۰ نفر

روش تازه کسب‌وکارها برای تبلیغ در فضای مجازی

۱۰ مرداد ۱۳۹۸، ۷:۱۵
کد خبر: 370497
روش تازه کسب‌وکارها برای تبلیغ در فضای مجازی

«بامزه‌ها پرطرفدارند» این قاعده نه فقط در جمع‌ها و دورهمی بلکه در شبکه‌های اجتماعی هم صدق می‌کند. شاید به همین خاطر هم بعضی از شرکت‌ها و کسب‌وکارها برای بیشتر دیده‌شدن در شبکه‌های اجتماعی تصمیم گرفته‌اند که بامزه باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، بیشتر آنها هم در توییتر فعال هستند، بستری که در آن نه ویدیوهای تبلیغاتی چنان‌که باید و شاید جواب می‌دهند (درست عکس اینستاگرام) و نه متن‌های بلندبالا در مورد مزیت‌های استفاده از فلان محصول، از طرفی حداقل توییتر فارسی در سیطره کاربران نکته‌سنج بامزه است، کسانی که روی موج اتفاقات روزانه چه سیاسی باشند، چه اجتماعی و هنری سوار می‌شوند و برای تمام مناسبت‌ها حرف جالبی برای گفتن دارند.

بسوز و بخندان

شاید بتوان گفت اولین کاربری که در توییتر فارسی در قالب یک نشان تجاری توانست با بامزه‌بازی دل کاربران سختگیر توییتر فارسی را به دست بیاورد «کبریت توکلی» بود، نشان تجاری قدیمی و نام‌آشنایی که در مدت کمی تعداد دنبال‌کننده‌هایش به بیشتر از ده هزار نفر رسید، آن‌هم دنبال‌کننده‌های فعالی که هم پست‌هایش را لایک می‌کنند و هم در زمینه بازنشر و کامنت کم نمی‌گذارند. البته از حق که نگذریم، کبریت توکلی نه‌تنها قدیمی‌ترین برند تجاری در حوزه بامزگی توییتری است بلکه خلاق‌ترین هم هست. این اکانت هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهد و پای ثابت هر موضوعی است که اصطلاحا در توییتر فارسی ترند می‌شود. نکته‌ای که کبریت توکلی را به یک کاربر شیرین تبدیل می‌کند، این است که موضوعات ترندشده را به نحوی با کبریت، سوختن، آتش‌زدن و... پیوند می‌زند، از آن جالب‌تر این‌که خود شرکت کبریت توکلی اعلام کرد که هیچ نسبتی با این اکانت ندارد و اصلا این شرکت هیچ فعالیتی در توییتر انجام نمی‌دهد. اگرچه  مجبوریم این ادعا را بپذیریم اما هیچ بعید نیست که این شرکت درعین حال که از مزایای داشتن چنین ادمین بامزه‌ای استفاده می‌کند، نمی‌خواهد زیربار مسئولیت آن‌چه در این اکانت نوشته می‌شود، برود.

پاکان در توییتر

خشکشویی پاکان هم یکی دیگر از برندهای تجاری فعال در توییتر فارسی است که ترجیح می‌دهد بیشتر از این‌که جدی و رسمی باشد، بامزه و جالب به نظر برسد. این اکانت علاوه بر این‌که سعی می‌کند در تولید محتوای مکتوب خلاقیت به خرج بدهد و با کلمات مختلف بازی کند، رویدادهای مجازی هم راه می‌اندازد و مشارکت بقیه کاربران را در این رویدادها جلب می‌کند.

شوخی با مگوها

«روم به دیوار» که یک برند تجاری در حوزه تأمین وسایل بهداشت جنسی است و تازگی‌ها به جمع توییتری‌ها پیوسته، برندی است که نه‌تنها در زمینه فعالیت‌های مجازی روش بامزگی را در پیش گرفته، بلکه قبل از آن یعنی در مرحله انتخاب اسم هم نشان داده که شیطنت‌هایی دارد.

چرا توییتر فارسی؟ چرا بامزه‌بازی؟

حسین صدیقی، کارشناس تبلیغات و رسانه‌های نوین در مورد روش جدیدی که این برندها برای تبلیغات در پیش گرفته‌اند می‌گوید: «به هرحال برندیگ یا همان «نشان‌سازی» نیاز به خلاقیت و به‌روزبودن دارد. وقتی قرار باشد هردوی اینها جمع شود، نتیجه شکستن قالب‌های گذشته است.»

او ادامه می‌دهد: «تا همین چندوقت پیش رسانه‌های رسمی از تلویزیون گرفته تا روزنامه‌ها بستر تبلیغات برندها بودند اما مجموع دلایلی مانند محدودیت‌های زیاد این رسانه‌ها در زمینه خطوط قرمز و همچنین قیمت تعرفه‌های آنها باعث شد که کسب‌وکارها برای تبلیغ به سمت فضای مجازی بروند. نکته مهم دیگر در این زمینه میزان نفوذ و تاثیرگذاری زیاد شبکه‌های اجتماعی است. وقتی یک کسب‌وکار ببیند، خیلی راحت‌تر می‌تواند در این فضاها مطرح شود و اسمش را سر زبان‌ها بیندازد. دلیلی نمی‌بیند که هم هزینه زیادی کند و هم محدودیت‌های دیگر را به جان بخرد. از طرف دیگر استفاده از کسانی که به سبک قالب جلب مخاطب در شبکه‌های مجازی مختلف باعث موفقیت برند‌ها می‌شود، این‌که فرد بداند در هرکدام از این شبکه‌ها چه روش و منشی می‌تواند تاثیرگذار‌تر باشد، اهمیت زیادی دارد و همان‌طور که می‌بینیم، با رعایت این قواعد می‌تواند تأثیر تبلیغاتی زیادی روی کاربران شبکه‌های اجتماعی گذاشت.»