۰ نفر

رژه لاکچری‌های پلاک ملی

۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۸
کد خبر: 370941
رژه لاکچری‌های پلاک ملی

در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ که پای خودروهای خارجی به ایران باز شد، هیچ‌کس فکرش را نمی کرد روزی خیابان‌های بالای شهر تهران همچون جردن، اندرزگو و سعادت آباد شاهد ویراژ گران‌قیمت‌ ترین خودروهای جهان مانند فراری ۴۸۵ به قیمت ۸‌میلیارد تومان، بنز سی‌ال‌اس۵۰۰ (۴‌میلیارد تومان)، ب.ام.و ۷۳۰ (۲‌میلیارد تومان)، لکسوس ۲‌میلیارد تومانی، مازراتی کواتروپورته کیو۴ به ارزش ۳‌میلیارد تومان و ... باشد، در حالی که بسیاری از مردم قدرت خرید یک پراید را هم ندارند.

سال‌هایی که نشستن پشت ماشین های خارجی و دور دور کردن در خیابان‌ها به یکی از راه های ابراز و نمایش خود از سوی جوانان ، در جامعه تبدیل شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، حسین مکاری، جامعه شناس در رابطه با ترویج این پدیده می‌گوید: مطالعات حاکی از آن است که نوع رفتار دیوانه‌وار افراد در دنیای ماشین بازی که همواره منجر به صرف هزینه‌های چند‌میلیاردی در آن هم می‌شود، حکایت از تلاش این افراد برای دستیابی به نوعی اعتماد به نفس دارد که جوانان پشت فرمان این ماشین ها دنبالشان می گردند. به گفته او برای این افراد که از جمعیت حداقلی جامعه هستند که توان خرید خودروهای چند‌میلیاردی دارند‌، همه چیز زندگی در رنگ و لعاب ماشین‌هایی که بر آن سوارند خلاصه می شود، چراکه این ماشین ها توانسته‌اند به آنها شخصیت اجتماعی قابل پذیرشی را ارزانی دهد.

مهدی حسینی مدیر یک فروشگاه اسپورت خودرو است او درباره تمایل جوانان به خودروهای لاکچری و نصب ابزارهایی که ایجاد سر و صدا در خیابان‌ها می کند، می گوید: چیزی حدود 95‌درصد مشتریان ما را جوان‌ها تشکیل می دهند. خودروهای هیوندا، بی. ام. دبلیو، محصولات کیا و پورشه بسیار ظریف و زیبا طراحی شده‌اند اما  بازهم مردم به‌دنبال لوازم اضافی و سیستم هستند. سیستم هایی که گاه تا 40‌میلیون نیز هزینه دارد و فقط به ایجاد سر و صدا در موتور و ضبط و باند ختم می‌شود. به گفته او این پول ها برای جوانانی که خودروهای چند‌میلیاردی سوار می شوند، پولی نیست.

 دنیای ماشین بازها در شبکه های مجازی

دنیای ماشین‌های چند‌میلیاردی و عشق سرعت‌ها تنها در خیابان‌های شهر خلاصه نمی‌شود، دنیایی که این روزها در شبکه های مجازی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. کاربرانی که این روزها بخشی از خوراک اینستاگرام را تامین کرده‌اند. ناگفته نماند که جمعیت‌میلیونی ماشین بازها در اینستاگرام به چند گروه تقسیم شده و هرکدام اهداف متنوعی را دنبال می‌کنند. عده‌ای از آنها تنها دنبال یک برند خاص هستند. این فالوورهای‌میلیونی ترجیح می‌دهند فارغ از هرگونه جست‌وجو و گردش در صفحات رنگارنگ اینستاگرام به سراغ کمپانی‌ها و برندهای خودروسازان بزرگ جهان بروند. یکی از این صفحه ها  10.5‌میلیون فالوور دارد.عکس‌هایی که در این صفحه قرار می گیرد به‌طور معمول از سوی فالوورها بین 200 تا 300‌هزار بار لایک می‌خورند و صدها کامنت از جمله مباحث فنی و همچنین تبادل نظر در خصوص طراحی و ظاهر محصولات این خودروساز نیز زیر تصاویر به چشم می‌خورد.

 خرید شاسی بلند دیگر آرزو نیست

هرچه زمان گذشت واردات خودروهای خارجی به ایران راحت تر شد تا جایی که دیگر وارد کردن ماشین‌های شاسی‌بلند آرزوی کسی نبود. خودروهایی که به گفته کریم نبیونی از فعالان حوزه خودرو، روزی روزگاری تنها عکسش در مجله‌های خودرو دیده می شد، اما امروز به راحتی نمونه هایی از این عکس‌ها زیر پای جوانان است. به گفته او این خودروهای شاسی بلند که اقبال خوبی هم  میان جوانان دارند بازار خوبی در شهر تهران و شهرهای کویری از جمله کرمان و یزد دارند. خودروهایی که با صرف هزینه‌های‌میلیونی برای شرکت در مسابقات کویری آماده می‌شوند و شور و هیجان خاصی برای جوان‌ها دارند تا جایی که خیلی از عاشقان ماشین بازی تمام زندگی شان را می فروشند که یک دستگاه از این ماشین ها را در اختیار داشته باشند. او همچنین خاطرنشان می‌کند: هیجان، سرعت و  تلاش برای عقب نماندن از قافله هم سن و سالانی که عشق ماشین را در سر دارند همه و همه دست به دست هم می دهد تا اولویت اصلی خیلی از جوان‌های امروز داشتن ماشینی باشد که با حقوق مادام‌العمر یک کارمند برابری می‌کند.عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی در رابطه با ترویج این پدیده در جامعه می‌گوید: اساسا توجه به هر رویکرد، رفتار و حتی یک شی در جامعه، به ارزش اجتماعی باز می گردد که در فرهنگ آن جامعه برایش قائل‌اند، این گونه است که برخی چیزها برای مردم لوکس و باارزش می شوند. محمد داوری ادامه داد: آنچه که تبدیل به ارزش می شود، گرایش عمومی هم به آن سمت تمایل پیدا می کند، وقتی که ثروت و قدرت یا از سوی دیگر مسائل معنوی ارزش می یابند هرکدام به‌صورت جداگانه سبب شکل گیری گرایش در افراد یک جامعه می‌شوند. داوری تاکید کرد: افرادی هم که از نظر مادی توانایی ندارند، تلاش می کنند یا حتی وام و قرض می‌گیرند تا به چنین جایگاهی رسیده و عزت و احترام و بزرگی در جامعه را کسب کنند، این شرایط و روند مسابقه و چشم و هم چشمی‌ها، نهایتا به جامعه کشیده شده و ارزش گذاری ها با چنین عواملی سبب می‌شود که معیارهای اخلاقی و معنوی و انسانی به کنار رود و افراد به سوی ابزار مادی بروند و به میزان برخورداری از مواهب مادی از احترام بهره مند شوند.

 قطعاتی به ارزش یک خودروی داخلی

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر با خودرویی گران‌قیمت مانند لکسوس، پورشه، مازراتی، ب.‌ام‌و یا بنز تصادف کنید، بیمه شخص ثالث چه میزان تعهدات مالی برای جبران خسارت خودروی خسارت‌دیده را تقبل می‌کند؟ اگر قیمت برخی قطعات خودروهای لوکس را بدانید اهمیت موضوع بیش از پیش روشن خواهد شد. براساس قیمت‌های موجود در بازار قطعات یدکی، چراغ جلوی مازراتی به‌تنهایی 18‌میلیون تومان قیمت دارد.چراغ جلوی بی‌ام و ایکس 1 به همراه متعلقات بیش از 14میلیون تومان است. برای تعویض چراغ جلوی بنز اس 500، حدود 15میلیون تومان باید هزینه کرد. تعویض چراغ جلوی پورشه پانامرا نیز 10 تا 12‌میلیون بسته به نوع چراغ هزینه برمی‌دارد. قیمت چراغ جلوی خودروی لکسوس نیز حدود هشت‌میلیون تومان است. براساس قوانین و مقررات سال‌های گذشته در صورتی که شما با خودرویی گران‌قیمت تصادف می‌کردید، بیمه‌گذار فقط بخشی از خسارت را که مربوط به تعهدات مالی مندرج در بیمه‌نامه شخص ثالث بود تقبل می‌کرد بنابراین مقصر حادثه موظف بود طبق قانون بقیه خسارت را پرداخت کند. نحوه کار نیز به این صورت بود که ابتدا خسارت باید از سوی کارشناسان رسمی برآورد می‌شد و مبلغ خسارت تا سقف بیمه مورد نظر را که سال 94 حداقل 5.5‌میلیون تومان بود، پرداخت می‌کرد و پرداخت بقیه آن به عهده مقصر باقی می‌ماند که در اکثر مواقع راهی به جز زندان در انتظار او نیست.