۰ نفر

بالاترین سود درکدام بازار است؟

۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۲۵
کد خبر: 377065
بالاترین سود درکدام بازار است؟

از اوایل سال 97 ، بازارهای مختلف اقتصاد ایران تحت تاثیر خروج آمریکا از برجام قرار گرفت و شاهد افزایش‌ هیجانی قیمت بسیاری از کالاها خصوصا کالاهای سرمایه‌ای بودیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، اکنون در اواسط سال 98 اوضاع اکثر بازارها آرام شده و مردم دیگر تحت‌تاثیر هیجانات قرار ندارند و بهتر می‌توانند درباره سرمایه‌گذاری پول‌های خود تصمیم‌گیری کنند. نگاهی به سوددهی بازارها در یک سال اخیر نشان می‌دهد بورس، پرسودترین بازار برای پول‌های مردم بوده است. این در حالی است که ارز و سکه پس از رشدهای چند برابری از اواخر سال 96 تا اواسط سال 97، دیگر سوددهی چندانی ندارد. بازار مسکن هم در میانه ایستاده اما همچنان سود بالاتری از سپرده‌های بانکی به جیب مردم می‌ریزد. بازار خودروهای خارجی و داخلی هم پس از گرانی‌های چند برابری، دیگر رمق افزایش ندارد.

بورس

ابتدای امسال شاخص کل بورس 179194 بود که با روند به‌شدت صعودی مواجه شد به طوری که روز گذشته به 278674 افزایش یافت. بر این اساس در حدود پنج ماه گذشته شاخص بورس 55 درصد افزایش یافته است. بنابراین می‌توان گفت سهامداران بورس در پنج ماه اخیر به طور میانگین55 درصد سود کرده‌اند.

6 شهریور سال گذشته شاخص کل بورس 136765 بود. از این رو در یک سال اخیر سوددهی بورس به طور متوسط 103 درصد شده است؛ یعنی ارزش پول سهامداران دو برابر شده است.

بانک

بانک‌ها در سال جاری با چراغ سبز بانک مرکزی اقدام به افزایش سود سپرده‌ها کرده‌اند و حتی برخی تا 25 درصد هم سود سالانه می‌دهند. البته این رقم مربوط به سود سپرده در طول یک سال است، بنابراین در

پنج ماهی که از سال گذشته سودی که به سپرده‌گذاران بانکی رسیده حدود 10 درصد بوده است.

مسکن

براساس گزارش بانک مرکزی در مرداد امسال متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران حدود 13 میلیون تومان بوده است. این در حالی است که در فروردین، متوسط قیمت مسکن در تهران متری 11 میلیون و 269 هزار تومان بود. این آمار به معنای سود 15 درصدی مسکن از ابتدای امسال تا پایان مرداد است.

مرداد سال گذشته قیمت هر مترمربع مسکن در تهران به طور متوسط هفت میلیون و 399 هزار تومان بود. از این رو در یک سال اخیر مالکان مسکن بیش از 75 درصد سود کرده‌اند.

دلار

قیمت دلار در روزهای گذشته حدود 11200 تومان بوده و این در حالی است که اوایل فروردین امسال قیمت هر دلار در بازار آزاد حدود 12950 تومان بود که بیانگر زیان‌دهی 13 درصدی سرمایه‌گذاری در بازار ارز در سال جاری است.

اوایل شهریور سال گذشته قیمت هر دلار در بازار آزاد حدود 11 هزار تومان بود. این آمارها بیانگر سود نزدیک به صفر بازار ارز در یک سال گذشته بوده است. البته نرخ ارز در یک سال اخیر نوسانات زیادی داشته و حتی در روزهایی به 19 هزار تومان هم رسید و طبیعتا افرادی که در آن روزها دلار خریده‌اند، اکنون زیان فراوانی دیده اند. اما فعالان حرفه‌ای ارز که در روزهای گرانی، اقدام به فروش کرده‌اند، درآمد میلیاردی به جیب زده‌اند.

خودروهای داخلی

قیمت خودروهای پرتقاضای داخلی در یک سال اخیر افزایش شتابانی داشته البته چند ماهی است که دیگر از آن نوسانات خبری نیست. مثلا قیمت پراید 131 اوایل شهریور سال گذشته حدود 36 میلیون تومان بود که در برخی مقاطع  به بالای 50 میلیون تومان هم رسید اما هم‌اکنون در بازار این خودرو 44 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. اوایل سال جاری هم قیمت این خودرو 40 میلیون تومان بود. از این رو می‌توان گفت پراید در یک سال اخیر 22 درصد و از ابتدای امسال 10 درصد گران شده است. البته اگر قیمت کارخانه‌ای را محاسبه کنیم، سود خرید و فروش پراید بالاتر می‌رود. مثلا کسی که در قالب طرح‌های پیش‌فروش، پراید را از کارخانه 22 میلیون تومان خریده و آن را در بازار 44 میلیون تومان فروخته، سود 100 درصدی به دست آورده است.

خودروهای وارداتی

خودروهای وارداتی پس از افزایش چند برابری قیمت‌ها در سال‌های 96 و 97 اکنون چند ماهی است بازار آرامی را طی می‌کنند. به عنوان مثال خودروی کیاسراتو 2000 که سال گذشته همین موقع 380 میلیون تومان بود هم‌اکنون در بازار 470 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که بیانگر رشد 24 درصدی قیمت آن است. البته اوایل امسال این خودرو 450 میلیون تومان بود،‌ از این رو در سال جاری سود این خودرو فقط  4 درصد بوده است.

سکه طلا

این روزها قیمت سکه در بازار حدود چهار میلیون و 50 هزار تومان است. این در حالی است که اوایل امسال قیمت سکه بالای چهار میلیون و 600 هزار تومان بود، از این رو افرادی که ابتدای

 سال 98 سکه خریده‌اند تاکنون 12 درصد زیان کرده‌اند. اوایل شهریور سال گذشته قیمت هر سکه طلا چهار میلیون و 40 هزار تومان بود که در مقایسه با قیمت‌های فعلی نشانگر سود تقریبا صفر درصدی است. البته باید خاطرنشان کرد که جهش سکه طلا در اواخر سال 96 تا اوایل سال 97 رخ داد و افرادی که در آن مقطع اقدام به خرید و فروش سکه کردند، تقریبا 200 درصد سود کردند.

بورس در ابتدای  مسیر خود است

کیوان شیخی، کارشناس بازار سرمایه، بورس را در شرایط فعلی، اقتصادی‌ترین بازار عنوان کرد و به خبرنگار ما گفت: بورس به‌دلیل این‌که مانند بازارهای دیگر تک‌بعدی نیست، توانسته توجه سرمایه‌داران خرد و کلان را به خود جلب کند.

وی افزود: در بازار پول اگر کسی قصد دریافت سپرده بانکی را داشته باشد از همان ابتدا می‌توان محاسبه کرد که تا پایان سال چقدر بر مبلغ پولی که نزد بانک گذاشته شده، افزایش می‌یابد اما در بازار سرمایه این‌طور نیست

 هر چند مؤلفه‌های زیادی بر سود و زیان این بازار تأثیر می‌گذارد.

شیخی به موضوع توقیف نفتکش‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: زمانی که خبر نفتکش‌ها منتشر شد، نرخ ارز کمی افزایش یافت که این موضوع به معنای کاهش ارزش پول ملی است اما در همین حال نرخ ارزش جایگزینی شرکت‌های بورسی افزایش یافت و بازار سرمایه برخلاف بازارهای دیگر صعودی شد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: سودآوری شرکت‌ها، افزایش ارزش جایگزینی، نوسان نرخ ارز، توسعه‌پذیری شرکت‌ها، روابط سیاسی و تصمیمات اقتصادی بر بازار سرمایه تأثیرگذار است؛ این در حالی است که ممکن است خبر یا تصمیم اتخاذ شده علیه کشور ما باشد اما تأثیر مثبت در بورس داشته باشد.  وی با اشاره به این‌که آزادی تصمیم‌گیری در بازار سرمایه زیاد است، تصریح کرد: اکنون ورود به بازار بورس آسان شده و هرکسی در هر سن و سالی با هر سرمایه‌ای می‌تواند وارد این بازار شود که بازارهای دیگر از این امکان محروم هستند. همچنین نقدشوندگی بالای این بازار باعث شده تا رتبه نخست سود به بورس اطلاق داده شود.

شیخی با بیان این‌که ارزش بازار سرمایه به هزار هزار میلیارد تومان رسیده، گفت: ذائقه مردم تغییر کرده و این یکی از دلایل مهم در سوددهی بازار سرمایه است. در گذشته مردم به پول نقد علاقه داشتند اما با نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، اوراق بهادار بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت.

وی تاکید کرد: بازار سرمایه در ابتدای مسیر خود قرار دارد و در آینده‌ای نزدیک سرمایه‌های بیشتری به این بازار وارد خواهد شد. این کارشناس بورس، نقدینگی بالای کشور را فرصت و تهدید دانست و افزود: وقتی نقدینگی در کشور بالاست،هم یک فرصت برای تولید است و هم یک تهدید برای آن. برای این‌که تهدیدی در این زمینه ایجاد نشود تولید باید سودده باشد و بهترین مکان برای جذب نقدینگی‌های سرگردان بازار بورس است که نقدشوندگی بالایی دارد. اگر شما دارای یک ساختمان یا خودرو باشید برای نقد شوندگی آن نیاز به زمان دارید اما در بازار بورس این‌طور نیست.