۰ نفر

آغاز اولین جلسه رسیدگی به اتهامات ۸اخلالگر ارزی

پای کوچکترین متهم به دادگاه مفاسد اقتصادی باز شد

۵ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۳۳
کد خبر: 376481
پای کوچکترین متهم به دادگاه مفاسد اقتصادی باز شد

نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات هشت اخلالگر ارزی در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل ایرنا، راژان حاجی پور ۱۶ ساله در نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات هشت اخلالگر ارزی در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی، به اتهام معاونت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور به میزان ۱۲۶ میلیون یورو به سوالات قاضی شبعه اول ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی پاسخ داد.

حجت الاسلام محمد موحدی آزاد رئیس شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی روز سه شنبه در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات هشت متهم اخلال ارزی گفت: این دادگاه برای رسیدگی به اتهامات ایوب استاد کریمی و افراد مرتبط با وی به صورت علنی و با حضور نماینده دادستان، متهمان و وکلای آنها برگزار می شود.

علی باقری اصل نماینده دادستان تهران با قرائت کیفرخواست اظهار داشت: ایوب استاد کریمی به مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه ای و سازمان یافته در حد کلان به میزان هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان متهم است و سایر متهمان یعنی ولی حاجی پور به میزان ۲۸ میلیون یورو، امیر موسایی ۲۵ میلیون یورو، نوروز سکان دستگیر ۲۵ میلیون یورو، وحید فراهانی ۹ میلیون یورو، مهدی اشرفی ۹۵ هزار دلار و داریوش شجاع فر به میزان ۲۱ میلیون یورو متهم هستند که شجاع فر و فراهانی فعلا متواری هستند.

در این میان راژان حاجی پور با ۱۶ سال سن که تا کلاس هشتم درس خوانده، به معاونت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه ای و سازمان یافته در حد کلان به میزان ۱۲۶ میلیون یورو متهم است.

نماینده دادستان به اقدامات مجرمانه متهمان از طریق واتساپ و تلگرام اشاره کرد و گفت: متهمان همگی اهل منطقه ماکوی آذربایجان هستند که اقدام به قاچاق ارز بین ایران و ترکیه می کردند.

برخی متهمان قبلا محکوم شدند

وی افزود: حکم قطعی برای برخی از متهمان اخلال در نظام ارزی و پولی کشور قبلا صادر شده که عبدالرضا کاظمیانی به 20 سال و حسین حاجی‌پور به 5سال حبس محکوم شدند.

باقری اضافه کرد: متهمان این پرونده با حمایت حسین حاجی پور که در خارج از کشور بوده، اقدام به قاچاق عمده ارز بین ترکیه و آذربایجان می‌کردند که در نتیجه ۲۵۰ هزار یورو از مرز ترکیه وارد کشور شده است. البته بعد از شناسایی محل رفت و آمد حسین حاجی پور و کشف پالت‌های خالی از دلار، مشخص شد که مقدار بیشتری دلار وارد کشور شده و در بین متهمان توزیع شده است.

وی افزود: حسین حاجی پور و عوامل او پالت‌های یورو و دلار را از ترکیه تحویل گرفته و وارد کشور می‌کردند و به صرافی‌ها و دلال‌های غیر مجاز می‌دادند و کاظمیانی در مقابل دلارهایی که می‌گرفته، افراد را به ایوب استاد کریمی معرفی کرده و شبکه حسین حاجی‌پور معادل ارز را از استاد کریمی می گرفتند.

نقش راژان در قاچاق ارز

نماینده دادستان با اشاره به متهم راژان حاجی‌پور گفت: وی یکی از عوامل قاچاق ارز است که در دفتر تهران مستقر بوده و اقدام به جا بجایی دلار و یورو می‌کرده و بعد از لو رفتن سایر متهمان متواری می‌شود. البته وی پس از شناسایی شبکه فساد حسین حاجی پور در ماکو، از کشور فرار کرده و چند ماهی را در ترکیه اقامت می کند.

وی افزود: راژان پس از مدتی به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شود و پس از اینکه پرونده حسین حاجی پور مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و حکم او صادر می‌شود، متهمان به تصور اینکه پرونده بسته شده، مجددا به محل فعالیت خود مراجعه می ‌کنند که پلیس آگاهی آن‌ها را شناسایی می‌کند.

استاد کریمی از عوامل رضا ضراب بود

نماینده دادستان تهران گفت: ایوب استاد کریمی معروف به آتاکان در سال‌های ۹۱ و ۹۲ توسط وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر می‌شود و پرونده او در آذربایجان شرقی تشکیل می‌گردد. او یکی از عوامل رضا ضراب بود که از افراد خود در ایران مثل عبدالرضا کاظمیانی استفاده می‌کرد.

وی افزود: این شبکه قاچاق بین المللی از فضای اقتصادی و تحریم‌ها استفاده کرده و منابع ارزی را با تعرفه دولتی در اختیار خود می‌گرفتند و با ایجاد شرکت‌های کاغذی در خارج از کشور به عنوان شرکت‌های وارد کننده کالاهای اساسی به ایران فعالیت می کردند و ضمن ایجاد شرکت ساختگی در ایران اقدام به ثبت سفارش کالاهای اساسی برای واردات به کشور می‌کردند. یعنی یک نفر، هم فروشنده و هم خریدار کالاهای خارجی بود و آن‌ها از منابع ارزی کشور در این راه استفاده می‌کردند.

یک قاچاقچی حرفه ای در میان متهمان

نماینده دادستان تهران گفت: وحید فراهانی از قاچاقچیان حرفه‌ای بازار ارز است و مراودات مالی سنگینی با متهمان از جمله عبدالرضا کاظمیانی داشته و دلارهای مکشوفه ۲۳۰ هزار یورو و ۵۰ هزار دلاری از متهم کاظمیانی متعلق به فراهانی بوده است.

کوچکترین متهم از خود دفاع می کند

قاضی موحد از راژان حاجی پور به عنوان اولین متهم سوالاتی پرسید و راژان پاسخ داد.

قاضی: چرا بعد از دستگیری کاظمینی از کشور فرار کردی؟

متهم: فرار نکردم.

قاضی: چه مدتی استانبول بودی؟

متهم: یک ماه.

قاضی: کجا بودی؟

متهم: هتل.

قاضی: سکه هم خرید و فروش می کردی؟

متهم: نه.

قاضی: به چه کسی 15 سکه دادی؟

متهم: من از هیچ چیزی خبر نداشتم.

قاضی: چه کسی به تو سکه داد؟

متهم: کسی به من سکه نداد و من هم به کسی سکه ندادم.

قاضی: شما 15 سکه دادی که دستگیرت نکنند و رشوه دادی. 150 هزار دلار و 100 هزار دلاری که به صرافی کاظمیانی دادی را از چه کسی گرفتی؟

متهم به سوالات قاضی درباره محل سکونت و فعالیت هایش در تهران پاسخ داد و گفت: من اهل شهرستان ماکو هستم و به تهران آمدم تا خواهرم را ببینم.

قاضی موحد به غیبت های مدرسه این متهم اشاره کرد و گفت: چرا در مدرسه زیاد غیبت می کردی؟

متهم: چند روز غایب بودم.

قاضی: چرا مادرت هنگام دستگیری تو، دستگاه کارتخوان را به حیاط همسایه پرت کرد؟

متهم: نمی دانم.

قاضی: اگر از کارتخوان برای جرم استفاده نمی شده، پس چرا آن را پرت کرده است؟

متهم: از هیچ چیزی خبر ندارم.

قاضی به این متهم تذکر داد و گفت: بنا نداری صادقانه صحبت کنی. گفتم بر خلاف حقیقت صحبت نکنی ولی برخلاف حقیقت سخن می گویی.

اتهام معاونت به مشارکت تبدیل شد

رئیس دادگاه خطاب به این متهم گفت: اتهام شما در کیفرخواست معاونت در اخلال در نظام ارزی درنظر گرفته شده ولی به استناد ماده 280 قانون آیین دادرسی کیفری آن را به مشارکت تبدیل می کنم.

بر اساس این ماده عنوان اتهامی که در کیفرخواست ذکر می شود، مانع از تعیین عنوان صحیح قانونی توسط دادگاه نیست. در صورتی که مجموع اعمال ارتکابی متهم در نتیجه تحقیقات دادسرا روشن باشد و دادگاه فقط عنوان اتهام را نادرست تشخیص دهد، مکلف است اتهام جدید را به متهم تفهیم، تا از اتهام انتسابی مطابق مقررات دفاع کند و سپس مبادرت به صدور رای کند.

قاضی از متهم و وکیلش خواست تا با درنظر گرفتن اتهام جدید خود را برای دفاع در جلسه آینده آماده کنند.

حسن خدادادی وکیل تسخیری این متهم از قاضی خواست تا مطالبی را در دفاع از متهم و در ارتباط موضوع سکه بیان کند که قاضی از او خواست تمام مطالب خود را در جلسه بعدی مطرح کند.

 

متهم: طی ۶ ماه ۲۵ میلیون تومان سود کردم
امیر موسایی در پاسخ به سوالات قاضی گفت: سابقه کیفری ندارد، مدرکش دیپلم است، در شهرستان بازرگان صرافی دارد و از اواخر سال ۹۶ صرافی خود را دایر کرده و قبل از این تاریخ نیز در بازار آزاد مشغول صادرات چای بوده است. 
وی اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی به میزان ۲۵ میلیون یورو را رد کرد و افزود: من در کار قاچاق ارز نبودم ولی با آقای کاظمیانی که یک صراف معتبری بود، در خرید و فروش ارز فعالیت داشتم و به صورت هفتگی معامله می کردم و همان ارز را با سود پنج هزار تومانی به مشتریان می فروختم.
موسایی گفت: از اواخر سال ۹۶ با کاظمیانی معامله می کرده و طی ۶ ماه در حدود چهار میلیون یورو یا دلار خرید و فروش کرده و در حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان سود کرده است.

متهم: اشتباه کردم
رئیس دادگاه گفت: دادستان نوشته است که شما ۲۵ میلیون یورو با کاظمیانی معامله کردید. پس قبول دارید کارهایی را که انجام دادید طبق مقررات و قوانین نبوده است؟
متهم پاسخ داد: بله. اشتباه کردم. حاضرم توبه کنم که کارهای خلاف قانون انجام ندهم.

درخواست وکیل برای اعلام نظر کارشناس رسمی 
قاضی از وکیل تسخیری موسایی خواست تا از این متهم دفاع کند و علی اصغر تاجیک گفت که با توجه به فرصت یک روزه برای مطالعه این پرونده و حجم زیاد پرونده های مفاسد اقتصادی باید تلاش کرد تا به کسی اجحاف نشود.
این وکیل دادگستری فعالیت های موسایی را به دو مرحله تقسیم کرد و گفت: متهم در سال ۸۶ فعالیت هایی را در زمینه ارز آغاز می کند که مشکلی نداشته ولی در سال ۹۷ که چند هفته فعالیت داشته باعث شده تا دادستان اتهام ۲۵ میلیون یورویی را اعلام کند در حالی که من اسنادی در زمینه این اتهام در پرونده ندیدم. 
قاضی توجه این وکیل را به جلد ششم پرونده جلب کرد و تاجیک در پاسخ اظهار داشت: مواردی که در پرونده مطرح شده شامل اقرارها و تک نویسی های متهمان است ولی منظور بنده استناداتی همچون گردش حساب مالی متهم یا پرینت حساب های وی است. 
وکیل این متهم از دادگاه خواست تا کارشناس رسمی دادگستری درباره اسناد بانکی متهم و مدارکی که اثبات کننده اتهام متهم باشد، نظر خود را اعلام کند. 
قاضی از وکیل خواست تا نسبت به اقرار متهم دفاع کند و تاجیک گفت: در سال ۹۶ موضوع قاچاق مطرح نبوده و در آن مقطع موکل من صرافی داشته و مجاز به فعالیت های ارزی بوده است.
این وکیل دادگستری از نداشتن سوءنیت متهم سخن گفت و قاضی پرسید «سوءنیت خاص یا سوءنیت عام» و وکیل گفت «هر دو» و قاضی و وکیل در این زمینه مطالبی را بیان کردند.
قاضی موحد گفت که متهم باید هنگام معامله و خرید و فروش ارز، فعالیت هایش را در سامانه سنا ثبت می کرد و همین تبت نکردن دلیلی بر سوءنیت متهم است.

متهمی که سه کلاس درس خوانده است
ولی حاجی پور متهم دیگر این پرونده در مقابل قاضی موحد قرار گرفت و خود را کارمند یک شرکت حمل و نقل در بازرگان معرفی کرد و گفت سابقه کیفری دارد که آن هم مربوط به سال ۷۹ و زمانی است که اتباع بیگانه را به صورت غیرمجاز از ماکو به بازرگان می برده و آن زمان ۳۰۰ هزار تومان جریمه شد. 
وی که تا کلاس سوم درس خوانده، اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی به مبلغ ۲۸ میلیون یورو را رد کرد و گفت: من کارمند شرکت هستم و فقط با رانندگان هماهنگ می کردم و پول را ترکیه تحویل می دادیم و اینجا ریال می گرفتیم.
قاضی گفت: چند نفر گفته اند که شما هفتگی بسته های دلار را برای کاظمیانی می آوردی. این مطلب صحیح است؟
متهم جواب داد: من صرافی ندارم. 
قاضی افزود: خرید و فروش ارز و واسطه شدن باید طبق قوانین و مقررات باشد و شما بدون مجوز این کار را می کردید. شما در عمل کار صرافی می کردید.
متهم گفت: نه. تبدیل پول به پول دیگر صرافی نیست.
میان قاضی و متهم چند پرسش و پاسخ رد و بدل شد و در نهایت متهم قبول کرد که مجوزی برای واسطه گری نداشته و زمانی که قاضی پرسید «چطور خطای خود را جبران می کنی؟» متهم گفت: نمی دانم. من ۲۵۰ هزار یورو را قبول دارم که در ترکیه به پاکان چریک صراف ترک تحویل می دادم.
وی در پاسخ به این سوال که چقدر حق الزحمه می گرفته است، گفت: برای هر پنج هزار یا ۱۰ هزار دلار مبلغی معادل ۵۰ هزار تومان به عنوان کمیسیون می گرفتم ولی از کاظمیانی هیچ پولی نگرفته ام.
دبیر دریابیگی وکیل تسخیری حاجی پور گفت: متهم اقرار کرده که ۲۰۰ هزار دلار جابجا کرده که هر بار پنج تا ۱۰ هزار دلار برای خواب رانندگان پرداخت می کرده است. یعنی راننده ای که برای تخلیه بار خود چند روزی معطل می شده، این متهم به عنوان کارمند شرکت برادرش، حسن حاجی پور به این رانندگان پول می داده و چون سوادی نداشته، سررشته ای از مسائل مالی هم بلد نبوده است. 
وی افزود: مبلغ ۲۸ میلیون یورو با واقعیات موجود در پرونده منافات دارد. چون برخی از اقرارها بر اساس واقعیات نیست.

متهم: اگر صرافی نمی کردم کولبر می شدم
نوروز سکان دستگیر اهل ماکو با مدرک دیپلم متهم دیگر این پرونده است که اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی به میزان ۲۵ میلیون یورو را رد کرد و گفت: از سال ۹۰ صرافی دارم و با توجه به وضعیت زندگی در ماکو اگر صرافی نمی کردم باید کولبری می کردم. در مرز بازرگان روزانه چند مشتری داشتم که قصد خروج از کشور را داشتند. البته فعالیت هایم در سامانه سنا به ثبت رسیده است. 
وی همچنین هرگونه ارتباط با سایر متهمان را رد کرد و افزود: من در ترکیه با کاظمیانی فعالیت می کردم و چون کارگزار رسمی در آنجا نداشتم، کاظمیانی کارهای ثبت در سامانه سنا را انجام می داد. 
قاضی موحد گفت: شما یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از حساب کاظمیانی برداشت کردید. آیا قبول دارید؟
سکان گفت: من منزلی داشتم که آن را فروختم و چون پول کم داشتم مبلغی از کاظمیانی قرض گرفتم که هنوز آن را پس نداده ام و از تابستان ۹۶ به وی بدهکار هستم.

جلسه بعدی دادگاه به صورت علنی غیررسانه ای برگزار می شود
قاضی دادگاه با اعلام ختم اولین جلسه رسیدگی به اتهامات هشت اخلالگر ارزی گفت: جلسه بعدی این دادگاه روز شنبه نهم شهریور به صورت علنی غیررسانه ای برگزار می شود و آخرین دفاعیات متهمان نیز اخذ خواهد شد.​