۰ نفر

اطلاع کارگران از سنوات و قراردادکار در کمترین زمان

۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۱۶
کد خبر: 373280
اطلاع کارگران از سنوات و قراردادکار در کمترین زمان

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: با راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار همه قراردادهای کار از این پس در این سامانه بارگذاری شده و کارگران از میزان سابقه و سنوات و بیمه پردازی خود با خبر می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، هادی ابوی اظهار کرد: با خبر شدیم که سامانه روابط کار مراحل پایانی خود را می‌گذراند و ظرف روزهای آینده قابل دسترسی برای همه کارفرمایان و کارگران است. این سامانه موجب شفاف‌سازی اطلاعات در حوزه روابط کار می‌شود و بیش از هر چیز به شفافیت قراردادهای کار کمک می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۰ قانون کار باید میزان حقوق و دستمزد، تاریخ انعقاد قرارداد و مدت قرارداد کار مشخص شود و به موجب تبصره این ماده یک نسخه از قرارداد کار به کارگر و یک نسخه در اختیار ادارات کار قرار گیرد ولی با راه‌اندازی این سامانه از این پس تمام قراردادهای کار در سامانه بارگذاری خواهند شد و کارگران می‌توانند به راحتی به قرارداد کار، میزان سابقه و سنوات و بیمه پردازی خود دسترسی پیدا کنند.

به گفته ابوی، قراردادهای کاری که میان کارگران و کارفرمایان امضا می‌شود حتما باید در سامانه جامع روابط کار ثبت و بارگذاری شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تاکید کرد: با این سامانه دیگر قرارداد شفاهی یا قرارداد سفید امضا معنی نخواهد داشت و کارفرمایان متخلفی که از این طریق اقدام به گرفتن نیروی کار می‌کنند، شناسایی شده و ناچار به بستن قرارداد قانونی با کارگر می‌شوند.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که کارگران در بحث قرارداد کار دارند این است که بعضا با آنها قرارداد سفید امضا بسته می‌شود. قرارداد سفید امضا روی کاغذ است و امضا هم دارد منتها مبلغ دستمزد و زمان آغاز و خاتمه در آن قید نمی‌شود و کارفرما هر زمان که خواست کارگر را اخراج می‌کند؛ در حالی که با راه اندازی این سامانه همه قراردادها باید تاریخ ابتدا و انتها داشته باشد و غیر از این باشد سامانه قبول نمی‌کند و قابل ثبت نیست. طبعا قراردادهای شفافی هم با این رویه دیگر نمی‌تواند مصداق پیدا کند و قابل ثبت در سامانه نیست.

این مقام مسئول کارگری تاکید کرد: سامانه جامع روابط کار مثل سامانه ثنای قوه قضاییه، امکان طرح شکایت و ثبت و پیگیری آن را به کارگران و کارفرمایان می‌دهد و کارگر می‌تواند ضمن رویت قرارداد خود در صورت شکایت از کارفرما بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف شکایت خود را در سامانه ثبت و مراحل رسیدگی آن را دنبال کند.

 سامانه جامع روابط کار با هدف شفاف‌سازی و ساماندهی اطلاعات در حوزه روابط کار راه اندازی شده و از ۳۲ زیرمجموعه تشکیل شده است که زیر سامانه جامع ثبت دادخواست‌ها، ‌ آموزش ایمنی نیروهای کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار،  بیمه بیکاری، حمایت از مشاغل، شناسایی واحدهای مشکل‌دار، شوراهای سازش و بیمه کارگران ساختمانی از جمله آنها به شمار می‌رود. این سامانه ابتدا در چند استان کشور از جمله تهران، ‌البرز و اردبیل به اجرا درآمده و پس از آن در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد.