۰ نفر

راهکارهایی برای کاهش هزینه زندگی

۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۰۴
کد خبر: 371978
راهکارهایی برای کاهش هزینه زندگی

بله! حقیقت این است که به خاطر افزایش قیمت‌ها و فشار تورم زندگی کردن نسبت به آنچه قبلا شاهد بودیم، سخت‌ شده است. این اتفاق نامیمون تقریبا برای همه (به جز آنهایی که درآمد ارزی دارند) با شدت و اندازه متفاوتی رخ داده اما حالا زمانی است که باید دست به کار شد و با استفاده از هوش، ارتباطی موثر بین سطح درآمدها و هزینه‌ها ایجاد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح،  برخلاف آنچه فکر می‌کنید این کار می‌تواند با چند استراتژی ساده اما کاربردی انجام شود. ضمن اینکه کنار گذاشتن بعضی از آنها از منظر اقتصادی عاقلانه نیست.

*** خوراک: مهمترین اقدام برای کاهش هزینه‌های خوراکی، صرفنظر کردن از رفتن به رستوران است. آشپزی کردن در خانه هرچند زمانبر است اما منفعت اقتصادی آن به خصوص در مقایسه با هزینه‌های صرف وعده غذایی در خارج از خانه قابل توجه است. همچنین هزینه تهیه مواد لازم برای غذاهای سالم‌تر و کم چربی‌تر هم معمولا کمتر است.

*** خریدهای روزانه:‌ خرید عمده برخی کالاها مانند دستمال کاغذی، می‌تواند هوشمندانه باشد چرا که این کالاها از یک سو تاریخ انقضا ندارند و از سوی دیگر هم جزو کالاهایی محسوب می‌شوند که حضور آنها در خانه ضروری است آن هم بدون اینکه انبار کردن آنها بر مصرفشان تاثیرگذار باشد.

در مقابل خرید بسیاری از کالاهای خوراکی به صورت عمده یا به مصرف بیش از حد آنها می‌انجامد که در نتیجه هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه حکمی کلی در مورد اینکه عمده خرید کردن، اقدام مناسبی است یا نه وجود ندارد و به نوع کالا بستگی دارد اما بی‌تردید تهیه فهرست خرید می‌تواند به شدت از هزینه‌های بی‌مورد بکاهد، ورود به سوپر‌مارکت بدون فهرست خرید احتمالا باعث خرید کالای غیرضروری می‌شود.

*** آموزش و بهداشت: پولی که بابت آموزش هزینه می‌شود در واقع نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید تا هزینه؛ در نتیجه اگر کاهش هزینه‌ها بر میزان آموزش اعضای خانواده تاثیرگذار باشد در واقع از درآمد آنها در آینده خواهد کاست. می‌توان به جای استفاده از معلم خصوصی برای یادگیری یک زبان خارجی به کلاس زبان رفت اما حذف کامل آموزش زبان به خاطر کاهش هزینه‌ها اقدام هوشمندانه‌ای نیست. در مورد بهداشت و سلامت هم اگر کاهش هزینه‌های امروز به هزینه‌های هنگفتی در آینده می‌انجامد، بهتر است از انجام آنها صرف‌نظر کرد.

*** حذف هزینه‌های بی‌اثر:‌ در غرب اصطلاحی وجود دارد با عنوان «‌عامل قهوه لاته» با این توضیح که اگر فردی عوض مراجعه روزانه به کافی‌شاپ استارباکس و خرید قهوه‌ای گرانقیمت، قهوه‌ای ارزانتر را جایگزین کند، می‌تواند کمی پول پس‌انداز کند بدون اینکه در زندگی‌اش تغییر خاصی رخ دهد. شما هم تلاش کنید هزینه‌هایی در ظاهر ناچیز که حذف یا کاهش آنها تاثیری در وضعیت فعلی و آینده شما ندارند را شناسایی کرده و آنها را حذف کنید.