۰ نفر

وضعیت نامناسب مالی برترین دانشگاه کشور

۹ مرداد ۱۳۹۸، ۲:۳۹
کد خبر: 370230
وضعیت نامناسب مالی برترین دانشگاه کشور

رییس دانشگاه صنعتی شریف با تاکید براینکه وضعیت خوبی از نظر تخصیص بودجه نداریم، گفت: متاسفانه وضعیت فعلی تخصیص بودجه در دانشگاه‌ها به نحوی است که فقط کفاف حقوق و دستمزد نیروها و اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها را دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمود فتوحی ضمن بیان این مطلب از نحوه تخصیص بودجه جاری دانشگاه‌ها انتقاد کرد و اظهار کرد: به نظر می رسد در سال جاری وضعیت خوبی از نظر تخصیص بودجه در دانشگاه‌ها نداشته باشیم و متاسفانه وضعیت فعلی تخصیص بودجه در دانشگاه‌ها به نحوی است که فقط کفاف حقوق و دستمزد نیروها و اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها را می دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی انتظار می رود دانشگاه‌ها در حل مسایل کشور مشارکت کنند باید بودجه‌های این مراکز به ویژه اعتبار بخش پژوهشی نیز به خوبی و به موقع اختصاص یابد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف به نقل و اهمیت تعاملات بین‌المللی دانشگاه‌ها در شرایط امروز اشاره کرد و گفت:‌ این امر می‌تواند انعکاس دهنده وضعیت کشور در بین کشورهای دیگر باشند که به نوبه خود اثرات اجتماعی مهمی را ایجاد می‌کند. ضمن اینکه علاوه بر آن تعاملات بین‌المللی دانشگاه‌ها موجب پویایی مراکز آموزش عالی خواهد شد و لازم است مسئولان با اختصاص بودجه و حمایت‌های ویژه به این امر توجه خاصی داشته باشند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه فرصت‌های مطالعاتی اساتید و دانشجویان نباید تحت هیچ شرایطی قطع شوند گفت: به اعتقاد من باید این اعتقاد در کشور وجود داشته باشد که علم فناوری از پایه‌های اصلی اقتدار و قدرت هر کشوری به شمار می‌رود، بنابراین لازم است دانشگاه‌ها در ردیف کالاهای اساسی قرار بگیرد و در تخصیص بودجه در اولویت قرار بگیرد. چرا که اگر به هر نحوی بودجه دانشگاه‌ها تامین نشود با رشد کاهشی پیشرفت علم و فناوری مواجه خواهیم شد که بازگشت به وضعیت فعلی با مشکل مواجه خواهد شد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف به مشکلات دانشگاه‌ها در عرصه تامین ارز فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان و اساتید اشاره کرد و گفت: متاسفانه اعزام دانشجویان و اساتید به فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور به دلیل نوسان قیمت ارز با وقفه مواجه شده است. اگرچه قول تخصیص بودجه آن از سوی مسئولان داده شده است اما اگر این برنامه مورد توجه مسئولان قرار نگیرد ضربه سنگینی به آموزش عالی وارد می‌شود.