۰ نفر

توسط سازمان مالیاتی اعلام شد:

اعلام جزییات نصب کارتخوان پزشکان

۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۱۰
کد خبر: 371375
اعلام جزییات نصب کارتخوان پزشکان

سازمان امور مالیاتی جزییات راه‌اندازی سامانه فروشگاهی پزشکان را تشریح و اعلام کرد: صاحبان حرف و مشاغل پزشکی تا ۲۳ مردادماه نسبت به ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) فرصت دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایبنا، به موجب بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلفند در چهارچوب آیین‌نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند.

بر این اساس کلیه صاحبان حرف و مشاغل یاد شده مکلفند حداکثر تا تاریخ ۲۳ مرداده ماه ۹۸ برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه کارتخوان خود نموده و در اولین ماه پس از دریافت شناسه مذکور از طریق پیامک تلفنی نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام کنند.

بر اساس این گزارش برای دریافت پاسخ سوالات متداول در خصوص فرآیند ثبت نام سامانه‌های فروشگاهی پزشکان می توانید از اطلاعات ذیل استفاده کنید.

  • برای ثبت نام در سامانه ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی سازمان امور مالیاتی از کجا شروع کنم؟

برای شروع مودی ابتدا باید فرآیند ثبت نام کد اقتصادی خود را تکمیل نموده باشد و در وضعیت ۴۵ قرار گرفته باشد.

برای مودیانی که همه اطلاعاتشان از سمت سازمان تایید شده است می‌توانند از منوی سایر خدمات در ثبت نام کد اقتصادی گزینه ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی را انتخاب و فرآیند ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی را آغاز نمایند.

تاریخ مشمولیت، مشمولین خدمات درمانی تاریخ ۹۸/۰۱/۰۱ است.

  • نوع مشمولیت چیست؟

مودی در این فرم نوع مشمولیت خود را با توجه به فراخوان‌های مربوط به صندوق فروش تعیین و در لیست مورد نظر انتخاب می‌نماید. مشمولین خدمات درمانی، مشمول بندی تبصره ۶ قانون بودجه ۱۳۹۸ می‌باشند.

  • تاریخ مشمولیت چیست؟

تاریخ مشمولیت برای مودیانی که در حال فعالیت هستند از تاریخ فراخوان و برای مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نموده‌اند از تاریخ شروع فعالیت آن‌ها می‌باشد که مودی باید در فیلد مربوطه تعیین نماید.

  • شماره سریال صندوق چیست؟

شماره سریال صندوق همان شماره سریال کارتخوان می‌باشد که توسط شرکت‌های تامین کننده که مجوز ارائه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) را از سازمان مالیاتی کشور دریافت نموده‌اند برای هر دستگاه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده شده است و در هنگام دریافت پایانه فروشگاهی (کارتخوان) در اختیار مودی قرار می‌گیرد.

  • مدل دستگاه چیست؟

مدل دستگاه کارتخوان که توسط شرکت ارائه شده (شرکت‌های ارائه کننده خدمات پرداخت) اعلام می‌شود.

  • سریال حافظه مالیاتی چیست؟

شماره سریال حافظه مالیاتی توسط شرکت‌های تأمین کننده که مجوز ارائه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) را از سازمان مالیاتی کشور دریافت نموده‌اند برای هر حافظه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده می‌شود و در هنگام ارائه آن را در اختیار مودی قرار می‌دهند.

  • تاریخ شروع بهره برداری چه زمانی می‌باشد؟

دریافت شناسه حافظه مالیاتی از طریق پیامک سازمان و استفاده از دستگاه کارتخوان می‌باشد. این قلم اطلاعاتی پس از راه اندازی کارتخوان در سامانه ثبت می‌شود.

  • وضعیت سامانه و تاریخ آن به چه معناست؟

این امکان برای مودی در نظر گرفته شده که در صورت تعطیلی موقت و یا دائم بنگاه اقتصادی قابلیت اعلام و غیرفعال شدن موقت یا دائم پایانه فروشگاهی (کارتخوان) و حافظه مالیاتی خود را در سامانه داشته باشد.

  • مودی چگونه می‌تواند شناسه حافظه را دریافت نماید؟

پس از تکمیل ثبت نام و تایید مشخصات ثبت شده توسط مودی، از طریق سازمان امور مالیاتی کشور بصورت پیامک برای مودی ارسال می‌گردد.

  • آیا مودی می‌تواند بدون دریافت شناسه حافظه از سازمان مالیاتی صورتحساب صادر نماید؟

خیر، مودی بدون دریافت شناسه حافظه از سازمان مالیاتی نمی‌تواند صورتحساب صادر نماید.

  • آیا می‌توانیم چند کارتخوان شرکت‌های مختلف ارائه کننده خدمات پرداخت را در یک مکان استفاده کرد؟

بله امکان استفاده از چند کارتخوان از شرکتهای مختلف ارائه کننده خدمات پرداخت در یک مکان وجود دارد.

  • آیا می‌توانیم یک کارتخوان را برای چند محل فعالیت استفاده کرد؟

خیر، یک کارتخوان فقط می‌تواند برای یک مکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • آیا می‌توانیم یک حافظه را برای چند محل فعالیت استفاده کرد؟

خیر، یک حافظه فقط می‌تواند برای یک مکان مورد استفاده قرار گیرد.

  • در صورت انتقال پایانه فروشگاهی (کارتخوان) از یک محل فعالیت به محل فعالیت دیگر مودی باید چه اقدامی انجام دهد؟

ابتدا باید در این سامانه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) قبلی را غیر فعال نماید سپس بعد از تایید و غیر فعال شدن توسط سازمان مودی می‌تواند اطلاعات پایانه فروشگاهی (کارتخوان) جدید را وارد نماید و فرآیند ثبت پایانه فروشگاهی (کارتخوان) را از اول شروع نماید.

  • آیا امکان ثبت مشخصات تمام دستگاههای کارتخوان بانکی به عنوان پایانه فروشگاهی در سامانه ثبت نام وجود دارد؟

تنها کارتخوان‌هایی که استانداردهای پایانه فروشگاهی را دارا باشند، قابلیت ثبت نام را خواهند داشت. استانداردها به صورت سیستمی کنترل می‌شوند. اگر امکان ثبت دستگاه کارتخوانی در سامانه وجود ندارد، به این مفهوم است که این دستگاه به علت عدم رعایت استانداردهای سامانه صندوق فروش فاقد تاییدیه سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشد.

  • در حالت فوق تکلیف مشمولین چیست؟

مشمولین محترم (پزشکان) می‌بایستی در اسرع وقت برای رفع مشکل به بانک مربوط یا شرکت ارائه کننده دستگاه کارتخوان خود مراجعه نمایند.