارد که درهای مذاکره را ببندد، گفت: من فکر می‌کنم تنها دلیلی که آن‌ها بانک مرکزی ما را دوباره تحریم می‌کنند این است که خارج کردن آن از فهرست برای این رئیس‌جمهور یا رئیس جمهور بعدی غیرممکن یا سخت شود. اکنون موانع مرتفع هستند و من فکر می‌کنم کسانی که این را به رئیس‌جمهور ترامپ پیشنهاد کردند می‌خواستند درهای مذاکره را نه تنها در دوره ریاست جمهوری او بلکه پس از آن نیز ببندند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره این موضوع مطرح شده از سوی امان‌پور مبنی برای این که در ایران نیز همانند آمریکا افرادی تندرو وجود دارند که می‌خواهند درهای دیپلماسی بسته شود، گفت: ممکن است افرادی وجود داشته باشند اما رهبری ایران محتاط‌تر از این است که در دام آن‌ها بیفتد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این که آیا سرنگونی پهپاد آمریکایی به خواست دولت ایران انجام شده بود یا یک فرمانده فرمان آن را صادر کرده بود، گفت: دولت این گونه موردی تصمیم‌گیری نمی‌کند، چرا که ما زمانی برای تصمیم‌گیری نداریم. باید یک دستورکار کلی برای کسی داشت که پشت یک سامانه موشکی قرار می‌گیرد که با کسی تماس بگیرد و سپس آن‌ها نیز با کسان دیگری تماس بگیرند.

امان پور گفت که اما این یک پهپاد آمریکایی در وضعیت فشار حداکثری است آیا فکر می‌کنید که یک فرمانده در این باره صاحب اختیار است؟ ظریف پاسخ داد: یک فرمانده صاحب اختیار است تا یک متجاوز را سرنگون کند، حتی اگر آمریکایی باشد؛ چرا که هر کسی از حریم هوایی ما تجاوز کند، در معرض سرنگونی قرار داد. ما دو یا سه هشدار به آن پهپاد دادیم و وقتی که به این هشدارها توجهی نکرد، سرنگون شد.

ظریف در پاسخ به این که آیا برایش تعجب‌آور نیست که چنان زیر ساخت نفتی بزرگی در عربستان بدون دفاع هوایی بوده باشد، گفت: من تعجب نمی‌کنم چون باور ندارم که توان نظامی به تنهایی بتواند مانع فاجعه شود. این همان چیزی است که سعی داشته‌ایم به سعودی‌ها بگوییم، بگوییم که با خریدن تسلیحات بیشتر و بییشتر نمی‌توان امنیت را خرید. مسیر راحت‌تری خواهد بود اگر شروع به مذاکره با همسایگان‌شان کنند و بمباران یمنی‌ها را متوقف کنند. ما بر این عقیده‌ایم که باید برای صلح و ایجاد اعتماد، تنش‌زدایی، تبادلات و حتی بر سر معاهده عدم تجاوز با یکدیگر مذاکره کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در توضیح این که آیا در حال ارائه پیشنهاد صلح است، گفت: نشان صلح همیشه روی میز بوده است اما ما دوباره در حال نشان دادنش هستیم.

وی همچنین درباره رزمایش‌های مشترکی که قرار است با همکاری میان ایران، چین و روسیه در شمال دریای عربی که نزدیک تنگه هرمز نیز هست، برگزار شود، توضح داد: این اقدامی خصومت‌آمیز علیه هیچ کشوری نیست. اولین بار است که یک رزمایش نظامی مشترک انجام می‌دهیم اما این به منزله تشکیل ائتلافی برای جنگ نیست و تنها مشارکت در اقدامی دوستانه با دو شریک از نزدیک‌ترین شرکایمان است.

رئیس دستگاه دیپماسی ایران درباره این که آیا ایران پیشنهاد کرده است که حاضر به امضای پروتکل الحاقی توافق هسته‌ای است، توضیح داد: بله ما این پیشنهاد را دادیم و این پیشنهاد هنوز روی میز است، به شرط این که آمریکا کاری را که لازم بود در قطعنامه ۲۲۳۱ انجام بدهد، حال انجام بدهد که لغو تحریم‌های ایران از طریق کنگره آمریکا است. اگر رئیس جمهور ترامپ درباره دائمی در برابر دائمی جدی است، ما در ازای چیزی که [ترامپ] گفته است، یعنی رفتنش به کنگره و لغو تحریم‌های ایران، برای برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز دائمی در ایران و نظارت دائمی بر تاسیسات هسته‌ای ایران از طریق سازوکار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سرزده‌ترین بازرسی‌های موجود آماده‌ایم.

وی سپس در پاسخ به این که آیا رئیس جمهور ایران تمایلی برای دیدار با دونالد ترامپ در وضعیت تنش‌های شدت‌یافته دارد، گفت: اگر رئیس جمهور ترامپ آماده باشد کاری را که لازم است انجام بدهد.

ظریف در پاسخ به امان پور که مطرح کرد بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اقدامات ایران درواقع نشان دادن این به آمریکاست که باید آن را جدی گرفت، آیا واقعا به تصور وی ایران جدی گرفته می‌شود، گفت: ما کشوری جدی و کهن هستیم و جدی گرفته خواهیم شد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین درباره تحلیل یکی از تحلیل‌گران داخلی ایران از عملکرد ترامپ که به ظریف در این گفت‌وگو ارائه شد و می‌گفت که« ترامپ یک شیر نیست، یک خرگوش است»، اظهار کرد: من یک رهبر خارجی را این گونه توصیف نمی‌کنم.

وی در آخر این گفت‌وگو در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌.ان.ان که گفت با توجه به خودسوزی دختر آبی جریان‌های درونی را در ایران چگونه ارزیابی می‌کند و دیدگاهش نسبت به این خودسوزی دختر آبی چیست، تشریح کرد: این فاجعه‌ای دردناک است و همه فارغ از باور سیاسی‌شان از این موضع متاسف هستند. همه از جمله جمع دادگاه باور دارند که این یک سؤ تفاهم بوده است، به او گفته شده بود یا برداشت او چیزی بوده است که در تصمیم دادگاه نبوده است. اما تحقیقاتی توسط مقامات قضایی انجام خواهد شد. رئیس جمهور به وزیر ورزش و جوانان دستور داده است که استادیوم‌های فوتبال را به روی بانوان بگشایند، چراکه آنها در بازی‌ والیبال به عنوان تماشاگر شرکت می‌کنند و در بازی شهرآورد اعلام شد که از دفعه بعد بانوان نیز در استادیوم برای مسابقات فوتبال حضور خواهند یافت.

امان‌پور در این باره گفت: این یک پیشرفت است. جای امیدواری است که زندگی او بیهوده نبوده است.