۰ نفر

احساس خطر معاون قوه قضائیه از ثروت‌های بادآورده عده‌ای!

۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۳۸
کد خبر: 372001
احساس خطر معاون قوه قضائیه از ثروت‌های بادآورده عده‌ای!

معاون اول قوه قضائیه گفت: به بخش نظارتی توصیه کردم که با توجه به اینکه درآمدهای ما از نفت، مالیات، واگذاری‌های به بخش خصوصی و... مشخص است روی این چند سرچشمه متمرکز شوید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، جلسه تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید دادگستری کل استان تهران بعد از ظهر امروز باحضور حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای؛ معاون اول رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری؛ دادستان کل کشور، محسنی بندپی؛ استاندار تهران و اعضای شورای تأمین استان تهران برگزار شد.

بنابراین گزارش در این جلسه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای طی سخنانی با اشاره به اینکه آقای اسماعیلی در هر کجا بودند همه توان‌شان را گذاشته و توفیقاتی هم داشته‌اند، افزود: مهم این بود که ایشان با دلسوزی همین وسع را برای مردم گذاشتند.

وی همچنین در خصوص حشتمی رئیس جدید دادگستری کل استان تهران نیز با اشاره به اینکه وی جزء مدیرانی که هم در بخش مدیریت و هم در بخش قضا و نظارت کار کرده است، افزود: آقای حشمتی در مقطعی رئیس کل دادگستری استان گیلان، سالیانی در بازرسی کل کشور، و الان نیز مدتهاست که به عنوان معاون دادستان کل کشور خدمت کردند و از زمان خود آقای رئیسی تا زمان آقای منتظری معاون دادستان کل بوده‌اند.

وی با اشاره به مختصات ویژه استان تهران تصریح کرد: مدیری که در این استان مسئولیت می‌پذیرد باید شانه‌اش را حسابی زیر کار ببرد و چنانچه با همکاری و هماهنگی مجموعه و هم‌افزایی امکانات توام نباشد کارها جلو نمی‌رود.

محسنی اژه‌ای در این باره افزود: اشاره کردند که حجم کار زیاد است و ملزومات نیز کاستی ندارد ما به کادر قضایی، امکنه، ملزومات و هم مقررات نیاز داریم اما مگر ما در طول این چهار دهه همه چیز برایمان فراهم بود که کارها را پیش بردیم؟

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه اگر امکانات فراهم بود بهتر می‌توانستیم کار کنیم یادآور شد: اگر با همین ایمان، جهاد، تلاش روحیه پنجاه و هفتی و اتکا به خدا کار کنیم احساس بنده با تمام وجود این است که می‌توانیم کسری‌ها را از این حیث جبران کنیم.

اژه‌ای در ادامه با اشاره به اینکه آقایان حشمتی و القاصی‌مهر به عنوان رئیس کل دادگستری و دادستان تهران خودشان آگاه به مسائل هستند، افزود: با این حال نکاتی را یادآور می‌شوم که اولین آنها این است که اگر چنانچه ما از مجموعه خودمان حمایت نکنیم به این معنی که متولی حرمت امامزاده را نگه ندارد بدانیم که دیگران شاید غافل باشند و رعایت نکنند.

وی در این باره افزود: از مجموعه خود به جد حمایت و صیانت کنیم و آنها را عزیز بدارید. با توجه به نوع کار ما شیطان و شیطان‌صفت‌ها بیشتر فعالیت می‌کنند و باید از زیرمجموعه خودم بیشتر صیانت کنیم.

معاون اول رئیس قوه قضائیه در بیان دومین نکته با اشاره به اینکه بخشی از بزرگنمایی فساد، کار دشمن و عملیات روانی است تصریح کرد: اما بخشی هم واقعیت دارد که فی‌الجمله فسادی در برخی بخشها هست که اگر ریشه‌کن و اصلاح نکنیم سرایت می‌کند و مرضی است که مثل خوره می‌خورد و جلو می‌رود و حتی شاید دیگر عمل جراحی هم جواب ندهد.

وی با بیان اینکه باید با قاطعیت با فساد مقابله کرد، افزود: چند سال پیش به برخی از دوستان که انس بیشتری با آنها داریم گفتم احساس می‌کنم فاصله طبقاتی در حال افزایش است و عده‌ای با سوءاستفاده از واقعیت‌ها ثروت‌های بادآورده می‌اندوزند و با تکاثر ثروت بقیه جاها را خراب می‌کنند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ضرر ثروت بادآورده فقط برای خود شخص نیست و ممکن است این پولها در انتخابات، جابه‌جایی مدیران و ایجاد لغزش در طبقات پایین‌تر دخالت کند و مؤثر باشد، افزود: به آن دوستان گفتم که ما باید در چند مورد تمرکز کنیم و به بخش نظارتی توصیه کردم که با توجه به اینکه درآمدهای ما از نفت، مالیات، واگذاری‌های به بخش خصوصی و... مشخص است روی این چند سرچشمه متمرکز شوید که اگر آنها را از آلودگی نجات دادیم و شفاف کردیم خیلی جاها اصلاح می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه زمین و گرفتن پول مردم توسط مؤسسات مالی و لیزینگ از منشاءهای پولدار شدن بی‌حساب و کتاب و سوءاستفاده از اموال بیت‌المال و مردم است، گفت: من از مورد خاصی نام نمی‌برم اما فردی 100 هکتار، 200 هکتار از منابع طبیعی برای اجرای پروژه زمین می‌گیرد اما نه او پروژه را اجرا می‌کند و نه مسئولی که زمین داده دنبال می‌کند؛ بعد از مدتی با زدوبند آن را وارد محدوده می‌کند، تغییر کاربری می‌دهد و ثروت کثیری نصیب آن می‌شود که اگر 50 نسل بعد از ما کار کنند و پول بیندوزند با درآمد 15 ساله این آقای قابل قیاس نیست.

وی در بیان مثالی دیگر در این باره گفت: کسی در محدوده خاصی یک شرکت تعاونی اعتبار ایجاد کرده و حق گرفتن سپرده نداشته است با این حال 12، 13 هزار میلیارد پول از مردم گرفته و ما را با یک میلیون طلبکار مواجه کرده و مشکلات اجتماعی به وجود آورده و با تحصیل 2،3 هزار میلیارد با پول مردم میلیاردر شده و آن را صرف مسائل کاذب کرده است.

معاون اول رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از اراضی بیت‌المال توسط قوه قضائیه به مردم بازگردانده شده اما به درستی رسانه‌ای نشده است، از غلامحسین اسماعیلی به عنوان سخنگوی قوه خواست تا آماری در این زمینه تهیه و اعلام کند.

وی در ادامه با اشاره به فرارهای مالیاتی عجیب و قریب افزود: آیا شمای حقوق‌بگیر می‌توانید یک ریال مالیات ندهید؟ فرار مالیاتی کجا می‌رود در تولید، اشتغال، منافع ملت؟ نه در اختیار افراد معدودی قرار می‌گیرد که با آن فساد می‌کنند.

محسنی اژه‌ای در ادامه مجددا خطاب دادستان تهران و رئیس کل دادگستری تهران گفت: مشکلات زیاد است اما یکسری کارها را در اولویت قرار دهید و بر روی آن تمرکز کنید من از ثروت بادآورده عده‌ای احساس خطر می‌کنم. ببنید در مدت کمتر از یکسال چه کسانی با سوءاستفاده از نوسانات بازار و قیمت ارز ثبت سفارش بی‌جا و متقلبانه کردند ارز را گرفتند یا چیزی وارد نکردند و یا بخشی را آوردند.

وی در این باره افزود: چه کسی ارز بی‌زبان را به خیابان ریختند که دادستان و نیروی انتظامی بیچاره بروند دلال دست چندم را کف خیابان بگیرند و محاکمه کنند، اما مسبب آن محاکمه نشود. چه کسی این همه دلار را ریخت کف بازار مگر صرافی برای ما نیست؟

معاون اول قوه قضائیه در انتها تاکید کرد که به پرونده‌های این پولدارها و کسانی که می‌خواهند در مجموعه نفوذ کنند به سرعت رسیدگی شود.