۰ نفر

سیل اخیر بیش از ۳۵هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد کرد

۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۴۰
کد خبر: 378301
سیل اخیر بیش از ۳۵هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد کرد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: سیل امسال در کشور بیش از ۳۵هزار میلیارد تومان به تأسیسات زیربنایی و بخش کشاورزی و ابنیه کشور خسارت زده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، اسماعیل نجار روز سه شنبه در همایش ملی تخصصی درس آموخته‌ها، تجربیات، فرصت‌ها، چالش‌ها و تهدیدات سیل اخیر که با حضور مدیران کل مدیریت بحران استان‌ها در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: سال بسیار پر زحمت و پرکاری داشتیم، ساماندهی حوادث بسیار مهم بود که با کمک همه مدیران استان‌ها توانستیم مشکلات را کم کنیم و خسارت‌ها را کاهش دهیم.

وی افزود: قانون مدیریت بحران پس از ۵۰ سال تصویب شد و رئیس جمهور آن را ابلاغ کرد و برای اجرایی شدن آن مهیا شده‌ایم.

نجار بیان کرد: مدیران استان‌ها باید هم ظرفیت قانونی و هم اقدامات را بدانند که در چه شرایطی است و از اختیارات قانونی برای کاهش خسارت‌ها بخوبی بهره برداری کنند زیرا اگر قانون جامع مدیریت بحران بخوبی اجرا شده و دستورالعمل‌های خوبی نوشته شود بسیاری از این مشکلات حل می‌شود.

وی گفت: جایگاه مدیریت بحران بسیار مهم است و امسال وقتی کشور درگیر بحران سیل شد اهمیت حضور و توان مدیران ارزیابی شد.

نجار یادآور شد: استفاده از امکانات بخش خصوصی، برخورد با متخلفان و مدیران ضعیف و تأمین امکانات لازم در قانون دیده شده و می‌تواند بسیاری از نیازهای ما را تأمین کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: در گذشته هر کارمندی ناتوان بود و جایی برایش نداشتند به روابط عمومی هدایت می‌شد اما بعد که دیدند جای مهمی در این کار تجدید نظر شد و در این زمینه یک زمان هم هر فردی که اضافه بود وی را به مدیریت بحران منتقل می‌کردند اما بعد از حوادث غیرمترقبه که رخ داد و کشور را دچار چالش کرد بسیاری از مسئولان متوجه شدند مدیریت بحران
جای کلیدی و مهم است.
وی بیان کرد: مدیریت بحران فقط ما نیستیم و مردم اساس کار هستند و باید دانست از ساخت یک خانه ایمن گرفته تا اقدامات پیشگیرانه نوع ساخت منازل و ادارات، مهندسان ناظر و مصالح و کیفیت ساخت مهم است.

نجار تصریح کرد: در سر پل ذهاب برخی خانه‌ها هیچ آسیبی ندید و باید آن را بررسی کنیم و علت را جویا شویم و در این میان لازم است جایگاه فنی و حرفه‌ای در آموزش، تولید مصالح مرغوب، نظارت بر ساخت توسط نظام مهندسی، جایگاه شهرداری‌ها در دادن مجوز را مورد توجه و دقت قرار دهیم و بدانیم اساس کار در مدیریت بحران فقط مردم است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور یادآور شد: وقتی یک بی احتیاطی توسط مردم موجب می‌شود جنگل‌ها و مراتع دچار حریق شده و نابود شود باید آموزش مردم را جدی بگیریم و بدانیم همه دستگاه‌ها در زمان بحران مسئولیت دارند و باید کمک مؤثر در حوادث باشند.

تجاوز به حریم رودخانه‌ها نگران کننده است

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۱۴۷ هزار کیلومتر رودخانه در کشور داریم که چون مطالعات سیلاب رودخانه‌ها ۲۵ ساله است نتوانسته‌ایم مدیریت منطقی در این زمینه داشته باشیم.

نجار اضافه کرد: در کشکان پلدختر بازگشت ۵۰۰ ساله آب رودخانه را داشتیم و امروز فقط ما باید جوابگو باشیم و چون گاهی برخی رسانه‌ها دانش تخصصی کار را ندارند سوالاتی را مطرح می‌کنند که مرتبط نیست و همه مشکلات را فقط از مدیریت بحران جست و جو می‌کنند که منطقی نیست.

وی اظهار داشت: مگر می‌شود پس از وقوع یک حادثه مانند سیل و زلزله از مسئولیت کارگر، ناظر ساختمان، دستگاه‌های مرتبط و تولید کننده مصالح که غفلت کرده و حادثه آفریده غفلت کنیم و تنها یک نهاد را مقصر بدانیم در حالی که همه ما مانند یک حلقه زنجیر هستیم که باید احساس مسئولیت کرده و درست عمل کنیم.

نجار در خصوص انتقاد رسانه‌ها در خصوص حضور مدیر بحران در حوادث گفت: قرار نیست رئیس سازمان مدیریت بحران خودش در صحنه حادثه باشد بلکه مدیریت توانمند و کارآمد و علمی لازم است تا حوادث را درست مدیریت کنیم تا خسارت‌ها کمتر شود البته زمانی که ضروری باشد حتماً وظیفه می‌دانیم در محل حوادث هم حاضر شویم و نظارت بیشتری داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه گفت: با توجه به حادثه خیز بودن کشور همه ما مسئول هستیم و باید به وظایف خود بدرستی عمل کنیم تا در زمان بحران خسارت‌ها به حداقل برسد.

وی بیان کرد: حجم آب ناشی از سیل در استان مازندران بیشتر از گلستان بود اما به دلیل موقعیت توپوگرافی منطقه آب جاری شده در مازندران در مدت سه روز و سریع‌تر به دریا منتقل شد و آسیب‌ها کمتر بود اما در گرگان و آق قلا به دلیل خشکسالی ممتد ۱۸ ساله و کاسه‌ای بودن منطقه تخلیه آب طول کشید.

نجار اضافه کرد: ما پاسخ محور هستیم نه ریسک محور به همین دلیل باید همکاری‌های همه جانبه را در دستور کار قرار دهیم.

۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت سیل در کشور

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص میزان خسارات وارد شده ناشی ازسیل گفت: در اثر سیل امسال بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت به تأسیسات زیربنایی، ابنیه، مزارع کشاورزی و منازل وارد شد.

وی در خصوص اهداف برگزاری همایش ملی تخصصی مدیریت بحران در قزوین گفت: هر حادثه یک تجربه و درس آموخته دارد که حتماً باید به دیگران منتقل شود و مورد استفاده قرار گیرد تا هزینه‌های مدیریت کمتر شود و این همایش در این راستا برگزار شده است.

نجار اضافه کرد: در سیل اخیر ۷۶ نفر جان خود را از دست دادند که چند نفر در اثر صاعقه و تعدادی در واژگونی قایق بود و فقط ۲۱ نفر به دلیل سو مدیریت در شیراز جان باختند که اگر مسیر عبور رودخانه مسدود نشده و به پارک تبدیل نمی‌شد یک سوم کشته‌ها کمتر می‌شد.

برآورد خسارات واقعی نیست

نجار در ادامه با انتقاد از وضعیت برآورد خسارات در استان‌ها گفت: به نظر می‌رسد برخی مدیران برای دریافت اعتبارات بیشتر گزارش‌هایی از خسارت‌های سیل داده‌اند که برخی واقعی نیست و ما هم انتظار داریم با در نظر گرفتن مشکلات مالی دولت در این زمینه دقت بیشتری کنند تا بتوانیم با توزیع عادلانه منابع مالی به مشکلات رسیدگی کنیم.

وی گفت: نباید غیر منطقی آمار دهیم و انتظار تسهیلات بیشتر داشته باشیم.

نجار در خصوص ضرورت مدیریت منطقی در هنگام توزیع اقلام ضروری آسیب دیدگان، توجه به کار تیمی، جلوگیری از حضور افراد غیر متخصص در صحنه حادثه نکاتی را یادآور شد.