۰ نفر

رئیس سازمان شیلات مطرح کرد:

صیادان بی‌هویت «ترال»

۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۵:۳۵
کد خبر: 379265
صیادان بی‌هویت «ترال»

با اینکه صیدهای غیرمجاز در آب‌های جنوبی کشور به حضور شناورها یا صیادان چینی نسبت داده می‌شود اما نبی‌الله خون‌میرزایی، رئیس سازمان شیلات تأکید می‌کند صیادان یا شناورهایی که در آب‌های جنوبی تخلف می‌کنند خارجی نیستند بلکه شناورهایی ایرانی هستند که از هیچ دستگاهی مجوز صید ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، ابتدای سال 97 بود که موضوع تخلف شناورهایی در خلیج فارس و دریای عمان رسانه ای شد که گفته می‌شد «کشتی‌های چینی خلیج فارس را جارو می‌کنند.» انتقادها بیشتر به انجام تخلف در صید ترال بود.

 ترال روشی از ماهیگیری است که در آن صیادان به وسیله کشیدن تور در آب توسط یک یا چند شناور، ماهیگیری می‌کنند. صید ترال در آب‌های سرزمینی تا محدوده ۲۵ مایلی سواحل ممنوع است.

رئیس سازمان شیلات در خصوص تخلف رخ داده در صید ترال می‌گوید: ترال یک نوع روش صید است که شامل صید ترال سطحی، میانی و کف می‌شود. به‌عنوان مثال، برای صید فانوس ماهیان روش صید مطابق ضوابط صید میان آب است که ستون وسط آب را ترال می‌کند اما در ارتباط با گونه‌های کف زیانی مانند میگو روش صید، تِرال کف است. برای صید بعضی از آبزیان روش مرسوم و متعارف ترال است منتها چشمه تور متناسب با صید هدف تنظیم می‌شود. زمان صید متناسب با برنامه سازمان شیلات است و بهره بردار و جامعه صیادی مکلف به رعایت ضوابط است. جامعه صیادی مجازی که از سازمان شیلات مجوز دارد ضوابط را تا حد زیادی رعایت می‌کند.

متخلفان خارجی؟

در گزارش‌های متعددی اعلام شده است کشتی‌های ترال یا صیادان این کشتی‌ها ایرانی نیستند و چینی‌ها هستند که در آب‌های ایران در صید دست به تخلف می‌زنند.

تخلف در صید ترال  اینگونه است که تورهای صنعتی هزاران کیلوگرم ماهی صید می‌کنند که بخشی از آنها صید ضمنی (مثل دلفین، نهنگ، ستاره دریایی) است، علاوه بر این صید ترال به بستر دریا و همچنین مرجان‌های کف دریا آسیب می‌زند.

اما رئیس سازمان شیلات تأکید می‌کند متخلفان صیادی دریای جنوب خارجی نیستند. خون میرزایی تخلفات را این‌گونه توضیح می‌دهد که «یگان حفاظت ما با کنترلی که می‌کند تخلفات را گزارش می‌کند و این گزارش‌ها در کمیسیون‌های مربوطه در سازمان شیلات مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

تخلف داریم

خون میرزایی مشکل اصلی را «صیادان» و «افراد بی‌هویتی» نام می‌برد که «نه تنها عضو جامعه صیادی سازمان شیلات نیستند بلکه اصولاً تحت کنترل هیچ جا نیستند و مشغول فعالیت در عرصه دریا هستند، تخلف آنها بسیار بسیار گسترده‌تر از جامعه صیادی مجاز است.»

به‌ گفته رئیس سازمان شیلات «جامعه صیادی مجاز اگر تخلفی می‌کند در کمیسیون تخلفات صیادی با آن برخورد می‌شود ولی آنهایی که مجوزی از ما ندارند برخورد ما با آنها به این صورت است که متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم. ما نمی‌توانیم مجوز صید آنها را باطل کنیم چون مجوزی از ما ندارند.»

اما رئیس سازمان شیلات در خصوص برخورد قضایی با متخلفان و بازدارندگی این برخوردها می‌گوید: «برخوردها تا به امروز بازدارنده نبوده است.»

در پاسخ به این سؤال که صیادان محلی شکایت دارند که حمایت شیلات از ماهیگیری صنعتی موجب تخلفات گسترده است، می‌گوید: «متولیان بخش دریا شامل دریابانی، مرزبانی دریایی، نیروی دریایی سپاه و... هستند که باید از ورود شناورهای بدون هویتی که مجوز صیادی ندارند و ادوات صید در اختیار دارند، به دریا جلوگیری کنند. این شناورها و صیادان اصلاً خارجی نیستند.»

گفته می‌شود که از سال90 شیلات به‌ صیادهای چینی و چند کشور دیگر اجازه داده در آب‌های کشور ماهیگیری صنعتی کنند و این اجازه موجب کسادی کار صیادان داخلی شده است. رئیس سازمان شیلات در این باره می‌گوید: «هر کسی که می‌خواهد وارد دریا شود باید مجوزی از یک دستگاه ذیربط داشته باشد. ورود به دریا یا به قصد تجارت است یا به قصد صید یا به قصد تفریح و... اما ورود به دریا حتماً باید با مجوز باشد. مشکل ما شناورهای صیادی غیرمجازی هستند که هویت ندارند و در دریا صید می‌کنند و انواع تخلفات را می‌کنند. ابزار بازدارنده ما معرفی آنها به دستگاه قضایی است که برخوردها تا حالا بازدارنده نبوده است.»

صید ترال یا همان صید صنعتی که با تورهای بزرگ انجام می‌شود، معیشت صیادان محلی را که به روش سنتی و با قفس اقدام به ماهیگیری می‌کنند به خطر انداخته است. در صید ترال صیادان بیشتر به‌دنبال صید فانوس ماهیان هستند که با تبدیل کردن آنها به پودر ماهی، پودر را به منظور غذای آبزیان پرورشی می‌فروشند. نیروی دریایی سپاه اعلام کرده است «از آنجایی که ۸۰ درصد مردم ساحل‌نشین درآمد خود را از راه دریا به دست می‌آورند، سپاه به هیچ کشتی داخلی و خارجی اجازه صید ترال نخواهد داد.»