۰ نفر

سپاه 7 کشتی صید غیرقانونی را توقیف کرد

۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 378736
سپاه 7 کشتی صید غیرقانونی را توقیف کرد

گویا همچنان صید غیرمجاز توسط کشتی‌هایی که به چینی شهرت یافته‌اند، ادامه دارد. باوجود وعده‌های نبی‌الله خون‌میرزایی، رئیس سازمان شیلات ایران برای مقابله با صید غیرمجاز کشتی‌هایی که مجوز صید فانوس‌ماهیان در آب‌های 200متری را دریافت کرده‌اند، همچنان اخباری درباره توقیف این کشتی‌ها توسط سپاه منتشر می‌شود.

دیروز، بر اساس اخباری که روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت، سپاه هفت کشتی دیگر چینی را به دلیل صید غیرقانونی توقیف کرد. ارسلان قاسمی، مدیرعامل اتحادیه آبزیان  عنوان می‌کند: وزارت جهاد کشاورزی تلاش زیادی کرد که به هر قیمتی فعالیت کشتی‌های چینی را با حذف ارز چهارهزارو 200 تومانی برای واردات پودرماهی توجیه‌پذیر کند. اما از آنجا که این کشتی‌ها تکنولوژی قدیمی داشتند و نمی‌توانستند صید صنعتی کنند، بازهم صید فانوس‌ماهیان برایشان اقتصادی نبود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، نبی‌الله خون‌میرزایی در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت وعده داد که به‌زودی یگان حفاظت شیلات ایران تجهیز می‌شود تا راحت‌تر بتواند با تخلفات کشتی‌هایی که مجوز صید فانوس‌ماهیان را دریافت کرده‌اند، مقابله کند. رئیس سازمان شیلات ایران معتقد است که در آب‌های جنوب ایران ذخایر زیادی از فانوس‌ماهیان وجود دارد که این ذخایر بین ایران و عمان مشترک است. درحال‌حاضر حجم کمی از این ذخایر برداشت می‌شود و برای رسیدن به حجم مجاز اعلام‌شده توسط مراجع تحقیقاتی، امکان توسعه ناوگان صید فانوس‌ماهیان هم وجود دارد. در‌حالی‌که سازمان شیلات ایران چنین ادعایی را مطرح می‌کند، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی، خبر از کاهش ذخایر آبزیان جنوب می‌دهد. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، به دلیل فعالیت کشتی‌هایی که به چینی شهرت یافته‌اند، حجم ذخایر ماهیان تجاری آب‌های جنوب کاهش یافته است. اگرچه رئیس سازمان شیلات ایران می‌گوید تمام کشتی‌های صید فانوس‌ماهیان مجهز به سیستم ردیاب هستند تا مکان آنها رصد شود و در زمان مقتضی با تخلفات آنها برخورد شود اما چه عاملی باعث می‌شود که با تخلفات این کشتی‌ها برخورد نشود و هرازچندگاهی خبرهایی درباره ورود سپاه و توقیف این کشتی‌ها روی خروجی رسانه‌ها قرار گیرد؟

‌توقیف 7 کشتی

بر اساس خبری که رسانه‌های مختلف آن را بازتاب داده‌اند، نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای از توقیف هفت فروند کشتی صیادی ترال توسط یگان شناوری پایگاه امامت نیروی دریایی سپاه در منطقه جاسک خبر داده است. روابط عمومی نیروی دریایی سپاه اعلام کرده است که هفت فروند شناور صیادی ترال که 24 خدمه آن خارجی هستند، شامگاه سه‌شنبه به دلیل رعایت‌نکردن فاصله مجاز از ساحل برای صیادی و تخلف صید آبزیان، توسط شناورهای نیروی دریایی سپاه توقیف و به‌منظور ادامه روند رسیدگی به پرونده تخلف، تحویل مقامات قضائی شدند. در اطلاعیه سپاه آمده است: شناورهای توقیف‌شده 222 تن انواع آبزیان را صید کرده‌اند. نیروی دریایی سپاه با راه‌اندازی بسیج دریایی و گشت‌های شناوری با هرگونه تخلف در حوزه صیادی که معیشت و زندگی مردم منطقه را با چالش و مشکل مواجه کند، با جدیت برخورد می‌کند.

‌ورود دستگاه‌های حاکمیتی به دلیل تعلل شیلات

بدون شک یکی از وظایف اصلی یگان حفاظت سازمان شیلات ایران مقابله با تخلفات در حوزه صیادی و انجام صید قاچاق است اما در‌حال‌حاضر، گویا نیروهای سپاه جایگزین یگان حفاظت شیلات ایران شده‌اند. ارسلان قاسمی، مدیرعامل اتحادیه آبزیان دراین‌باره می‌گوید: به اعتقاد من سپاه درست عمل می‌کند. یکی از دلایل ورود سپاه به این مسئله معیشت مردم است اما ساحل‌نشینان ما در واقع مرزبانان بی‌جیره‌ و‌ مواجب هستند، اگر مرزهای ما خالی شود، دولت چقدر باید سرمایه‌گذاری کند که پادگان بسازد؛ نیرو ببرد و مرزبانی ایجاد کند. او ادامه می‌دهد: مرزنشینان ما در جنوب کشور علاوه بر اینکه مرز را حفاظت می‌کنند، تولید اقتصادی هم می‌کنند، بنابراین سپاه باید وارد شود. منظورم فقط سپاه نیست. دستگاه‌های حاکمیتی باید وارد شوند. وقتی جهاد کشاورزی نمی‌خواهد به وظایفش عمل کند، شخص دیگری باید وارد شود.

‌کشتی‌های چینی به دنبال سوخت قاچاق

به گفته قاسمی بر اساس مجوزهای صادرشده، کشتی‌های صید فانوس‌ماهیان باید در آب‌های دور و خارج از آب‌های ساحلی در زیستگاه‌های فانوس‌ماهیان صید کنند. اما کشتی‌های حاضر در آب‌های دریای عمان به دلیل اینکه تکنولوژی‌شان قدیمی است و نمی‌توانند به صورت صنعتی صید فانوس‌ماهیان را داشته باشند، برای جبران هزینه‌ها دنبال فروش سوخت هستند یا در آب‌های ساحلی ماهیان تجاری صید می‌کنند. از اول هم هدف نانوشته این کشتی‌ها همین بوده است. او درباره اظهارات رئیس سازمان شیلات ایران درباره تقویت یگان حفاظت این سازمان می‌گوید: یگان حفاظت شیلات تقویت‌شدنی نیست. زیرا تابع استخدام و دولت و از این داستان‌هاست. اکثریت این افراد که کشتی دارند، شیلاتی‌های قدیم و جدید هستند به همین خاطر هم این سروصداها راه افتاده است.

‌حذف ارز 4200‌تومانی واردات پودر ماهی برای حفظ کشتی‌های چینی

مدیرعامل اتحادیه آبزیان عنوان می‌کند: وزارت جهاد کشاورزی در یک اقدام بی‌سروصدا تلاش کرد تا کشتی‌های چینی را در آب‌های جنوب نگه دارد. پودر ماهی یکی از نهاده‌های تولید آبزیان است. این وزارتخانه بی‌سروصدا ارز چهارهزارو 200 تومانی آن را قطع و واردات آن را مشمول دریافت ارز نیمایی کرد. با این شیوه قیمت پودر ماهی بالا می‌رفت و برای کشتی‌ها این توجیه را فراهم می‌کرد که فانوس ماهیان را داخل بفروشند و بگویند این صید توجیه اقتصادی دارد. در حالی که برای تخم چشم ‌‌زده ماهی قزل‌آلا چون رانت دارد، هنوز ارز چهارهزارو 200 تومانی می‌دهند.

او ادامه می‌دهد: اینکه چه کالایی ارز چهارهزارو 200 تومانی دریافت کند و چه کالایی ارز نیمایی بگیرد، تابع وضعیت اقتصاد نیست؛ تابع رانت‌هایی است که ایجاد می‌کند. این مسئله درباره همه کالاها تعمیم ندارد و درباره دو، سه قلمی که ما با آن سروکار داریم، این سخنان را مطرح می‌کنم. قاسمی تأکید می‌کند: با وجود همه حمایت‌هایی که از  تجارت این کشتی‌ها شد، صید فانوس‌ماهیان برای این کشتی‌ها توجیه نداشت و نتوانستند رویه خود را درست کنند. زیرا تکنولوژی این کشتی‌ها قدیمی بود و به درد این کار نمی‌خورد. آقایان به نام فانوس‌ماهیان سراغ ماهیان صنعتی رفتند و این رویه آسیب جدی به زندگی صیادان ما می‌زند.

‌شیلات محل کشتی‌های صیادی را کنترل می‌کند

عبدالرسول سنتی مدیرعامل تعاونی صدف‌آوران بوکسرجاسک نیز  از کاهش میزان تخلفات کشتی‌های چینی در آب‌های جنوبی کشور خبر می‌دهد. او می‌گوید: چندوقتی است که کشتی‌های صیادی در مسیر خودشان یعنی در عمق 200 متر به بالا صید می‌کردند. گفته می‌شود کشتی‌هایی که سپاه گرفته است، کار ترال انجام می‌دادند. شب سه‌شنبه هم خودم دیدم که چند کشتی را توقیف کرده و چند کشتی به ساحل آورده بودند. سنتی ادامه می‌دهد: این کشتی‌ها باید فانوس‌ماهی از عمق 200 متر به بالا صید کنند. چندوقتی است ساحل نیامده است. شاید شب‌ها صید می‌کردند. چندوقتی است که روزها صیادان، آنها را نمی‌بینند.

او درباره سرنوشت بار کشتی‌های توقیف‌شده عنوان می‌کند: سرنوشت بار این کشتی‎ها بستگی به نظر قاضی دارد. این کشتی‌ها یک دستگاه ردیاب دارند و با شیلات مرکز هم هماهنگ هستند. اگر صید خلاف انجام دهند، مرکز و تهران هم در جریان قرار می‌گیرد زیرا از طریق سیستم در تهران آنها را کنترل می‌کنند. مدیرعامل تعاونی صدف‌آوران بوکسرجاسک درباره عملکرد یگان حفاظت سازمان شیلات ایران یادآور می‌شود: یگان حفاظت شیلات ایران ضعیف است. فقط یک گلف (کشتی) دریایی دارد. حوزه تحت نظر جهاد هم خیلی بزرگ است. حدود 500 کیلومتر نوار ساحلی دارد و با یک گلف کنترل نوار ساحلی خیلی کار سختی است. اگر دو تا سه گلف دریایی داشتند، می‌شد این تخلفات را کنترل کرد. در حالی که یگان در حال حاضر فقط یک قایق دارد.