۰ نفر

«خلازیر» ارزانتر از همه‌جا

۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۳۴
کد خبر: 377068
«خلازیر» ارزانتر از همه‌جا

بی‌قواره و به هم ریخته است. جایی در دل زمین بی‌آب و علف که هیچ شباهتی به بازار ندارد، بساط کرده‌اند؛ بساطی ‌شلخته و در هم ریخته که هیچ چیزش به بازارهایی که دیده‌ام، شباهت ندارد. این‌جا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود. هر چیزی ‌که فکرش را بکنید؛ از کابینت آشپزخانه گرفته تا کابل‎ OTG ‎و حتی گرامافون‌های قدیمی.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، فروشندگان بومی‌های خلازیر هستند و ‌آنها هم هیچ شباهتی به فروشندگان شسته و رفته ندارند. خیلی‌هایشان با دمپایی و لباس خانگی پای بساط‌ها ایستاده‌اند. این‌جا، جایی ‌حواشی عبدل‌آباد تهران است؛ بازار دست دوم‌فروش‌ها. بساطی‌ها می‌گویند فروش خوبی داشتیم و ما راضی و مشتری هم راضی، اما شهرداری این‌جا را روی سرمان خراب کرد و ما هم ‌درستش نکردیم! همین‌جوری شلخته روی زمین‌ بساط را رها کردیم‌ ولی مشتری هنوز هم با جان و دل می‌آید. فروشندگان می‌‌گویند ما کلاهبردار نیستیم که گران بفروشیم. مشتری راضی است و رزق و روزی ما هم می‌رسد‎.

دست دوم در حد نو‎!‎

عبدل‌آباد… نعمت‌آباد… بازار خلازیر… این‌جا خیابانی دراندشت است که گویا هیچ سکونتگاه دایمی ندارد و هرچه هست بساط ‌شلخته ‌فروشندگان است و اجناس درهم و برهم‌شان. خودشان می‌گویند این روزها که دست مردم خالی است، مشتریان‌شان زیاد است و مردم بیشتر از قبل سراغ جنس دست دوم و ‌استوک را می‌گیرند‎. البته استوک‌شان هم آنچنان استوک نیست! و در میان حجم انبوه کالاهای در هم ریخته می‌توان اجناسی را پیدا کرد که دست دوم ‌بودن‌شان به راحتی قابل تشخیص نیست‎.

اینجا همه چیز پیدا می‌شود از مبل و کابینت گرفته تا سیسمونی و اسباب‌بازی اما جنس‌های غالب این بازار مبل و کابینت است و ‌بعد از آن لوازم خانگی که یخچال و ماشین لباسشویی جزو اجناس عمده‌شان است‎. نخستین بساط مبل‌فروشی را که می‌بینم، شگفت‌زده می‌شوم.‌ تشخیص دست دوم بودن مبل‌ها خیلی سخت است و برای اطمینان ‌خاطر از فروشنده می‌پرسم استوک‌اند؟ و او سری به نشانه جواب مثبت تکان می‌دهد و می‌پرسد اولین‌بار است که به این‌جا می‌‌آیید؟

قیمت مبل‌های استیلی که به نمایش گذاشته را می‌پرسم و او می‌گوید: «یک‌میلیون و 900‌هزار تومان. اگر ارزان‌تر هم ‌بخواهید داریم. اما هر کجا بگردید این مدل را پیدا نمی‌کنید. آن هم مبل استیل گل فرحی چوب راشی پارچه یزدی! اگر جنس نو همین را بخواهید بخرید، دست‌کم باید 9‌میلیون تومان هزینه کنید.» جنس را کمی زیر و رو می‌کنم تا ایرادش را پیدا کنم، ‌ترکی روی میز افتاده که اگر آن نبود قیمت این سرویس مبل بالاتر می‌رفت.

گرانی به نفع هیچ‌کس نبود

اگر خلازیر شهره به استوک‌فروشی نبود، بی‌شک فروشگاه‌های مبلمانش هیچ کم از یافت‌آباد نداشت و اصلا دست دوم بودنشان ‌مشخص نمی‌شد‎.

خودشان می‌گویند اگر مزاحمت‌های گاه و بیگاه شهرداری نبود، بازارمان خوب و بی‌ایراد است! گویا شهرداری زیر بار این نابسامانی و ‌بی‌نظمی نمی‌رود و فروشندگان هم که حاضر نیستند بازار داغ و پر و پیمان‌شان را از دست بدهند‎.

از طرفی، مشتری‌ها هم خلازیر را به دلیل تخفیف‌های بالا و جنس‌های ارزانش دوست دارند‎. درست است که افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید، مشتری را زیادتر کرده است، اما آنها هم از تورم بالا دل خوشی ندارند. ‌محمد که مردی نسبتا سالخورده با موهای جوگندمی است و مغازه مبل‌فروشی دارد می‌گوید: «گرانی تنها برای مردم ‌ضرر نداشت بلکه پدر تولیدکنندگان را هم درآورد.» او ادامه می‌دهد: «درحال حاضر پارچه متری 7-8‌هزار تومان به متری 40 -50‌هزار تومان رسیده است. فقط هم این نیست. بخش ‌زیادی از مشتریانمان را به واسطه همین گرانی‌ها از دست داده‌ایم و سود 200 هزارتومانی‌مان به 50‌هزار تومان رسیده است‎.»

بازار دست دوم فروشان خلازیر

بعد از مکثی کوتاه به یکی از مدل‌های مبل که برای فروش گذاشته است، اشاره می‌کند و می‌گوید: «این مبل خوبی است که ما ‌تشک‌های پشتی و روکش آن را تغییر داده‌ایم. 900هزار تومان بیشتر قیمت ندارد، در صورتی که همین مبل را اگر از یافت‌آباد بخرید، دست‌کم باید 3‌میلیون تومان هزینه کنید. الان کم‌کیفیت‌ترین مبل‌ها 3-4‌میلیون تومان قیمت دارد‎.»

لوازم خانگی نو با گارانتی و بارکد اصالت‎!‎

میان اجناس دست دوم، تک و توک اجناس کاملا نو هم پیدا می‌شود که البته گارانتی هم دارد‎! جالب است که قیمت‌های این اجناس هم نسبت به بازار امین‌حضور که قطب لوازم خانگی تهران به شمار می‌آید، ارزان‌تر است؛ به ‌عنوان مثال ماشین لباسشویی کرال در بازار 6‌میلیون و 900‌هزار تومان است، در صورتی که در خلازیر همین مدل 9 کیلویی، 5 ‌میلیون تومان بیشتر قیمت ندارد، همچنین اجاق‌گاز‌های تخت دیجینال از 450‌ تا 750 هزار تومان قیمت دارد؛ اجاق‌هایی که در امین‌‌حضور آنها را کمتر از یک‌میلیون تومان پیدا نمی‌کنید. جالب است بدانید این کالاها علاوه بر این‌که با گارانتی به مشتریان ارایه می‌شود، ‌خریدار می‌تواند با وارد کردن بارکد کالا در گوشی‌اش، از اصالت آن مطمئن شود‎. قیمت سایر وسایل و لوازمی که در خلازیر پیدا می‌شود هم به همین ترتیب است‎.

    فروشندگان می‌گویند اجناس‌شان معمولا کالاهای برگشتی کارخانجات و کارگاه‌هاست که به علت نقص در تولید یا آسیب‌های ‌جزیی هنگام حمل‌ونقل مرجوع شده است. برخی لوازم مانند تلویزیون و حتی تبلت‌ها، کالاهای پشت ویترینی بوده‌اند که دیگر پلمپ ‌نیست‎

اجناس خلازیر از کجا می‌آید؟‎ ‎

فروشندگان می‌گویند اجناس‌شان معمولا کالاهای برگشتی کارخانجات و کارگاه‌هاست که به علت نقص در تولید یا آسیب‌های ‌جزیی هنگام حمل‌ونقل مرجوع شده است. برخی لوازم مانند تلویزیون و حتی تبلت‌ها، کالاهای پشت ویترینی بوده‌اند که دیگر پلمپ ‌نیست‎. بخشی دیگر از وسایل از بازارچه‌های مرزی و توسط کوله‌بران تأمین شده ‌است و بخشی دیگر لوازمی است که در حد نو بوده و ‌فروشندگان از مردم خریده‌اند. با این حال، آنها تأکید می‌کنند که کمتر لوازمی را مستقیما از مردم خریده‌اند، چرا که معتقدند ‌خریدن لوازم از مردم صرفه اقتصادی ندارد و آنها را برای تأمین سود کافی مجبور به گران‌فروشی می‌کند‎!‎ به نظر فروشندگان خلازیر، خرید از کارخانجات و عمده‌فروش‌ها به‌صرفه‌تر است، زیرا می‌شود کالا را در حجم بالاتر و ارزان‌تر خرید ‌و با قیمت مناسب‌تر هم به فروش رساند‎.

«دیوار» یا خلازیر؟‎ ‎

در سایت دیوار که معمولا آگهی‌های شخصی مردم است، قیمت کالاها بالاتر از خلازیر پیشنهاد شده. نرخ‌های پیشنهادی برای ‌برخی کالاها حتی نامتعارف به نظر می‌رسد؛ مثلا گاز سه‌شعله کابینتی قدیمی نه‌چندان سالم در «دیوار» 200‌هزار ‌تومان قیمت‌گذاری شده است، در صورتی که گاز سه‌شعله مدل فر آن هم نو در خلازیر 300‌هزار تومان قیمت دارد یا یخچال جنرالی که در خلازیر ‌‌900‌هزار تومان قیمت دارد، در دیوار یک‌میلیون و 700‌هزار تومان آگهی شده است.

یخچال فریزر مشابه دیگری که در «دیوار» آگهی شده ‌است، قیمتی معادل یک‌میلیون و 200‌هزار تومان دارد که باز هم از انواع مشابه آن در خلازیر گران‌تر است. بعضی کالاهای «دیوار» با ‌وجود آن‌که دست دوم است با مدل مشابه آن‌که نو است و در خلازیر به فروش می‌رسد، تفاوت قیمت چندانی ندارد؛ به‌عنوان ‌مثال یک مدل چرخ گوشت چینی دست دوم در دیوار یک‌میلیون تومان آگهی شده است، در صورتی که چرخ گوشت کارنکرده همین برند ‌در خلازیر یک‌میلیون و 200‌هزار تومان قیمت دارد‎.