۰ نفر

تاخت و تاز زمین خواران و کوه خواران در شمال تهران

۱۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۰۳
کد خبر: 372160
تاخت و تاز زمین خواران و کوه خواران در شمال تهران

اگر به سوی اوشان، فشم، میگون و لواسانات در شمال تهران حرکت کنید، ویلاهای سر به فلک کشیده در بالای کوه را می بینید که به جای طبیعت سرسبز روییده و جلوی چشمتان خودنمایی می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، اوشان فشم، میگون، لواسان، و ... نام شهرهای ییلاقی و خوش آب و هوایی است، که در شمال شهر تهران واقع شده اند، در این شهرها پر است از ویلاهایی که در دل کوه بنا شده و توانسته اند، تیر چراغ برق، آب و تمام نیازهای یک منزل را برای خود فراهم کنند و تمام قوانین موجود را به سخره بگیرند.

این روزها دیگر خبری از درختان انبوه و سر سبزی قدیم ها در این مناطق نیست، برج سازی، ریختن آهن و مصالح ساختمانی مناظر اصلی این روزها در شهرهای شمالی پایتخت شده است.

در اطراف شهرهای شمالی تهران نیز سال ها است، کوه ها تراشیده شده و به برج و ویلاهای عظیم تبدیل می شود، محلی ها می گویند، این ساخت و سازهای گسترده از حدود ۲۰ سال پیش در این مناطق شروع شده و حال یافتن سرسبزی های مفرح لواسان و اوشان، فشم، میگون کار ساده ای نیست.

غیر بومی ها کم کم زمین های اطراف این شهرها و روستاها را تصرف کردند و ساخت و سازها آغاز شد، دلیل این ولنگاری در تخریب طبیعت زیبای شمال تهران را نبود نقشه متقنی از اراضی ملی و املاک قابل خرید و فروش در این منطقه اعلام کردند.

به نظرم اگر چراغ سبز برخی افراد با نفوذ نباشد، نمی توان غیرمجاز ساخت

یکی از شهروندان اوشان فشم در پاسخ به این سوال که این ساخت و سازهای روی کوه از چه زمان و چگونه انجام شده است، اظهار داشت: یک سری از این ساخت و سازها برای خود مردم بوده و کشاورزی است، یک قسمت هایی هم جواز برای ساخت و ساز داده اند و قسمت هایی نیز به صورت غیرمجاز روی کوه انجام می شود.

وی ادامه داد: به نظرم اگر چراغ سبز برخی افراد با نفوذ نباشد، نمی توان ساخت و ساز انجام داد.

شهروند دیگری در پاسخ به این سوال که « آیا شهرداری برای ساخت و سازهای غیرمجاز اقدامی انجام نمی دهد؟ » گفت: اگر اقدامی می کرد که شاهد چنین ساخت و سازهای بی حساب و کتابی در محدوده شهری نبودیم.

وی گفت: این افراد محلی نیستند، اگر محلی بودند ملک میلیاردی نمی ساختند و توان ساخت نداشتند، محلی این ویلاها را نمی سازد.

این شهروند در حالی که به یک رستوران که هم وسط رودخانه و هم وسط راه ساخته شده اشاره کرد و افزود: چرا کسی این ملک را نمی بیند و مسئولی اعتراض نمی کند.

کارمند این رستورانی که به حریم رودخانه و راه تجاوز کرده بود نیز در توضیح این اقدام گفت: صاحب این رستوران الان نیست و من هم تازه آمدم و نمی دانم چطور برای ساخت وسط رودخانه جواز داده اند.

ساخت و ساز در دل کوه و حریم رودخانه

یکی از پرسنل منطقه برق لواسانات نیز در پاسخ به این سوال  که «بر چه اساس در دل کوه امتیاز برق داده شده است؟ » گفت: حتما موافقت ها را گرفته اند که در دل کوه نیز برق می گیرند، ما مخالف ساخت و ساز در دل کوه هستیم.

مالک یکی از ویلاهای ساخته شده در دل کوه نیز در پاسخ به این سوال که « چگونه کوه را کنده اید؟ » گفت: اینجا همه شن است، زمانی که کنده می شود، همه شن ها می ریزد و من به سختی جلوی شن را گرفته ام، اینجا شن خالی است و ما پله پله زدیم و به بالا رفتیم و جلوی شن را گرفته ایم.

در منطقه دیگری از اوشان فشم شاهد ساخت و ساز در حریم رودخانه هستیم، به طوری که برای رفتن لب رودخانه باید از داخل ویلاهای مردم عبور کنیم، یکی از شهروندان در این خصوص گفت: این ساخت و سازها همه در حریم رودخانه است، یعنی این حریم ها همه باید آزاد شود.

وی افزود: هیچگونه ساخت و سازی با مجوز در لب رودخانه انجام نمی شود، ما به شهرداری، منابع طبیعی، جنگلبانی و هر اداره ای بخواهید اطلاع رسانی کردیم، اما فایده ای نداشت، چون پول می دهند و می خرند، باغ ها را از بین بردند، همه ویلاسازی شده است.

از ۱۱۱ پرونده ارسالی به کمیسیون ماده ۱۰۰ تنها ۱۴ پرونده حکم تخریب گرفت

شهروند دیگری در این خصوص گفت: باید شهرداری و سازمان آب کمک کنند، حریم رودخانه سدبندی شود و مردم به بستر رودخانه تجاوز نکنند، خود مردم و ما شهروندان مقصر اصلی هستیم.

وی افزود: برخی از این افراد نفوذ زیادی دارند و کوه را تا بالا ساخته اند و دهیاری که هیچ، بخشداری و فرمانداری نیز حریفشان نمی شود.

معاون شهرسازی شهرداری اوشان، فشم، میگون از ارسال ۱۱۱ پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ خبر داد و گفت: از این تعداد پرونده برای ۱۴ پرونده حکم تخریب صادر شده است.

همایون سفری وصال ادامه داد: همین ۱۴ حکم تخریب نیز ممکن است، با اقدام طرف های مقابل در مراجع بالاتر ابطال و به جریمه نقدی تبدیل شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از ۱۱۱ پرونده تنها برای ۱۴ پرونده حکم تخریب صادر شده است، گفت: این سوال را باید از کمیسیون ماده ۱۰۰ پرسید، چرا که شهرداری هیچ اختیاری در این رابطه ندارد و اعضا محترم کمیسیون ماده ۱۰۰ احکام را صادر می کنند.

تاکید بر مبارزه با تصرف اراضی ملی و کشاورزی

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه روز گذشته و در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری استان تهران خطاب به رئیس دادگستری و دادستان تهران گفت: از آقای اسماعیلی(رییس کل دادگستری استان تهران) می خواهم آماری در رابطه با برگرداندن اراضی ملی به بیت المال ارائه دهند.

وی همچنین گفت: اگر فسادی در بخشی هست و ما آن را ریشه نکن نکنیم و آن فساد در خانه ما هم لانه کرده باشد نیاز به درمان دارد چرا که فساد مسری است، احساسم بر این است اختلاف طبقاتی در حال افزایش است.

این سخنان محمد جواد حشمتی، رییس کل جدید دادگستری استان تهران را نیز به واکنش واداشت، تا در مراسم معارفه خود، با بیان این که ما مخالف توسعه نیستیم، بگوید: در همین تهران برخی تعدی ها به اراضی کشاورزی و محیط زیست اسفبار است.

وی ادامه داد: تغییر کاربری اراضی ممنوع است و قبلا جلساتی را با مسئولان داشتم.

در سال های پیاپی زمین هایی که از نظر قانونی امکان خرید و فروش و ساخت و ساز نداشتند، یا دست کم هنوز وضعشان مشخص نشده بود، در موارد متعدد با امضاهای رسمی و ظاهرا قانونی مجوز ساخت گرفته اند و هر بار که صدای مبارزه با زمین خواری و کوه خواری و مبارزه با مفاسد اقتصادی در رسانه ها بلند می شود، افرادی نام اواسان و اوشان، فشم، میگون را وسط می کشند و مسئولان مربوطه نیز از برخورد با زمین خواران و متجاوزان به طبیعت می گفتند، اما در عمل شاهد برخورد با این ساخت و سازها نبوده و نیستیم.

حال امیدواریم با ورود مقتدرانه دستگاه قضایی در برخورد با زمین خواری و کوه خواری، به ویژه در شمال تهران، شاهد توقف تجاوز به منابع طبیعی و اراضی ملی باشیم.