۰ نفر

نقش ارتقای مهارت کسب و کار در کاهش آسیب‌های اجتماعی

۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰
کد خبر: 377384
نقش ارتقای مهارت کسب و کار در کاهش آسیب‌های اجتماعی

در شرایطی که موضوع آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های برآمده از فقر، بیکاری و اعتیاد و...در راس مشکلات موجود در کشورمان قرار دارد؛ واقعیات آماری نشان می‌دهد که درصد بالایی از زندانیان به‌دلیل نداشتن شغل و بیکاری به اعمال خلاف و بزهکاری روی آورده‌اند، الگویی که نشان می‌دهد کسب درآمد و داشتن شغل در کاهش آسیب‌های اجتماعی و انحراف در جامعه تاثیر بسیار زیادی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، براساس اعلام کارشناسان نرخ بازگشت مجدد زندانیان آزاد شده‌ای که در دوران محکومیت مهارت خاصی را در حوزه کسب و کار کسب کرده‌اند و بعد از آزادی نیز با استفاده از تسهیلات خوداشتغالی زیربنای یک کار و کاسبی آبرومند را پیریزی کرده‌اند، کمتر از 2درصد است؛ اعداد و ارقامی که نشان‌دهنده نقش موثر داشتن شغل در کاهش آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌های برخاسته از فقر است. بر این اساس است که اداره کل زندان‌ها و سازمان فنی و حرفه‌ای با هدف آموزش مهارت به مددجویان زندان‌های کشور، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای می‌کنند تا با تزریق مهارت‌های متنوع مرتبط با کسب و کار به زندانیان آنان را برای بازگشت به فضای متعادل حرفه‌ای در جامعه مدد می‌رسانند. بر اساس این مدل اجرایی، مددجویان پس از کسب آموزش کسب و کار و دریافت گواهینامه مهارت و بعد از پایان دوره محکومیت‌شان، با هدف ایجاد شغل و کسب درآمد، تسهیلات اشتغالزایی از زندان‌های مربوطه دریافت می‌کنند تا شانس خود را برای بازگشت به جامعه و پیریزی یک کسب و کار آبرومند امتحان کنند. آمارهای مستند هم نشان می‌دهد که یک چنین برنامه‌ای تا حد زیادی به مددجویان برای داشتن یک زندگی آرام با امکانات حداقلی کمک می‌کند و بیش از 98 درصد مددجویانی که موفق به اخذ مهارتی در زندان شده‌اند و تسهیلات ویژه کسب و کار دریافت کرده اند؛ دیگر میلی به بزهکاری و خلاف نداشته‌اند.

   استفاده بهینه از ظرفیت‌های مهارتی زندانیان

روایتی که مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان اصفهان از فعالیت‌های مرتبط با کسب و کار در استان اصفهان ارایه می‌کند ابعاد تازه‌ای از تلاش زندانیان را برای بهبود شاخص‌های رشد فردی و جمعی زندانیان ارایه می‌کند. تلاشی که نه تنها به فرد برای بازگشت به اجتماع کمک می‌کند بلکه به سایر زندانیان در بند نیز مساعدت می‌رساند. احمدی با بیان اینکه بیش از هزار زندانی در زندان‌های استان در بخش تولید صنایع دستی مشغول به کار هستند، گفت: پارسال ٧٠ زندانی با سود حاصل از فروش این محصولات از زندان آزاد شده‌اند.مرتضی محمدی در ادامه می‌افزاید: هزار قلم جنس تولیدی زندانیان استان اصفهان در نمایشگاه صنایع دستی عرضه شده است که حاصل کار دست بیش از هزار زندانی است.مدیربنیاد تعاون زندانیان استان اصفهان اظهارداشت: ٢ هزار و پانصد اشتغال مولد در اصفهان داریم؛ فعالیت‌های صنایع دستی زندانیان استان اصفهان شامل فیزوره‌کوبی، میناکاری، خاتم‌کاری، پرداخت روی مس، سفال، چوب و چرم و منبت کاری می‌شود.

محمدی از اشتغال سه هزار زندانی در زندان‌های استان به اشتغال نشسته خبر داد و اظهار داشت: منجوق دوزی، تسبیح‌سازی، بافتنی و منبت کاری از جمله فعالیت‌های زندانیان است. این زندانیان ماهیانه از ٥٠ هزار تا ٢ میلیون تومان حقوق می‌گیرند.محمدی تصریح کرد: مواد اولیه و استادکار دراختیار زندانیان می‌گذاریم و برای نشان دادن صنایع دستی تولیدی مددجویان نیاز به غرفه دایمی داریم.مدیربنیاد تعاون زندانیان استان اصفهان خاطرنشان کرد: اگر مکان و فضای کافی در اختیار داشته باشیم، ظرفیت اشتغال دست‌کم ٤ هزار زندانی را داریم.محمدی با بیان اینکه ٣٠٠ زن زندانی در زندان‌های استان اصفهان تحمل کیفر می‌کنند، گفت: نیمی از این افراد در واحد اشتغال کار می‌کنند و ظرفیت اشتغال 100 درصد آنان توسط بنیاد تعاون زندانیان وجود دارد. اگر دست کم ٥٠٠ متر غرفه دایمی در تهران در اختیار داشته باشیم می‌توانیم واسطه بسیار خوبی با بخش خصوصی، مصرف‌کنندگان و صادرات باشیم.

   افزایش اعتماد به نفس زندانیان

از سوی دیگر مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان نیز یکی از جنبه‌های مهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را افزایش اعتماد به نفس در زندانیان می‌داند و می‌گوید: تجربه ثابت کرده که افراد دارای یک مهارت شغلی، همواره از اعتماد به نفس خاصی برخوردار هستند.

سیدجمیل احمدی تاکید کرد: براین اساس، می‌توان با توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی در زندان‌ها، سبب افزایش اعتماد به نفس در این قشر از جامعه شویم.وی یادآور شد: در مراکز اصلاحی و تربیتی استان تنها به بحث فعالیت‌های حرفه آموزی و اشتغالزایی توجه نمی‌شود بلکه برنامه‌های متعددی در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی، ورزشی و عقیدتی برگزار می‌شود.

به گفته وی، این برنامه‌ها همگی مکمل یکدیگر بوده و موجب شده افرادی سالم از نظر روحی و روانی و دارای توانمندی‌های لازم به جامعه تحویل داده شوند.

احمدی با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دانایی را به توانایی تبدیل می‌کنند افزود: یکی از دلایل بیکاری در میان افراد دارای تحصیلات دانشگاهی و تکمیلی، عدم توجه به کار عملی و تبدیل دانش به عمل در دانشگاه‌ها است که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند اینگونه خلأها را پر کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان تاکید کرد: ارتقای دانش و مهارت افراد شاغل، در جهت به روز شدن آنها و آموزش افراد جویای کار از اهداف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

   پایه و اساس کاهش جرم و بزهکاری

‌عبدالمجید دراهکی مدیر‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر نیز از زاویه دیگری به بحث ورود می‌کند و با اشاره به ضرورت توسعه ارایه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به مددجویان زندان‌های استان بوشهر اظهار داشت: یکی از علل اصلی بزهکاری و جرم در جامعه، بیکاری است چرا که بسیاری از افردی که شغل ندارند به کارهای خلاف قانون روی آورده و راهی زندان می‌شوند.

وی مهارت آموزی را پایه و اساس کاهش جرم و بزهکاری در جامعه دانست و تصریح کرد: این اداره کل در راستای انجام رسالت سازمانی خود با برنامه‌ریزی و رویکرد جدید تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا با ارایه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و فراهم کردن زمینه اشتغال موجبات بازگشت و توانمندسازی زندانیان به جامعه را فراهم کند. دراهکی با تأکید بر اینکه فراگیری آموزش‌های مهارتی با ایجاد اشتغال برای زندانیان در بازگشت موثر آنان به جامعه بسیار اهمیت دارد، تاکیدکرد: تمام تلاش انجام می‌شود که تمام فرآیندهای اشتغال و حرفه آموزی مددجویان را در رشته‌های کاربردی وتخصصی در زندان‌های استان با نگاه ویژه و خاصی توسعه دهیم.وی اشتغال مولد و غیرمولد مددجویان را امری ضروری و حیاتی دانست و گفت: تمامی رشته‌های آموزشی فنی و مهارتی در زندان‌ها بر اساس سرفصل‌ها و استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اولویت آموزش‌های عملی و توسط مربیان اعزامی از اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اجرا می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری جدید در راستای توسعه مهارت‌آموزی در زندان‌های استان خبر داد و افزود: موضوع حمایت از مددجویان نیازمند فرهنگ‌سازی است و ارتباط و برخورد با آنان باید در ابعاد مختلف به صورت صحیح صورت گیرد.