۰ نفر

مافیای فروش صندلی پزشکی در دانشگاه‌ها در تور وزارت بهداشت

۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۵:۴۵
کد خبر: 382148
مافیای فروش صندلی پزشکی در دانشگاه‌ها در تور وزارت بهداشت

در دو روز گذشته و بعد از ماجرای دستگیری دانشجوی قلابی دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی ماجرای فروش چند صد میلیونی صندلی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی با عنوان دانشجویان انتقالی خارج از کشور جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های رسمی به پا کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، هر چند مدیران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بلافاصله بعد از انتشار خبر حضور دختر غیر دانشجو در این دانشکده به ازای پرداخت 500 میلیون تومان پول به‌حساب دانشکده را تکذیب و اعلام کردند مدارک مستندی دال بر دانشجو بودن وی در این دانشگاه وجود ندارد اما با وجود این اخبار رسیده از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حکایت از تخلفات سیستماتیک مشابه این ماجرا دارد. عده‌ای از مسئولان رده بالا از موارد مشابه دیگر در این دانشگاه و چند دانشگاه دولتی، پردیس بین‌الملل و رد و بدل میلیارد‌ها تومان پول با مبدأ و مقصد مبهم سخن می‌گویند. اظهار نظر‌هایی مبنی بر فروش صندلی‌های پزشکی توسط برخی شرکت‌ها و زیر مجموعه‌های وزارت بهداشت، حجم بالای حضور دانشجویان پولی در کنار پذیرفته شدگان سهمیه‌های آزاد در دانشگاه‌های دولتی، دخالت مخوف مافیای کنکور در این ماجرا و ارتباط مالی سنگین با دلال‌های علمی در داخل و خارج کشور از سوی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌گوش می‌رسد. به‌طوری که محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی در تویئتی مدعی شده است که باندهای فروش صندلی با صدا و سیما و مؤسسات آموزش کنکور سر و سری دارند. او در گفت‌و‌گو با یکی از سایت‌های خبری به وجود فساد در سیستم پذیرش دانشجویان پزشکی اشاره کرده و گفته است؛ ظاهراً یک جریان فسادی وجود دارد که صندلی‌های رشته‌های پزشکی را به فروش می‌رسانند و ما گزارش‌های ابتدایی در این باره داریم و می‌خواهیم وزارت بهداشت را نیز درگیر موضوع کنیم تا بتوانیم موضوع را برطرف کنیم. از سوی دیگر عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به ماجرای صندلی فروشی در دانشگاه‌ها صراحتاً اعلام کرد اگر ملاک ورود به دانشگاه پول است، کنکور را جمع کنند و صندلی‌های دانشگاه را به مزایده بگذارند و چوب حراج بزنند تا هر کس پول بیشتری دارد رشته مطلوب تری انتخاب کند. در همین رابطه سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی از سازمان سنجش به‌عنوان مسئول تحصیلات تکمیلی درخواست کرده مراقبت کند تا در این زمینه تخلفی صورت نگیرد. او همچنین در واکنش به موضوع وجود دانشجویان قلابی در دانشگاه‌های علوم پزشکی از اعضای کمیسیون آموزش و بهداشت مجلس خواست به موضوع ورود و ابعاد آن را مشخص کنند.

 بعد از انتشار اخبار مربوط به فروش نجومی صندلی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی وزیر بهداشت نیز روز گذشته در توئیترش نوشت: تاکنون نتایج مهمی در این زمینه حاصل شده است و بزودی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

دکتر سعید نمکی در ادامه توئیت خود آورده است: سه ماه قبل پس از مقابله با اخلال گران در حوزه دارو، دستور برخورد با جریان‌های فساد در کنکور پزشکی و فروش صندلی دانشگاه را هم صادر کردم. عوامل قدرت و فساد در هر سطح و جایگاه بدانند ما تا آخر این راه خواهیم رفت. در حالی که ادعا می‌شود افرادی هستند که برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های علوم پزشکی رقمی بین 300 تا 500 میلیون تومان می‌گیرند و نام افراد را وارد سیستم دانشگاه می‌کنند اما معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هر گونه خرید و فروش صندلی در این دانشگاه را رد کرد و فروش صندلی و ورود بدون کنکور در رشته‌های علوم پزشکی را شایعه خواند و گفت: هیچ راهی جز کنکور برای ورود به دانشگاه وجود ندارد.

دکتر محسن ضیایی درباره فروش صندلی با عنوان دانشجویان انتقالی از خارج از کشور به دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت گفت: تاکنون هیچ مورد تخلفی در این زمینه به حوزه معاونت آموزشی گزارش نشده است. دانشگاه از طریق آزمون سراسری کنکور که سازمان سنجش کشور برگزار می‌کند دانشجویان پزشکی را جذب می‌کند. دانشگاه نیز بعد از ثبت‌نام، دانشجو را برای صدور شماره و کارت دانشجویی به معاونت آموزشی و دانشجویی دانشکده معرفی می‌کند.

او با اشاره به اینکه جذب دانشجویان سازو کار و روند خاص خود را دارد، افزود: بعد از آنکه همه مراحل قانونی جذب دانشجو بعد از کنکور سراسری طی شد مجدداً تمام این مراحل برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها از سوی وزارت بهداشت چک می‌شود علاوه بر این دانشجویان پذیرفته شده در سال دوم آموزش علوم پزشکی، در آزمون علوم پایه وزارت بهداشت شرکت می‌کنند. او با بیان اینکه دانشجویان ورودی دانشگاه علوم پزشکی بعد از ورود به دانشگاه چهار مرتبه دیگر نیز در آزمون‌های وزارت بهداشت شرکت می‌کنند، عنوان کرد: بعد از آزمون علوم پایه مجدداً ازموش دیگری از آنها گرفته می‌شود قبل از فارغ‌التحصیلی نیز در آزمون جامع شرکت می‌کنند و در نهایت آزمون دیگری برای اخذ شماره نظام پزشکی از دانشجویان پزشکی گرفته می‌شود و مراحل پذیرش‌شان مجدداً چک می‌شود.

او درباره شائبه واگذاری صندلی‌های دانشکده‌های علوم پزشکی در ازای گرفتن پول‌های میلیونی از دانشجویان انتقالی نیز گفت: وزارت بهداشت در پذیرش دانشجویان انتقالی خارج از کشور زیاد مقاومت می‌کند چرا که پذیرش دانشجو علاوه بر فضای آموزشی امکانات زیادی می‌خواهد در واقع آموزش دانشجوی پزشکی فقط ایجاد یک صندلی نیست بلکه آزمایشگاه، کارگاه، بیمارستان و درمانگاه نیاز دارد.