۰ نفر

کاهش تورم در کشورهای اسکاندیناوی

۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۲۶
کد خبر: 380108
کاهش تورم در کشورهای اسکاندیناوی

نرخ تورم در دانمارک ثابت ماند و در نروژ کاهش یافت.

به گزارش تریدینگ اکونومیکس، نرخ تورم نروژ در 12 ماه منتهی به اوت ۲۰۱۹ به ۱.۶ درصد کاهش یافت که از ژانویه ۲۰۱۸ تاکنون بی سابقه بوده است. این نرخ تورم که ۰.۲ درصد کمتر از پیش بینی‌های قبلی و ۰.۳ درصد کمتر از ماه قبل بوده است، بیش از همه تحت تأثیر کاهش تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته است که تورم آن از ۳.۴ درصد در ماه ژوئیه به سه درصد در ماه اوت کاهش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در بین سایر بخش‌های تورمی، تورم بخش فرهنگی از ۲.۸ درصد به ۲.۳ درصد و بخش رستوران و هتل داری از ۲.۵ درصد به ۲.۳ درصد کاهش یافته است.

هسته تورمی که تورم بخش انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای قیمت در آنها در نظر نمی‌گیرد در ماه اوت به ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرده است. متوسط نرخ تورم نروژ در بازه زمانی ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۴.۵۸ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ژوئن ۱۹۵۱ با ۱۸.۹ درصد و کمترین تورم نیز مربوط به ژانویه ۲۰۰۴ با منفی ۱.۸ درصد بوده است.

از سوی دیگر نرخ تورم در دیگر کشور اروپای شمالی یعنی دانمارک نیز در سطح پایینی باقی مانده است و تورم سالانه این کشور تا پایان ماه اوت بدون تغییر نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۰.۴ درصد رسیده است.

این نرخ تورم که پایین‌ترین نرخ تورمی دانمارک از نوامبر سال ۲۰۱۶ تاکنون محسوب می‌شود بیش از همه تحت تأثیر کاهش نرخ تورم بخش لباس و کفش قرار گرفته است که تورم آن از منفی ۲.۹ درصد در ماه ژوئیه به منفی ۳.۲  درصد در ماه ژوئیه تقلیل پیدا کرده است. نرخ در بخش رستوران و هتلداری از منفی ۳.۵ درصد به منفی ۱.۲ درصد رسیده است. در بخش حمل و نقل و لوزام منزل نیز نرخ تورم و به ترتیب معادل منفی ۰.۴ درصد و منفی ۰.۵ درصد بوده است.

نرخ تورم ماهانه در دانمارک نیز بدون تغییر نسبت به ماه قبل و معادل منفی ۰.۴ درصد بوده است. متوسط نرخ تورم دانمارک در بازه زمانی ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۸۷ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ژوئن ۱۹۸۱ با ۱۳ درصد و کمترین تورم نیز مربوط به ژانویه ۲۰۱۵ با منفی ۰.۱ درصد بوده است.