۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

ثبات بازار ارز نتیجه تاکتیک‌های بانک مرکزی است/ کسری بودجه می‌تواند این ثبات را تهدید کند

۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۴۳
کد خبر: 370094
ثبات بازار ارز نتیجه تاکتیک‌های بانک مرکزی است/ کسری بودجه می‌تواند این ثبات را تهدید کند

یک کارشناس اقتصادی کسری بودجه، مشکلات پیش روی صادرات و دسترسی به درآمدهای حاصل از آن را خطراتی دانست که ثبات بازار ارز را تهدید می‌کند.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ علیرضا عبدالله زاده با بیان اینکه ثبات فعلی بازار ارز نتیجه زحمات و تاکتیک‌های بانک مرکزی بوده است، گفت:بانک مرکزی با اتخاذ برخی استراتژی‌ها سعی کرده است ناآرامی‌های بازار را کم بکند و با دارایی‌های دلاری خود که به صورت اسکناس ویا حواله‌ است ترتیباتی را اتخاذ کند که بازار هیجانی نشود و به دست سفته گران نیفتد.

وی افزود: اما باید به سراغ برخی مشکلات اساسی که اقتصاد ما دچار آن است و ممکن است بازار را دوباره متشنج کنند رفت که برخی از آن‌ها واردات و صادرات ما، میزان دسترسی به دارایی‌های بیرون ار ایران و میزان کسری بودجه در سال 98 هستند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: از نظر واردات و صادرات ما امسال یک کاهش جدی داشتیم و آنگونه که گفته می‌شود، به نظر می‌رسد صادرات نفتی ما خیلی زیاد نیست و دسترسی به پول آن هم مشکلاتی دارد.

عبدالله زاده کشیده شدن ترمز سیاست ارز4200تومانی را سیاستی مثبت عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه مشکل کسری بودجه  در سال آینده 98 جدی است، گفت: تخمین زده می‌شود که بیش از 100هزارمیلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت و این یعنی از بودجه 400هزار میلیارد تومانی تقریبا 38درصد آن محقق نمی‌شود و اینجا دولت باز ممکن است به بانک مرکزی مراجعه کند وبه آخرین ذخایر ما دست اندازی کند.

این کارشناس ادامه داد: اگر با این رویه پیش رویم ما تا پایان سال این مشکل را خواهیم داشت که بانک مرکزی به راحتی نمی‌تواند از نرخ فعلی دلار دفاع بکند و ممکن است افرادی حمله‌های سفته گرایانه‌ای به بازار بکند.

وی تنها راه پیشگیری از این مشکل را اجرای برخی اصلاحات عنوان کرد و افزود: مگر اینکه دولت بتواند در این ماه‌های باقی مانده از سال به اقداماتی از جمله اصلاح ارز 4200تومانی، اصلاح قیمت یارانه‌ها و حامل‌های انرژی و جبران کسری‌های بودجه از طرق مختلف  دست بزند چون در غیر این صورت به نظر می‌رسد آرامش فعلی در بازار تا بیش از 6 یا 7 ماه دیگر ادامه دار نباشد.

عبدالله زاده در پایان تاکید کرد: نباید فراموش کنیم تاکتیک‌های پارتیزانی و هوشمندانه‌‌ای که  بانک مرکزی اتخاذ کرده است بسیار برای کنترل بازار مفید بوده است اما اگر این روند تغییر کند به نظر می‌رسد دولت راهی جز استقراض از بانک مرکزی و تورم نخواهد داشت.