۰ نفر

روبان سبز در راسته خرازی‌فروشان

۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۸:۴۳
کد خبر: 378017
روبان سبز در راسته خرازی‌فروشان

شاید باورتان نشود گستره بازار خرازی‌فروشان از خرید خنزرپنزرهای زینتی و خیاطی گرفته تا انواع محصولات آرایشی، بهداشتی و اسباب بازی است؛ ملزوماتی که با وجود ظاهر کم‌اهمیت، نقشی کاربردی در تامین اقلام مورد نیاز خانوارها داشته و هنوز هم بخشی از وقت و هزینه خانم‌های خانه‌دار به‌خصوص کسانی که دستی بر آتش دوخت و دوز و تزیینات دارند، صرف خرید این اقلام می‌شود.

  اما این بازار نیز همانند اغلب بازارهای کالایی با نوسان نرخ ارز و مشکلات ناشی از واردات و تامین جنس دست و پنجه نرم می‌کند. با وجود این فعالان صنفی از بهبود شرایط و کاهش قیمت‌ها پس از ترخیص کالاهای دپو‌شده در گمرک و ثبات نسبی نرخ ارز در یکی دو‌ ماه گذشته خبر می‌دهند.

خنزرپنزرهای قاچاق

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، رئیس اتحادیه خرازی‌فروشان اعلام کرد بازار خرازی با کمبود جنس مواجه بود اما با ترخیص کالاهای دپوشده از گمرک و کاهش نرخ ارز، قیمت‌ها نسبت به یک تا 2‌ماه پیش 20تا 25درصد کاهش داشته و اوضاع بازار عادی است. به‌عنوان مثال کمبود دوک خیاطی 5هزار یاردی پلی‌استر، موجب افزایش قیمت آن به هر عدد 13 تا 14تومان شده بود که اکنون به 8تا 9هزار تومان کاهش یافته است. با وجود این حسین دکمه‌چی تأکید می‌کند ثبات بازار و قیمت برخی اقلام خرازی مانند سنجاق، سوزن، متر خیاطی، انواع زیپ، لایی و دکمه که در ایران تولید نمی‌شوند، در گرو واردات است زیرا کمبود جنس در بهار امسال به افزایش عرضه کالاهای غیراستاندارد و قاچاق این اقلام با اتوبوس یا از طریق کولبری منجر شده است.

بازارداغ روزهای سرد

همانند بسیاری از بازارها، بازار خرازی‌‌فروشان نیز فصلی است و بخشی از رکود کنونی بازار این اقلام، ناشی از توجه بیشتر مردم به خرید نوشت‌افزار با نزدیکی به بازگشایی مدارس و کاهش تقاضا در آستانه ماه‌های محرم و صفر است. با این روند از نیمه‌دوم سال بازار خرازی‌فروشان گرم‌تر می‌شود و مشتریان نیز درصورت مناسب بودن قیمت و آرامش بازار، ترسی از خرید این اقلام ندارند. به گفته این فعال صنفی، امسال ممنوعیت واردات و گرانی ارز موجب کمبود و افزایش قیمت اقلام خرازی به‌خصوص کالاهای خارجی نسبت به سال گذشته شده است؛ عاملی که به همراه احتیاط مشتریان در خرید به رکود نسبی بازار دامن زده است. ثبت سفارش برای واردات اقلام خرازی با ارز آزاد نیز از طریق معرفی واردکنندگان و واحدهای صنفی دارای پروانه کسب از اتحادیه به سازمان‌های صنعت صورت می‌گیرد.

حسین دکمه‌چی

رئیس اتحادیه خرازی‌فروشان:

 کمبود جنس در بهار امسال به افزایش عرضه کالاهای غیراستاندارد و قاچاق این اقلام با اتوبوس یا از طریق کولبری منجر شد

سوزن‌ ‌و سنجاق‌ وارداتی

 مشکلات تامین مواداولیه و نقدینگی مورد نیاز تولید‌کنندگان و تولید انحصاری برخی اقلام خرازی مانند سوزن در چین موجب شده تا سهم کالاهای وارداتی خرازی در بازار ایران به  70درصد برسد و هنوز هم کارخانه داخلی قادر به تولید قیچی، سوزن، سنجاق، لوازم تور و ... نیستند. حتی در برخی اقلام مانند انواع زیپ نیز میزان تولید داخل تکاپوی نیاز بازار را نمی‌کند و عرضه‌کنندگان ناچار به تامین کسری بازار از طریق واردات هستند. بررسی قیمت و کیفیت اقلام خرازی بر عهده اتحادیه ذی‌ربط است و اگر مشتریان در این زمینه مشکلی دارند می‌توانند از طریق تماس با سامانه 124یا با ارائه فاکتور خرید به اتحادیه منعکس کنند تا در کارگروه مربوط به این شکایت‌ها رسیدگی  و نتیجه آن اعلام شود.

نبض بازار

مشکلات تامین مواداولیه و نقدینگی مورد نیاز تولید‌کنندگان و تولید انحصاری برخی اقلام خرازی مانند سوزن در چین موجب‌شده سهم کالاهای وارداتی خرازی در بازار ایران 70درصد برسد هنوز هم کارخانه‌های داخلی قادر به تولید قیچی، سوزن، سنجاق، لوازم تور و ...  نیستند

افت قیمت

کمبود دوک خیاطی 5هزار یاردی پلی‌استر، موجب  افزایش قیمت آن به هر عدد 13 تا 14هزارتومان شده بود که اکنون به 8تا 9هزار تومان کاهش یافته است