۰ نفر

چرا قیمت مسکن و خودرو باید زودتر شفاف‌ شود؟

۱۷ مرداد ۱۳۹۸، ۸:۲۰
کد خبر: 372123
چرا قیمت مسکن و خودرو باید زودتر شفاف‌ شود؟

مسئله ساده است؛‌ از نظر روانی در شرایط فعلی می‌توان با انتشار خبر کاهش قیمت‌ها برنده بود. مرکز آمار می‌گوید تورم ۱۲ماهه منتهی به تیرماه امسال به حدود ۴۰درصد رسیده است. بله! عدد بزرگی است و احتمالا مثل همیشه نگران‌کننده به نظر می‌رسد اما اگر قول بدهید نترسید و پا پس نکشید با هم به نتایجی امیدوارکننده می‌رسیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، در ادامه گزارش مرکز آمار می‌خوانیم تورم نقطه به نقطه به ۴۸درصد رسیده است. آنهایی که اقتصاد خوانده‌‌اند، می‌دانند نزدیک شدن دو عدد تورم ۱۲‌ماهه و تورم نقطه به نقطه به یکدیگر حاوی نشانه‌هایی غیرقابل‌ انکار درباره کاهش سرعت افزایش قیمت‌ها و حتی توقف آن است. اگر گرانی را اسبی سرکش در نظر بگیریم که با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند، تورم نقطه به نقطه ۴۸درصدی به معنای نزدیک شدن به خط پایان مسابقه است.

از نظر علم اقتصاد اسب سرکش گرانی قرار نیست بیش از این به تاخت و تاز ادامه دهد و به احتمال زیاد در نزدیکی خط پایان از سرعت خود می‌کاهد. در چنین شرایطی کم‌کم شاهد ثبات قیمت‌ها خواهیم بود و بعد از آن توقع می‌رود قیمت‌ها تعدیل شوند. درست شبیه اتفاقی که همین حالا در بازار‌های مسکن، خودرو و چیزهایی از این قبیل شاهد هستیم. التهاب قیمت‌ها که گرفته شود، مسابقه روندی معکوس به خود می‌گیرد. یعنی هر چیزی که گران شده باید برای فرار از گرفتار شدن در چنگال نیرومند هیولایی به نام رکود، با کاهش قیمت‌ها دل مشتری را به دست بیاورد.

دقیقا از همین لحظه است که شفافیت اهمیت پیدا می‌کند چون باید به مردم نشان دهید جلوتر از بقیه به استقبال کاهش قیمت‌ها می‌روید. به شکل طبیعی همه باید از این اتفاق استقبال کنند؛ از تولیدکننده و فروشنده گرفته تا مقامات و مسئولان صنفی و کشوری. ولی بگذارید درباره اتفاق بدی صحبت کنیم که احتمالا اجازه نمی‌دهد شیرینی و حلاوت چنین اتفاقی را تجربه کنیم. حتما به یاد دارید که مدتی پیش سایت‌های اینترنتی از درج و انتشار قیمت‌ها دست کشیدند.

همان موقع خیلی‌ از کارشناسان و صاحب‌نظران گفتند این روش جوابگو نیست اما با اصرار بعضی مدیران صنفی و توصیه‌های مقامات قضایی، در نهایت بدون اینکه مشخص شود این کار چه فایده‌ای خواهد داشت و آیا واقعا تاثیرگذار است، اعلام قیمت‌ها در سایت‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌های موبایلی و غیره متوقف شد. این توقف به شکلی بود که حتی ما خبرنگارها دیگر به آنچه در بازار می‌گذرد دسترسی نداشتیم و مجبور بودیم برای کسب اطلاع از وضعیت، تماس‌های تلفنی زیادی بگیریم. (قطعا متوجه هستید که این کار تا چه اندازه می‌تواند احاطه به موضوع را کم کند؟)

مدتی گذشت و حالا گزارش‌های اقتصادی با زبان ساده و با دلیل و منطق و برهان می‌گویند موج کاهش قیمت، بدون اعمال زور و اجبار در راه است. ارزش دلار با وجود چسبندگی زیاد در حال کاهش است و مسکن و خودرو که همیشه نیم‌نگاهی به بهای دلار داشته‌اند، ناچارند از مواضع خود عقب‌نشینی کنند. در چنین وضعیتی نمی‌توان دست روی دست گذاشت و فقط تماشاچی بود چون تاثیر روانی درج قیمت‌ها که قبلا گفته می‌شد اسلحه نیروی شر است، حالا باید به عنوان عاملی مثبت توسط نیروهای جبهه خیر مورد استفاده قرار بگیرد. وقتی من و شما ببینیم آگهی‌‌‌‌دهنده‌ها در حوزه ملک یا ماشین فتیله قیمت را پایین کشیده‌اند حاضر به عقب‌‌نشینی نمی‌‌شویم؟

در روزهای گذشته سایت‌ها و خبرگزاری‌ها پر از گزارش‌هایی شده‌اند که با یک سوژه مشترک نوشته می‌شوند و همه‌شان دنبال رسیدن به پاسخ سوالی ساده‌اند: «چرا اثر کاهش قیمت ارز را در سایر بازارها نمی‌بینیم؟». اگر بخواهیم دلایل فنی و روانی این مسئله را با هم مرور کنیم، ابتدا باید به سراغ اظهارات چندوقت پیش مصطفی‌قلی خسروی برویم که به عنوان بزرگ اتحادیه مشاوران املاک از تشکیل موج تازه کاهش قیمت‌ها در برخی مناطق تهران خبر داده.

به گفته او گزارش‌های تهیه شده بر اساس گفته‌های مشاوران املاک در پنج منطقه پایتخت، نشان می‌دهند صاحبخانه‌ها قیمت پیشنهادی خود را بین هشت تا ۱۸درصد کاهش داده‌اند. ادعای عجیب و غریبی است اما خیلی دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. خودتان را بگذارید جای صاحبخانه یا بساز‌ و بفروشی که نیاز مبرمی به پول و سرمایه‌‌اش دارد. اگرچه در نگاه نخست افزایش قیمت ناگهانی ممکن است این دسته افراد را خوشحال کند اما وقتی دیگر کسی قادر نیست ملک را بخرد، چه فایده‌ای دارد؟

پس چاره‌ای باقی نمی‌ماند جز اینکه فتیله را پایین بکشید و کمی تخفیف بدهید تا ملک زودتر به پول تبدیل شود. آنچه مصطفی‌قلی خسروی درباره کاهش قیمت‌ها گفته، دقیقا همین مسئله است. به گفته او مالکان در مناطق یک، پنج، هفت، ۱۲ و ۲۲ تصمیم گرفته‌اند برای نقد شدن زودتر سرمایه‌شان به مشتری بین هشت تا ۱۸ درصد تخفیف بدهند. با این حال اظهارات رئیس اتحادیه املاک با واکنش‌های منفی همراه شد. حتی بعضی‌ها صحت آن را زیر سوال بردند.

می‌دانید چرا؟ چون این اتفاق مبارک و میمون تنها در میان مشاوران املاک همان مناطق و خود مصطفی‌قلی خسروی مانده است. در حالی که با انتشار آن می‌توان یک موج روانی جدید به راه انداخت. اگر در زمان افزایش قیمت، انتشار بدون ضابطه نرخ‌ها می‌تواند تاثیر روانی بر بازار بگذارد، در زمان کاهش هم حتما می‌توان با شفاف‌سازی قیمت‌ها روی تاثیر روانی موضوع حساب کرد.